SEGUIMENT METEOROLÒGIC - SETEMBRE 2024

  • Bona tarda desde Masquefa, con una temperatura en estos momentos de 27.8C° un 28%de humedad y 1009 hpa, la mínima ha sido de 13.8 C°, ayer por la tarde cayeron 7 litros más con lo que el total del episodio fueron 34 litros por metro cuadrado, ahora a esperar a mañana y el domingo si tenemos nuevas precipitaciones. Un saludo y bon seguiment

  • Bona tarda!,

    Ens ha caigut un petit ruixat entre les 15 i les 16h, que casi ens ha deixat 0,6mm

    Dades a St. Feliu de Guíxols:

    Temperatura: 22,3ºC
    Humitat: 71%
    Vent: Fluix,SE (8Km/h)
    Punt de rosada: 16,8ºC
    Temperatura de xafogor: 27,4ºC
    Pressió: 1011,9 hPa
    Temperatura mínima: 17,1ºC (07:39h)
    Temperatura màxima: 23,9ºC (12:54h)
    Precipitació des de les 00h: 1,9mm
    Precipitació provisional episodi (ahir+avui): 12,6mm
    Estat del cel: Parcialment ennuvolat.

    snapshot_2024_09_05_18_31_01.jpg

    Bon seguiment!

    ESCAT1700000017220B.png0186562485logo_guixols.jpg

  • Bona nit !


    Dades actuals

    Tempe: 22,3º C., 73% hr., 1008,6 hPa., vent de NE a 2 km/h., cel serè

    Dades extremes

    Tempe màxima: 25,9º C a les 16.19 h., Tempe mínima: 16,6º C a les 07.54 h., Humitat màxima: 89% a les 02.53 h., Humitat mínima: 52% a les 13.46 h., Ràfega màxima de vent: 24 km/h. de NORD a les 10.51 h.

    Des del barri Riu Sud
    Altitud 30 metres
    Santa Coloma de Gramenet
    Estació Davis Vantage Vue

  • Buenas noches desde L'Hospitalet de l'Infant, en estos momentos tenemos los siguientes datos, 21,5ºC con 64% de humedad, viento del WNW a 2 km/h y 1006,2 Hpa, máxima de 25,8ºC, porfin ha parado el mestral, ahora un respiro hasta el Lunes.

  • Bona nit, demà tenim un día de nou complexe, en linies generals tots els models donen poca cosa tret del litoral sud tarragoní , la Serra de Prades i l'extrem occidental del Pirineu Lleidatà, punt apart el Pirineu d'Osca, amb registres molt importants!.

    Faré un análisis basant-me en el model Arome.

    Screenshot_2024-09-05-21-48-05-213_com.android.chrome-edit.jpg

    La BFA (borrasca freda aïllada) no acaba d'acostar-se suficient i tindrem poc aire fred al damunt, per aquest motiu opino que el joc atmosfèric serà a capes baixes.

    Screenshot_2024-09-05-21-50-32-098_com.android.chrome-edit.jpg

    En breu començarà a ploure a comarques de Castelló, i durant la matinada s'aniran traslladant cap el Delta:

    Screenshot_2024-09-05-21-52-04-257_com.android.chrome-edit.jpg

    Mapa de vents a 925 hpa de les 07 hores, amb una convergència molt forta sobre del Delta, on s'iniciaran precipitacions. Però aquesta convergència de vents continuarà recorrent el litoral i a le 11 hores arribarà a Prades:

    Screenshot_2024-09-05-21-52-49-784_com.android.chrome-edit.jpg

    La Serra de Prades farà de Palanca i alimentará una convecció potent que pujarà a 700 hpa:

    Screenshot_2024-09-05-21-42-27-284_com.android.chrome-edit.jpg

    Mapa de vents a 700 hpa de les 11 hores, aquests vents recolliran tota la convectivitat generada des del Delta i la portaran cap a Prades on rebran una dosis extra de convectivitat provinent de capes baixes com hem vist en el mapa anterior.

    Screenshot_2024-09-05-17-57-32-839_com.android.chrome-edit.jpgMapa de movimients verticals, en vermell la convectivitat generada damunt de Prades. Al Pirineu occidental també n'hi veiem d'inestabilitat.


    Però sí mirem el mapa d'humitat a 700 hpa observem un detall important:

    Screenshot_2024-09-05-21-44-33-743_com.android.chrome-edit.jpg

    En linies generals Hi haurà poca humitat a capes mitjanes , de fet en aquest mapa s'aprecia que la máxima humitat es generarà en la convergència de vents a capes baixes que apunten cap a Prades, la Serra farà con hem dit palanca a aquesta convergència i la convectivitat generada sí pujarà carregada d'humitat obtinguda del mar .

