Situació moooolt interessant pels propers dies!!!!
Ja per fi sembla que els dos grans models( GFS i europeu) es comencen a posar d'acord en el fil argumental malgrat que, com és lògic, amb petits matissos. I seran, com sempre passa, aquests petits matissos els que esdevindran claus per a pujar o baixar uns centenars de metres la cota de neu i pujar o baixar la precipitació uns centenars de kilòmetres més al nord o més al sud.Posar la lupa a dia d'avui en les variables termomètriques i pluviomètriques pot ser molt entussiasmant o frustrant (la alegria pot anar per barris), però de poc servirà centrar-se en situacions de mesoescala a tantes hores vista.
A grans trets jo aniria descartant el terme "nortada" en el proper episodi i l'englobaria més en el terme "llevantada" sabent les variants que això comporta.
Curiós com d'una situació que podria passar sense pena ni glòria amb el tipic mini solc arrossegat pel corrent zonal amb posterior assentament de la falca anticiclònica damunt nostre, passarem a un episodi mediterrani d'aquells que ens manté l'ai al cor fins el darrer minut. I tot per un parell d'ones inestables( petits centres depressionaris)en teoria inofensius, que li declararan la guerra a la dorsal anticiclònica, i de quina manera !!! ( mapes 1 i 2). centre europeu i GFS ja es posen d'acord a 78 hores vista.A l'hora una baixa s'haurà creat al Golf de Gènova i serà l'encarregada d'acostarnos una massa freda. En aquest punt és quan trobarem a faltar la poca consistència de l'aire fred existent al continent europeu. De no haver estat així el passadís fred s'hagués obert pas sense dificultats per arribar a casa nostra amb més empenta i intensitat però és "lo que hi ha".La mantxada freda durarà el que dura un caramel a la porta d'un col.legi i la falca anticiclònica tancarà amb celeritat l'aixeta. Tot i això encara es produeix el petit miracle d'entrar-ne força vist el que hi ha.I les esmentades ones inestables vingudes de l'Atlàntic seran les que mantindran l'anticicló a ratlla per la seva part sudoriental. es deixaran "pràcticament la vida" creuant les altes pressions, fins i tot el seu reflexe en superficie, però serà suficient per a crear el còctel explosiu a la mediterrània: aire fred de latituds superiors topant amb una massa més temperada i inestable.Resultat: formacio de gir cilònic. (mapes 3 i 4 GFS &Europeu). En aquesta transició fins diumenge a mitjanit hi pot haver el primer embat més fred que inestable doncs la presència de vents agregalats ens ho fa pensar .Però aquí ja hi ha marge per poder estar pendents d'algun ensurt fruit de vents locals, escletxes humides etc... Tot això s'haurà de confirmar en dies posteriors i es podria quedar en més o en menys.Europeu a dia d'avui ens posa més hectopascals al damunt i fa incidir més clarament la massa humida i inestable al sudest peninsular. Però a 120 hores quan parlem de gir ciclònic a la mediterrània encara hi pot haver tot un món per descobrir.També hi ha força coincidència en l'episodi posterior ( dilluns a dimecres). Tot apunta a que la baixa mediterrània s'hi trobarà agust , tan agust que fins i tot es podrà aprofondir.I com va passar al desembre fer una mena de transició cap amunt. Poc a poc la massa humida i més temperada semblaria que guanyaria terreny a casa nostra i encara conservaria tot plegat força aire fred com per a poder provocar nevades importants a cotes mitges( mapes 5 i 6). També caldria veure amb quina celeritat i en quins tempos entraria el front càlid. Però per aquest possible escenari temps hi haurà.
Salut !!
Te pinta a una situació maca.
Diumenge sembla que amb molt d'aire fred. Llastima, com diguis, que Europa NO esta refredada sino encara entraria molt mes fred amb geopotencials mes baixos etc Dificil es que entrin vents NE (els freds de veritat perque no tenen barreres de pirineus etc) que quan entren resulta que Centroeuropa te unes anomalies positives brutals... pero com be dius, es el que hi ha i deu ni do per "ser el que hi ha".
A partir de dilluns sembla que el tema es podria anar "allevantant" i podriem parlar de plujes mes generalitzades (falta veure com es mourà la borrasqueta de la mediterrànea) pero amb neu a cotes mes elevades, probablament superiors als 1000m, pero no deixaria de ser una llevantada fredota.
Aixi que caldra estar al tanto aquests dies.
Situacions a analitzar:
1) Possibles ruixats fruits de la bomba freda que tindriem al damunt Diumenge. Si es produissin ruixats, la cota d eneu estaria ben baixa amb les isos que marca el GFS. S'ha d'estar atentnts a possibles rebufos o inestabilització local. Cau en diumenge, portem literalment des del 2009 que quan hi han situacions de neu a cotes molt baixes cau en un dia laborable (a excepció del 23F 2013). Viam si l'atmosfera es revoluciona una mica en un diumenge festiu :whistle: :whistle: Pinta ambient sec però, no hi confio gaire, pero almenys fred en farà.
2) Possible llevantada a partir de dilluns, jo NO espero neu a cotes baixes, peor si que a cotes mitjes (Serralades prelitorals).
Per si de cas no em liare gaire dissabte a la nit (tinc un cumple), voldria estar diumenge llevat :whistle: