Buenas tardes, en estos momentos tenemos los siguientes datos, 20,7ºC con 76% de humedad, viento del W a 10 km/h y 1014,8 Hpa con 997 W/m2.
SEGUIMENT METEOROLÒGIC - MAIG 2019
-
-
Bon dia des d'Esclanyà.
Minima 11,6º, maxima 26,3º, cel clar amb alguns cumuls que van creixent terra endins, el vent fluix del S.
-
-
-
Bona tarda des de Palazuelos, interessant el que comenta el company Jordi Roca i alhora inquietant. Sembla clar que cada les condicions per a que es produeixi un gran incendi cada cop son més favorables. Ara, no puc estar d'acord en la gestió dels boscos. El paisatge mediterrani fa temps que s'ha anomenat "matorral" i per alguna cosa serà. I aquest "matorral" no és brossa, son plantes que donen aliment i refugi a moltes espècies. I ja sabem que la majoria d'incendis son provocats per l'èsser humà. Ens hem de carregar el nostre ecosistema per això? És com si diguéssim que hem de tancar les platges per evitar ofegaments o ves a saber qué. En fi, que al final les autoritats faran el que vulguin, però tindrem boscos que només seran arbres sense gaire més vida. Potser caldria educació i intentar evitar l'origen dels incendis. Humil opinió.
Per aquí sol i cada cop més calor, i no, no és res excepcional i tranquils, tard o d'hora la calor de veritat arribarà. El que aniria bé serien bones pluges, però al final el temps farà el que vulgui.
Mínima 8,1ºC i ara tenim:
22,3ºC
27% d'humitat
vent d'O 5 km/h
1016 hPa.Us poso un parell de fotos d'aquest matí cap a les 8:30 i d'un cantueso aquest migdia.
Molta sort i bon seguiment!
-
Foto de l'unica tempesta que hi ha ara mateix sobre Catalunya
Mirant desde Vilanova, cap al nord...
Screenshot_20190522-161621_Opera.jpg -
Bona tarda des de Palazuelos, la màxima ha arribat a 22,9ºC tot i que hores d'ara el sol és una mica esmorteït pels núvols alts. Ara tenim:
22,7ºC
27% d'humitat
vent d'OSO 4 km/h
1015 hPa.Intentant buscar al GFS una situació maca de pluges per aquí, però s'hi veu res, en canvi a Catalunya sí que sembla que tindreu un bon sarau el cap de setmana, que bona falta fa! L'Europeu va en la mateixa línia si fa o no fa. A gaudir vosaltres que podeu!
Molta sort i bon seguiment!
-
-
Boness!
Ara que hi ha calma abans de nous canvis de cara a divendres i cap de setmana... Us deixo algunes dades climàtiques interesants de l'Observatori Fabra.
Aquest és el gràfic amb la temperatura mitjana anual (blau), la mitjana climàtica dels darrers 10 anys (vermell), dels darrers 20 anys (taronja), dels darrers 30 anys (morat) i des del 1915 (verd).
Amb aquest gràfic es poden extreure varies dades interesants. La primera és que la temperatura es dispara sense fre als darrers anys dels 80 i especialment >1995. Destaquen els anys 2015 i 2006 amb mitjanes superant els 16,5ºC. Però el dubte que surt és, quina és la temperatura mitjana de l'Observatori Fabra?
A la gràfica, les diferents temperatures mitjanes que es mostren no son estàtics (una sèrie concreta de 10, 20 o 30 anys) sino que són acumulatives i dinàmiques, és a dir, la temperatura mitjana a 30 anys que es mostra al 2015 es realitza amb les dades dels anys 1984-2014. Això el que ens permet veure com de variables són les mitjanes, especialment en l'època que estem visquent d'escalfament planetari.
Fins al 1980 la mitjana a 10, 20 i 30 anys anaven força lligades i tan sols es veia diferències destacables entre la de 10 i 30 anys, fins i tot amb la mitjana de tota la sèrie (des de 1915) les mitjanes anaven força juntes. Ara en canvi, registrem canvis de fins a 0,5ºC entre la mitjana de 10 a 20 anys i fins a 0,8ºC entre la de 10 i 30 anys. I no parlem de la mitjana a dels darrers 100 anys que a dia d'avui acumula una desviació superior als 1,2ºC! Insisteixo que son diferències entre mitjanes!