    També s'aprecia la humitat generada a la cara sud pirinenca, degut a la palanca generada.

    Ara poso el mapa d'acumulats:

    Screenshot_2024-09-05-21-46-09-349_com.android.chrome-edit.jpg

    Hi veiem els registres importants sobre Prades, pluges decents sobre el litoral sud tarragoní, pluges importants sobre el Pirineu occidental Lleidatà i ja posats els registres molt destacables del Pirineu Aragonès!.

    Però per què registres tan minsos a la resta de Catalunya?

    Mirant la sequència de movimient dels vents a capes baixes i mitjanes s'observa que l'únic joc atmosfèric apreciable es el de les muntanyes de Prades, però en canvi amb molts plugims dispersos pel territori, especialment prelitoral Tarragoní i Barceloní, amb registres entorn els cinc litres de mitjana.

    Per entendre aquests registres minsos he observat els talls verticals de l'Àrea Metropolitana de Barcelona:

    Screenshot_2024-09-05-19-25-02-269_com.android.chrome-edit.jpga les 04 de la matinada de dissabte ja, l'Arome preveu la màxima inestabilitat, però mirant els moviments verticals s'aprecia que la convectivitat generada només puja fins els 3000 m d'altitud.

    Screenshot_2024-09-05-19-24-31-910_com.android.chrome-edit.jpg

    I mirant el mapa d'humitats s'aprecia que per damunt dels 3000 m tota la columna està totalment seca!, per tant la lectura es que el joc atmosfèric serà orogràfic sobre els vents de capes baixes, aquests podrán formar nuvolades, entre estrats i congestus no massa alts que generaran aquests plugims.

    Suposo que no sería descartable que alguns d'aquests ruixats poguessin tenir una mica més d'entitat, i potser aquestes serien les sorpreses!

    Estarem espectants!

    Bon seguiment!

  • Bona nit,

    Seguim analitzant la segona ronda de inestabilitat que es va produir ahir en algunes zones, en hores de la tarda, vespre -nit.

    Després de l'anàlisis del company Jordi Roca, a qui agraeixo el seu punt de vista amb la causa dels aiguats cap al Maresme nord.

    Jo insisteixo que el factor principal va ser el petit vòrtex a nivells alts, el causant dels ascensos generant convecció per on anava transitant, sempre en el seu flanc davanter com a zona mes inestable.

    Aquí us mostrem el recorregut del vòrtex amb els mapa de vents a 300hpa, emtre el vespre-nit i matinada.

    374ac6fc-122f-4e7f-ada2-aedfdae0bc67.gif

    En les imatges satelitals animades en HD i activitat elèctrica, desde les 16:30h fins les 20:00h, podem observar una certa circulació ciclònica desde la plana lleidatana cap a la zona central, justament per on circulava el vòrtex anava generant convecció, xàfecs i amb diverses descàrregues elèctriques en el sector davanter.

    7807408c-2e6e-452f-b022-0b3e7b5df293.gif

    Ho veurem molt bé amb la evolució de les imatges satelitals de Vapor Aigua VW a nivells alts i activitat elèctrica, de 18:30h a 23:30h.

    Observeu les bandes eixutes i activitat convectiva, típica d'aquestes situacions..

    Per davant del vòrtex i amb la seva aproximació al mediterrani, la convecció es va disparar a marina amb gran facilitat, afavorit per les aigues molt càlides del mediterrani i lleugeres convergències de vent en la zona, a tot això li hem d'afegir valors molt elevats d'aigua precipitable a disposició de les nuvolades , tot els factors van coincidir per descarregar els aiguats locals de caràcter torrencial , força estàtics cap al Maresme nord.

    17468e24-feef-4bc1-bb6b-4eb901d2835f.gif

    En resum, el meu humil punt de vista dels xàfecs intenssos, va ser degut com a principal factor al vòrtex a nivells alts generant al seu pas ascensos verticals l'aire , entre altres ingredients que hem esmentat.

    Sigui una causa o l'altre, és el debat explicat dels diferents punts de vista el que dona riquessa al fòrum, a partir de d'aquí cadascú que en tregui les seves conclusions, per part meva ho hem intentat exposar de la millor manera possible..

  • Bona nit,

    Espectacular imatge satelital de la borrasca freda aillada BFA cap al Cantàbric, fa uns dies semblava que seria DANA però té reflexe en superficie.

    latest-airmass.png

    Divendres la BFA és molt anòmala tant en el Geopotencial a 500hpa com per l'època, segons el Rank Percentil del reanalisis ERA5 1979/2021.

    ecm_f27.png

    Els propers dies la BFA es desplaçarà cap al nord per on a vingut, segons el model ECMWF.

