Posts de IgnasiBCN

    El mes de maig del 2019 va ser el segon mes més humit en rècord als EUA

    D8ZamPsWkAAGdRM.jpg

    El mes de maig del 2019 va ser el segon mes més humit dels Estats Units després de nombrosos esdeveniments de pluja intensa que van empassar a la nació, segons un informe governamental recent publicat. Els cinc primers mesos de l'any es van classificar com el període més humit del registre.

    L’informe climàtic nacional dels centres nacionals d’informació mediambiental de la NOAA (NCEI) va dir que la mitjana de precipitació mitjana del país era de 4,41 polzades, 1,50 polzades per sobre de la mitjana del segle XX (1901-2000) i només 0,03 polzades de la més neta de tots els temps de la nació. mes de maig de 2015 (4,44 polzades) en registres de gener de 1895.

    Es va observar una precipitació rècord o gairebé rècord al maig des de la costa oest fins a les planes centrals, els grans llacs i parts de la regió nord-atlàntica.

    https://weather.com/news/climate/n…in-us-noaa-says

    Dia D: una visió experta de la previsió meteorològica que va canviar la història

    D8X0QzKXYAAsi1u.jpg

    Fa setanta-cinc anys, a principis de juny de 1944, les forces aliades van desembarcar al nord de França com a part d'una acció militar que va obrir el camí per a la derrota de l'Alemanya nazi, modelant el curs de la història del món.

    A la planificació acurada, a les demostracions de valentia col·lectiva i individual i, en molts casos, al sacrifici humà definitiu, va contribuir a l’operació, la major part del seu èxit es va reduir al clima.

    Un equip de sis meteoròlegs, dos dels quals del Regne Unit Met Office, la Royal Navy i els militars dels Estats Units, van treballar durant mesos amb tècniques de predicció, moltes de les quals han resistit la prova del temps, abans d'assessorar als comandants aliats, dirigits pel general Dwight D. Eisenhower , quant a l’hora òptima per a l’atac.

    Una vista experta de la previsió del dia D
    El mapa següent mostra una aproximació del patró meteorològic en curs fins al dia D. El corrent a reacció ha d’haver estat més al sud i més fort que el normal, dirigint profundes depressions després del nord-oest d’Europa a principis de juny.

    El 1944, els meteoròlegs no sabien gaire sobre l'atmosfera superior o els corrents de raig existien, i hi havia molt poques observacions de l'Atlàntic.

    En el moment en què es planificaven els desembarcaments del dia D, el capità James Stagg era el conseller meteorològic general del general Eisenhower i, juntament amb un equip de sis meteoròlegs especialment seleccionats, tenia la tasca poc envejable de tractar de pronosticar el temps diversos dies abans. De fet, Eisenhower va insistir en una previsió de cinc dies, que fins i tot pot suposar un desafiament fins i tot avui.

    Aleshores, les previsions eren essencialment res més que una suposició més enllà de les 24 hores per endavant, la qual cosa fa que la història de la predicció del Dia D sigui encara més notable.

    Els nord-americans volien que la invasió començés aviat i, com a molt tard, el maig, mentre que els britànics estaven més disposats a esperar fins a agost. Irònicament, el maig de 1944 va ser un mes de bones condicions, i el clima va canviar de sobte dramàticament a principis de juny.

    El pla inicial era envair la costa de Normandia el 5 de juny. No obstant això, el 4 de juny, es va detectar una zona inusualment profunda de baixa pressió sobre Irlanda i després a través del nord de Escòcia amb tempestes i fortes pluges. Les ràfegues de més de 60 mph van ser registrades al voltant de costes a l'oest i al nord, i el Canal de la Manxa hauria estat molt aspre.

    Així doncs, es va fer evident que es va haver de retardar la invasió, i els meteoròlegs nord-americans i britànics van fer tot el possible per recollir observacions de la superfície i dibuixar-les per crear gràfics de pressió de superfície i després estimar les posicions de tots els fronts.

    En el moment de la velocitat del moviment a l’època, això només els hauria donat una idea aproximada del temps que ve.

    El capità Stagg va aconsellar que hi hauria una finestra meteorològica del 6 de juny. Però hi havia un ampli ventall de previsions, amb els britànics esperant més vent i pluja i els nord-americans preveien tres dies de clima més tranquil. La finestra meteorològica va ser curta durant l'esdeveniment i la invasió només va ser possible, però va ser una gran trucada de l'equip del capità Stagg.

    Retardar molt més enllà del 6 de juny hauria significat esperar unes quantes setmanes més perquè les marees tinguessin raó i, per tant, els alemanys podrien haver-se adonat que una invasió era imminent. En el cas, el final de juny va tornar a ser força tempestuós, per la qual cosa el retard podria no haver estat millor.

    De fet, el juny de 1944 va ser un dels més ventosos del segle al sud-est d'Anglaterra, amb només vents de 1917, que es remunten a 1895.

    https://weather.com/news/news/2019…changed-history

    El volcán Etna entra en erupción de nuevo

    _20190531125016683-kkRE-U4625835032776iB-992x558@LaVanguardia-Web.jpg

    El volcán Etna, ubicado en la italiana isla de Sicilia, ha vuelto a entrar en erupción durante la madrugada de este jueves. Según el Instituto Nacional de Geofísica y Vulcanología (INGV) italiano, se han abierto dos pequeñas fisuras en el volcán por las que brota la lava y cenizas.