Això en què es tradueix? Doncs que si fem un resum anual de l'observatori fabra del 2018 per exemple, ens surt que la temperatura ha estat de 16,3ºC i això implica una desviació de +0,24ºC (mitjana 10 anys), desviació de +0,32ºC (mitjana 20 anys), desviació de 0,57ºC (mitjana 30 anys) i 1,48ºC (mitjana absoluta). Una gran varietat de desviacions que van des d'un any lleugerament càlid amb 10 anys, moderadament càlid amb 30 anys i molt càlid amb l'absoluta. Així doncs, meteorològicament parlant, va ser gaire càlid el 2018? Difícil de contestar.
Però és donen coses encara més curioses i és que desde 1985 només hem tingut 1 any per sota de la mitjana a 30 anys (l'oficial)! Meteorològicament parlant, saber que en més de 30 anys la temperatura anual ha estat inferior a la mitjana un cop aporta alguna cosa? En termes d'escalfament global/canvi climàtic evidentment que sí, però a nivell meteorològic, qualificar cada any com a càlid té algun valor? Aporta informació interessant?
Si calculem la desviació de la temperatura és per veure si ha estat més fred o menys fred respecte a una mitjana representativa. Si estem agafant una mitjana tant llarga (30 anys) el que fem és comparar amb un període que ja no es representatiu del que ara estem visquent. És per això que defenso l'us de mitjanes de 10-20 anys quan les dades més antigues (i que tant han viariat) no tenen tant pes i representen d'una manera més clara la mitjana dins un context d'escalfament global.
Ah, i si agafem que els serveis meteorològics agafen com a mitjanes ara la sèrie 1980-2010 llavors ja les desviacions i les mitjanes queden totalment desfasades! Al 2018 la desviació hauria estat de 0,9ºC!!
En fi... es un tema que sempre he pensat i compartit per què en termes meteorològics (i no climàtics) sempre he vist poc útil per aquests moments fer l'us d'aquesta mitjana a 30 anys.
-
Bona tarda des de Sabadell
Temperatura 22,4ºC
Humitat 62%
Pressió 1016,0 hPaMínima 12,7ºC a les 06:01h
Màxima 25,2ºC a les 12:58hBon seguiment
-
Bona tarda des de Mollet del Vallès.
Temperatura 20.6º (una mica més càlida avui que ahir a aquesta hora).
Màx 23.3º. Mín 12º.
Humitat 71%.
Pressió 1015 hPa. -
-
Bona tarda meteoadictes! feia mooooolt temps que no participava al Forum, tot i que anava llegint, pero avui us comparteixo unes fotos d'un cúmul com curios que veiem des de Barcelona (concretament del barri del Guinardó) cap a les 17h mirant cap al nord, estava cap al Montseny. Veureu a les fotos que ha evolucionat molt, pero allargant-se cap a llevant, no pas creixent amunt.... A veure qui ens dona una bona explicació d'aquest comportament.
Visca la meteo!
-
Mostrar más
Boness!
Ara que hi ha calma abans de nous canvis de cara a divendres i cap de setmana... Us deixo algunes dades climàtiques interesants de l'Observatori Fabra.
Aquest és el gràfic amb la temperatura mitjana anual (blau), la mitjana climàtica dels darrers 10 anys (vermell), dels darrers 20 anys (taronja), dels darrers 30 anys (morat) i des del 1915 (verd).
Amb aquest gràfic es poden extreure varies dades interesants. La primera és que la temperatura es dispara sense fre als darrers anys dels 80 i especialment >1995. Destaquen els anys 2015 i 2006 amb mitjanes superant els 16,5ºC. Però el dubte que surt és, quina és la temperatura mitjana de l'Observatori Fabra?