    Possible recorregut de la BFA entre divendres i diumenge nit, observeu com la dorsal càlida africana es veu frenada impedint el seu ascens cap a l'entorn peninsular.


    bc76385e-db44-4709-a98c-ca47a948f20f.gif

    Amb aquesta situació, diverses línies de inestabilitat generades per la BFA afectaran Catalunya, divendres ja amb la primera tanda de ruixats i alguna tempesta.

  • Bon dia!,

    Dades a St. Feliu de Guíxols:

    Temperatura: 18,4ºC
    Humitat: 88%
    Vent: Fluix,NO (7Km/h)
    Punt de rosada: 16,4ºC
    Pressió: 1009,8 hPa
    Temperatura mínima: 17,9ºC (05:50h)
    Estat del cel: Molt ennuvolat.

    snapshot_2024_09_06_07_31_41.jpg

    Bon seguiment!

    ESCAT1700000017220B.png0186562485logo_guixols.jpg

  • Buenos días desde L'Hospitalet de l'Infant, en estos momentos tenemos los siguientes datos, 19,4ºC con 91% de humedad, viento del NE a 6 km/h y 1003,9 Hpa con 120 W/m2, mínima de 18,3ºC, ha bajado más.

    Al final las lluvias más desplazadas y mucho antes de lo previsto, las montañas de nuestra zona siguen sin regarse bien (Vandellòs y Pratdip sobretodo).

    -----------------------------------------
    L'Hospitalet de l'Infant: 20,6 mm
    El Casalot (Miami-Playa): 14 mm
    Les planes del Rei (Pratdip): 14 mm
    Mont-Roig Badia (Miami-Playa) 13,6 mm
    Pratdip: 13,2 mm
    Costa Zefir (Miami-Playa): 12 mm
    Vandellòs: 5,4 mm
    -----------------------------------------

    Veremos si hace algo más, ahora debería estar nublado y tenemos sol.

  • Bon día!!!!

    Se acercan precipitaciones hacia la costa central

    De cara a diumengue estaremos a la guay de lo que pueda caer;)

    Salut!!!

    :)IMG_9760.jpegIMG_9758.png

    SIEMPRE POSITIVO,!!!!!!❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️❄️

    LOVE SNOW❤️❤️❤️

    AMOR DE MADRE❤️❤️❤️

  • Bon dia..per la Segarra,despres de les fortes tempestes de la darrera Dana...força abundants i generals dins la comarca..registres de 50 a 120 litres puntualment en tot l'episodi....dona això una gran satisfacció i descans per començar a posar fi a la tremenda sequera dels nivells mes fondos del terreny,on tenim els aquifers...el riu Sió,fa 3 dies ja no baixava ni una gota...i abns d'ahir es va desbordar i tot..per sort,no va fer mal...entrem en un Setembre molt dinàmic ,ojalà tingui també continuitat la resta de la tardor...una època crucial per tenir bones reserves d'aigua...molt bon seguiment i que segueixi plovent arreu !!!

  • Buenas tardes desde L'Hospitalet de l'Infant, en estos momentos tenemos los siguientes datos, 20,6ºC con 93% de humedad, viento del E a 8 km/h y 1004,5 Hpa con 65 W/m2, luego de toda la mañana con sol, hace un rato hemos tenido un buen chubasco con intensidad máxima de 182 mm/h, el máximo del año, 39,4 mm (20,8 mm son de la madrugada), hacía 1 año que no llovía tanto en un día.

    -----------------------------------------
    L'Hospitalet de l'Infant: 39,8 mm
    Mont-Roig Badia (Miami-Playa) 27 mm
    El Casalot (Miami-Playa): 21,3 mm
    Costa Zefir (Miami-Playa): 18,1 mm
    Les planes del Rei (Pratdip): 17,2 mm
    Vandellòs: 14,5 mm
    Pratdip: 14,2 mm
    -----------------------------------------

  • Bona tarda.

    A Blanes interior ( a prop del santuari del Vilar). Han caigut uns 47 litres en el que portem de setembre ( fins ara). Molt bona ploguda per aquest raco de la costa brava sud.

    Bon seguiment

    Entre dos pobles estic: PORTUGALETE- Biscaia (residencia habitual) i BLANES-Girona (d'on soc). Intento informar d'ambdós llocs. Visca la meteo!!!

    "Ja plou! doncs en Pepet no es mou,
    Ja neva! doncs en Pepet no es lleva"