Bona tarda des de Gràcia!
Ja es va notant l'entrada del aire fred a molts indrets, especialment al Pirineu. Avui les màximes ja han quedat clarament més curtes arreu, però és que ara quan marxi els sol, la clatellada termomètrica serà de llibre. Avui farem mínima abans de les 12 de la nit a molts indrets del territori, curiosament la màxima s'ha donat també a les 12 de la nit. :lol:
Ara mateix:
12,4ºC (Mín: 10,6ºC a les 10 del matí. Màx: 14,4ºC a les 00:00h de la nit).
44%
1016,2 hPa.
0,0 mm.
13,4 km/h deuminutals de SW.
Anem per feina,
Aquesta pròxima nit ja se'ns tira a sobre aquesta "onada de fred" que probablement serà especialment intensa de principis fins a finals de la setmana que ve, ja veurem si des de 2012 o haurem de tirar més enrere, això fins que no hagi passat no en podrem treure conclusions. És una situació de llibre quant a fred, de les bones i perllongades com feia mooolts hiverns que no teniem. Tot i així, cal extreure dos aspectes clars per explicar aquesta possible onada de fred:
1. No és Siberiana, la regió font d'on bascula el fred no és Sibèria sinó el bàltic, malgrat la procedència sigui continental i de NE, jo no la consideraria siberiana, potser si "pseudosiberiana" si voleu... En una situació de siberiana pròpiament dita, tindriem l'anticicló ja a escandinàvia i l'açores pujant de latitud actuant de pont, cosa que ara no passa ja que tenim una borrasca atlàntica que està escombrant tot el fred d'Europa central. A Rússia de fet no hi ha gaire fred, una -6/-8 a 850 hPa. En aquests dos exemples, veureu clarament la diferència.
Dibujo_2017-01-13.jpg
gfsFONT.jpg
2. Tema dilluns, serà un dia extrany i enganyós abans del fred cruu i gèlid (que no hi hagi suïcidis) aquesta opció ja fa dies que l'anaven indicant els diferents models. Es tractarà possiblement d'una pujada transitòria de temperatura a 850 hPa causada per un reescalfament de la massa d'aire que serà temporalment anticiclònica durant el procés de transició de Polar marítima a Àrtica continental. Això duraria unes 24h o menys...
gfs5.jpg
De cara a dilluns a la nit, l'invasió d'aire fred continental "pseudosiberià" se'ns tirarà a sobre i sense pensar-s'ho, en forma de fuetada.
gfs-10.jpg
Així doncs, la baixada dels termòmetres dimarts serà DESCOMUNAL, ARREU DE CATALUNYA I SENSE EXCEPCIONS. Aquest ambient gèlid i de plena onada de fred, segons les últimes actualitzacions dels models es mantindria fins quasi bé dijous o divendres. EN PRINCIPI, aquesta entrada d'aire fred seria més aviat de caire "sec", tot i que no es pot descartar que localment es formin ruixats arran de mar que puguin fregar la costa, poca cosa aparentment, però s'haurà de seguir de molt a prop perquè de produir-se seria neu fins a la sorra de les platges, tot això entre dilluns i dimecres.
A PARTIR DE LLAVORS, dijous s'obre un altre escenari totalment indecís i diferent: la mediterrània podria entrar en joc, a partir d'aquí podem tenir varies opcions nivoses... Veurem si la troposfera acaba trobant l'equilibri perfecte entre fred-humitat i acabem tenint or blanc a la porta de casa, un fet que a hores d'ara no es veu gens clar a partir de dijous i s'haurà de seguir de molt a prop.
Quant al tema precipitacions ja hem dit que fenomens nivosos locals es podrien donar fins a cota 0 fora del Pirineu, però de moment això té una probabilitat força baixa. El que està assegurat altre cop de cara als propers dies, és la nevada important al Pirineu i en especial al vessant nord altre cop, on es poden acumular 50cm més de neu nova des d'avui fins dilluns/dimarts. No cal dir que allà la neu arribarà fins a qualsevol cota.
De moment, això és tot... A gaudir del fred que fa 5 anys que no teniem!
Bon seguiment!!!!!!! ![]()