A la gràfica, les diferents temperatures mitjanes que es mostren no son estàtics (una sèrie concreta de 10, 20 o 30 anys) sino que són acumulatives i dinàmiques, és a dir, la temperatura mitjana a 30 anys que es mostra al 2015 es realitza amb les dades dels anys 1984-2014. Això el que ens permet veure com de variables són les mitjanes, especialment en l'època que estem visquent d'escalfament planetari.
Fins al 1980 la mitjana a 10, 20 i 30 anys anaven força lligades i tan sols es veia diferències destacables entre la de 10 i 30 anys, fins i tot amb la mitjana de tota la sèrie (des de 1915) les mitjanes anaven força juntes. Ara en canvi, registrem canvis de fins a 0,5ºC entre la mitjana de 10 a 20 anys i fins a 0,8ºC entre la de 10 i 30 anys. I no parlem de la mitjana a dels darrers 100 anys que a dia d'avui acumula una desviació superior als 1,2ºC! Insisteixo que son diferències entre mitjanes!
Això en què es tradueix? Doncs que si fem un resum anual de l'observatori fabra del 2018 per exemple, ens surt que la temperatura ha estat de 16,3ºC i això implica una desviació de +0,24ºC (mitjana 10 anys), desviació de +0,32ºC (mitjana 20 anys), desviació de 0,57ºC (mitjana 30 anys) i 1,48ºC (mitjana absoluta). Una gran varietat de desviacions que van des d'un any lleugerament càlid amb 10 anys, moderadament càlid amb 30 anys i molt càlid amb l'absoluta. Així doncs, meteorològicament parlant, va ser gaire càlid el 2018? Difícil de contestar.
Però és donen coses encara més curioses i és que desde 1985 només hem tingut 1 any per sota de la mitjana a 30 anys (l'oficial)! Meteorològicament parlant, saber que en més de 30 anys la temperatura anual ha estat inferior a la mitjana un cop aporta alguna cosa? En termes d'escalfament global/canvi climàtic evidentment que sí, però a nivell meteorològic, qualificar cada any com a càlid té algun valor? Aporta informació interessant?
Si calculem la desviació de la temperatura és per veure si ha estat més fred o menys fred respecte a una mitjana representativa. Si estem agafant una mitjana tant llarga (30 anys) el que fem és comparar amb un període que ja no es representatiu del que ara estem visquent. És per això que defenso l'us de mitjanes de 10-20 anys quan les dades més antigues (i que tant han viariat) no tenen tant pes i representen d'una manera més clara la mitjana dins un context d'escalfament global.
Ah, i si agafem que els serveis meteorològics agafen com a mitjanes ara la sèrie 1980-2010 llavors ja les desviacions i les mitjanes queden totalment desfasades! Al 2018 la desviació hauria estat de 0,9ºC!!
En fi... es un tema que sempre he pensat i compartit per què en termes meteorològics (i no climàtics) sempre he vist poc útil per aquests moments fer l'us d'aquesta mitjana a 30 anys.
Molt interessant aquest debat. Per mi que hi ha un escalfament climàtic global, fa pocs anys vaig fer un estudi del clima de Girona, i el nombre de mesos molt càlids en les últimes 3 dècades augmentava molt i el nombre de mesos freds es reduïa, lògic, si tenim en compte la sèrie sencera. Però ja sabem que l'OMM recomana anàlisis climàtiques de 30 anys, per tant, quan fem una caracterització d'un mes s'ha de fer amb el període de 30 anys més proper a l'any analitzat.
-
Bona tarda. Temperatura normalitzada avui. Màxima de 27,3º i mínima de 11,1º a Sarrià de Ter, 26,7º i 11,5º a Salt. Mínima de 7,7º a les Deveses de Salt. Ara el cel és serè, han crescut alguns cúmuls inofensius al migdia però ara han desaparegut. El vent és fluix de migjorn, 5 Km/h de mitjana, tenim 23,6º a Sarrià de Ter, amb 51 % de humitat.
-
-
Bon vespre!,
Dades a St. Feliu de Guíxols:
Temperatura: 18,8ºC
Humitat: 83%
Vent: Fluix, SSO (5Km/h)
Punt de rosada: 15,9ºC
Estat del cel: Quasi serè
Temperatura mínima: 13,3ºC (06:49h)
Temperatura máxima: 20,8ºC (15:18h)Bon seguiment!
