Posts de JMSA

    Bon dia i mai més ben dit

    Com bé comenta el company ErnestBCN l'UKM és un gran model, que com a curiositat val a dir que va ser l'utilitzat pel Aliats durant la 2 Guerra Mundial per decidir el dia del Desembacament de Normàndia l'any 1944

    UW144-21_2015-01-29.GIF

    L'interacció del baixa surfera amb el jet, que a mi em sembla veure que es produeix quan ambdos interracionin transversalment, i el seu posicionament encara és un enigma i probablement serà una de les claus per la propera setmana, a mi em sembla que tant si es posiciona a Itália com a la Península d'ambdues formes impulsarà aire fred que originarà un àrea depressionària aprop nostre.

    gfs-0-150_2015-01-29.png

    gem-0-156.png

    ECM1-144_2015-01-29.GIF

    gme-0-132_2015-01-29.png

    Bona nit, si us plau que la sangre no llegue al rio, venga tots amics, que no passa res. I al David informant de Vilafranca i lamentant-se si els aigüats li passen per sobre o al costat.
    Lo que passa és que al fórum hi ha la tensió del gafe, si visquessim a Boston tot serien xirinoles, però aquí ja sé sab som el parent pobre.

    Bona nit, em centraré en el quasi curt plaç parlant de la gran nevada del Pirineu de divendres. Els mapes de temperatura han millorat. L'alemany, molt fi a curt plaç, situa la -2 al Pirineu axial i la 0 per sota del prepirineu. -26 baixant a 500. Precipitacio continuada NW rolant a nord. Es una situació de traca tant al vessant nord com al sud especialment al Pirineu de Lleida, sobre tot Alta Ribagorça i Pallars. Cota de neu 600metres a Val d'Aran i 900 Pallars i Alta Ribagorça, 1000 Alt Urgell i Cerdanya. Val d'aran només divendres si pot acumular 50 cms a tota la Vall i prop de 100 a les zones ben exposades de Baqueira( Dossau, Tesso, Argulls) així com Val de Ruda. A l'alta Ribagorça i Pallars superar de llarg els 50ms a zones altes i 30-40 cms a les valls. Pot haver-hi un colapse de carreteres important.


    gme-1-84_2015-01-26.png

    gme-6-108.png

    En relació a la nevada del Pirineu del divendres, i amb el comentari de'n Marc Gassó, s¡ha de dir que l'europeu fa entrar molt més la 0 a 850 fins i tot la -2, aixó faria nevar a les fons de totes les valls, que és a lo que em refereria, perquè veure nevar a 1600 o 1700 a finals de gener, vamos que té poca gràcia. Voldria que em Marc o algun company em digués l'acumulat que preveuen per la zona del Pallars Sobirà.

    ECM0-120.GIF

    Bon dia, en relació amb el canvi de temps del proper cap de setmana, a mig plaç(diumenge) es veuen diferències entre els diferents models sobre tot en la configuració de les borrasques nordamericanes, que podriem anomenar "la batalla de l'Atlàntic". Hi ha models que vislubren una nortada clàssica començant per polar marítima girant a polar àrtica, peró hi ha models que tornen a potenciar molt les borrasques zonals, inclús l'americà veu la formació d'una seudobaixa a l'oest de les britàniques, configuració molt estranya, que interrompreria momentàneament l'entrada freda. Crec que el "perill" d'un nou ensurt modelístic (seria el 3º en un mes) pot venir de l'atlàntic, amb borrasques que aixafessin l'açoreny enviant-lo cap a la Península i desviant tot el tiberi cap a Itàlia-Balcans. No m'en refio de res aquest any.

    gfs-0-144_2015-01-26.png

    ECM1-144_2015-01-26.GIF

    UW144-21_2015-01-26.GIF

    navgem-0-144.png

    gme-0-132_2015-01-26.png

    Bon dia, es manté la tendència de l'intent de pujada de l'açorià en busca del groenlandès, situació que en décades prèvias es produïa de tant en quant, i que és una característica climatològica pròpia dels periodes freds climàtics a la Terra ( petita edad del gel, segona petita edad del gel del segle XIX,...), però sota el meu humil parer hi ha quelcom que no quadra, i aixó és aquest "co.." de borrasques extratropicals que ascendeixen des de Bermudes lliscant per la costa est nordamericana fins a Terranova potenciant la borrasca terranovesa o fins i tot generant una de nova. Aquest és per mi un fet nou i determinant i crec que és la causa de que no es pugui consumar el bloqueig atlàntic, que de produïrse i ser mantingut ( no un pim pam d'un parell de dies ), sino un de clássic de més de 4 dies que dongui temps de fer baixar l'aire fred àrtic, amb lo fred que està enguany (T de fins a -36)podria ser espectacular. Sempre s'ha dit que la corrent del golf és un dels reguladors climàtics de la Terra, redistribuïnt el calor sobrant dels tròpics a l'hemisferi nord. Pot estar aquí la causa?


    ECM1-240_2015-01-23.GIF

    gfs-0-186_2015-01-23.png

    Bona tarda. La sitaució no invita a l'optimisme. Es dificil que demà hi hagi un miracle. La setmana propera dolenta amb un anticicló molt a prop que no pot pujar per Terranova, ni anticicló siberià-escandinau a la vista. Quan pararà Terranova, a finals de febrer? a la primavera? situació molt recurrent dels darrers hiverns. La propera setmana,salvo miracles, ja només confiem en miracles, situacio tobogan molt interessant per europa central i sudoriental, al península res. Es interessant la quantitat d'aire fred a groenlàndia i "alrededores" la -36 a 850 que jo no recordo, igual tinc mala memòria, s'expandeix, potser perquè el vórtex polar està molt fort.


    gfs-0-228_2015-01-21.png

    gfs-1-228.png

    Bona nit, permeteu-me que disenteixi d'aquesta situació, donat que és interessant, però molt molt especial no sé. Jo voldria equivocar-me, peró tampoc veig res extraordinari pel dijous. Lo que em fa por és lo que pugui venir després i no vull ser aguafiestas. Confiem en que els canvis del vórtex polar, anticicló siberià, .... donguin un canvi de tendència més ampli.

    Mapes dijous, com diu l'Alfred poc a poc tots els models van situant el creuament de la borrasca per damunt nostres o Narbone, vamos que el GFS no és tan dolent.
    Penjo mapes del model alemany pel dijous. Ens creuarà una notable pertorbació, amb molt d'aire fred en alçada, però no tant en capes mitjes suposo perquè el creuament és molt ràpid, però bé un -32 i -2 no estan gens malament, tot aixó amb geopotencials molt baixos. Em sembla que lo que falla és que porta poca humitat, i per tant poques precipitacions, probablement per l'escombrada dels vents en alçada. Malgrat aixó quan ens creui ho farà amb una zona d'eixamplament bàric, i pocs vents en superfície, fet que sempre podria comportar un augment d'humitat superficial, però és un tema per mi massa complexe.