-
Bona tarda/vespre des de Sant Sadurní d'Anoia:
Temperatura mínima 9'3 graus
Temperatura màxima 25'5 graus
Temperatura actual: 20'3 grausAvui si !!!!!!!!!!! Avui si que estic content !!!!!!!!!! Les temperatures avui ja han estat del tot normals per l'època de l'any. Ara mateix encara vaig amb una jaqueta prima, però de dia ja es podia anar en màniga curta, com correspon a la segona quinzena de maig. Jo encara no m'he posat màniga curta, soc massa friolero, però avui el termòmetre ja s'ha normalitzat. Però com diuen, l' alegria dura poc i demà encara pot fer una mica més de calor que avui, amb temperatures fins i tot una mica per sobre de l'habitual, però divendres pluges molt generals i molt generoses i baixada intensa de la temperatura i potser una mica de neu a les cotes més enlairades del Pirineu. No fem net... Però em dona esperança comprovar com els mapes potser donen calor d'estiu a primers de juny, tant de bo es mantinguin!!
I com dieu vosaltres, salut i meteo (però el que ha de fer a cada època de l'any)
Bona nit!
-
Un dia més, sol i temperatura normal per l´època. Màxima de 27,6 i mínima de 8,5.
-
-
Buenas noches, en estos momentos tenemos los siguientes datos, 19,0ºC con 87% de humedad, viento del N a 3 km/h y 1014,6 Hpa.
-
Bona nit.
Dades de Les Planes, barri de Barcelona a l'obaga de Collserola.
T. màx. 23.8 a les 12:;31
T. mín. 10.2 a les 3:56
T. actual 13.1, humitat 89%Seguim sense calor, encara que la temperatura ha estat més alta que ahir, sobretot la mínima; sembla que aquesta nit pot refrescar una mica més.
Respecte al que el company marc_rusi ha comentat, el "perill moral" (perdó per l'anglicisme) que té fer servir les mitjanes mòbils és que amaga l'escalfament global; potser d'aquí quinze anys un mes que hores d'ara seria extremadament càlid segons les mitjanes mòbils actuals, podria ser normal, i per tant es podria utilitzar per seguir negant l'escalfament: si és normal, no ha canviat res!
-
Bona tarda meteoadictes! feia mooooolt temps que no participava al Forum, tot i que anava llegint, pero avui us comparteixo unes fotos d'un cúmul com curios que veiem des de Barcelona (concretament del barri del Guinardó) cap a les 17h mirant cap al nord, estava cap al Montseny. Veureu a les fotos que ha evolucionat molt, pero allargant-se cap a llevant, no pas creixent amunt.... A veure qui ens dona una bona explicació d'aquest comportament.
Visca la meteo!
Bona tarda Ferran,
El que has fotografiat es un cumulonimbus que no prospera massa, parteix d'una sola corrent ascendent de no massa envergadura, per això el veus estret, però arriba fins a dalt de tot on forma l'enclusa, però com en alçada fa vent:Screenshot_20190522_223427.jpg
El vent se l'emporta cap a mar a mesura que s'enlaira, però com es tant estret es pot apreciar molt bé la inclinació que li confereix el vent. Si tingués diversos km d'amplada no s'apreciaria aquesta inclinació.
Enseguida perd connexió amb la columna ascendent i es comença a desfilagassar. -
-
Bona nit !
Dades actuals
Tempe: 18º C
78% hr.
1015 hPADades extremes
Tempe màxima: 23,1º C
Tempe mínima: 13,5º C
Humitat màxima: 90%
Humitat mínima: 43% -
Bona nit!,
Dades a St. Feliu de Guíxols:
Temperatura: 17,8ºC
Humitat: 75%
Vent: Fluix, SO (3Km/h)
Punt de rosada: 13,3ºC
Pressió: 1018,5 hPaBon seguiment i fins demà!
-
Participa-hi ara!
Encara no tens compte? Registra't ara i forma part de la nostra comunitat!