    Se trata del volcán activo más alto de todo el continente europeo. Esta fase eruptiva, de momento, no está siendo muy agresiva y las autoridades no han anunciado evacuaciones en las poblaciones cercanas. Además, el aeropuerto de Catania sigue abierto y el tráfico aéreo no se ha visto afectado.

    https://www.lavanguardia.com/natural/201905…a-erupcion.html

    Més de 100 tornados assolen els Estats Units aquesta setmana

    1558774114662.jpg

    La temporada de tornados està en plena efervescència als Estats Units, i aquesta setmana ha deixat un balanç terrible, amb més de cent mànegues i almenys set morts. Un dels més forts ha passat per la ciutat de Jefferson, la capital de Missouri.

    La situació meteorològica d'aquests dies ha vingut marcada per la col·lisió de tres masses d'aire: una de freda, que ha entrat des del Canadà; una d'humida, provinent del golf de Mèxic, i una de molt seca, provinent del sud-oest dels Estats Units. Són condicions ideals per a l'esclat dels tornados a la zona coneguda com a Tornado Alley, el carreró dels tornados.

    https://www.ccma.cat/el-temps/mes-d…oticia/2924255/

    Un peligroso asteroide pasará 'cerca' de la Tierra este sábado
    Este fin de semana será el mejor momento para verlo hasta el 2036

    Asteroide-2.jpg
    https://epmundo.com/2019/este-es-e…a-tierra-video/

    Un asteroide bastante extraño pasará muy cerca de la Tierra este fin de semana. Mide casi dos kilómetros de diámetro y además tiene una luna orbitando a su alrededor.

    Durante el sábado 25 de mayo, se concretará el paso más próximo del asteroide a la Tierra. Si bien su gran tamaño le ha valido al meteorito 1999 KW4 su título de 'potencialmente peligroso', este año pasará por la Tierra a una distancia muy segura, a 5.182.015 kilómetros, con una velocidad de 77.446 kilómetros por hora.

    Además, la roca espacial será visible hasta el 27 de mayo, momento en que se alejará de la órbita terrestre, por lo que será el mejor momento para verlo hasta el 2036.

    https://www.elperiodico.com/es/ciencia/201…6-mayo--7471188

    Serà visible a través del telescopi
    D7Tt42UX4AA_oef.jpg
    @estelsiplanetes

    Els meteoròlegs prediuen fins a 15 grans temporals en aquesta temporada d’huracans

    hurricanemaria_091817noaa.png

    L'Associació Nacional Oceànica i Atmosfèrica (NOAA) prediu fins a 15 grans temporals en aquesta temporada d'huracans, que és aproximadament un nombre normal.

    El Climate Prediction Center de l'agència va publicar el seu pronòstic dijous predir entre nou i quinze "tempestes anomenades", o tempestes amb vents de més de 39 milles per hora.

    Entre aquests, quatre a vuit podrien convertir-se en huracans, amb vents d'almenys 74 km / h, incloent-hi una previsió de dos o quatre grans huracans.

    Una temporada mitjana d’huracans produeix 12 tempestes anomenades, de les quals sis s’han convertit en huracans, incloent tres grans huracans.

    https://thehill.com/policy/energy-…_medium=twitter

    Imatge on es poden veure els tornados reportats i la predicció per part del National Weather Service Storm Prediction Center. Bona feina!
    D7GK0VEXkAAaUtA.jpg
    @ladypilot70

    Algunes fotos d'un tornado destructiu que es va reportar a Mangum, Oklahoma. (Autor: @SimonStormRider)

    D7Ehk4CWkAAIyKv.jpg

    D7EhlkhX4AAD1lJ.jpg

    D7EhlRxW0AA52Xr.jpg

    D7EhmGfW0AEUjoa.jpg

    Doncs sembla que aquest any (i per 5è any consecutiu) la temporada d'huracans ha començat abans d'hora (l'inici oficial és a partir de l'1 de juny). A la imatge de satèl·lit es pot veure les tempestes que han ocasionat fenomens severs a USA i la tempesta subtropical Andrea que s'ha format a prop de les Bermudes (ara ja en forma de cicló post-tropical).

    D7EhjjtXkAA5YU9.jpg
    @metofficestorms

    Com d'inusual és la formació de ciclons tropicals o subtropicals abans de l'inici oficial de la temporada d'huracans a l'Atlàntic Nord? Des de l'any 2000 fins ara això ha passat fins a 9 ocasions, i ara en portem 5 anys seguits. El record estava en 4 anys consecutius (1951-1954).
    D7DcVRDXYAAXCM6.jpg
    @NWSEastern

    Desconozco cómo se llama este fenómeno que se ha observador hoy. Las fotos no son mías :dry:
    IMG_20190516_185239.jpg

    IMG_20190516_185510.jpg

    Doncs en un primer moment com bé comenta el Jordi Roca jo també he pensat que es tractava d'iridiscències, però en aquest cas i segons he vist que comentaven pel twitter els experts, més aviat es tractaria d'un arc circumhoritzontal, fenomen òptic molt rar de veure com per exemple també l'arc circumzenital.

    Chang'e-4: el rover xinès "confirma la teoria del cràter lunar"

    _105148011_6780103.jpg

    El rover xinès Chang'e-4 podria haver confirmat una idea de llarga data sobre l’origen d’un vast cràter al costat més allunyat de la Lluna.

    El lloc d’aterratge del rover es troba dins d’una gran depressió d’impacte creada per un atac d’asteroides fa milers de milions d’anys.

    Ara, els científics de la missió han trobat proves que l’impacte era tan poderós que es va produir a través de l’escorça de la Lluna i a la capa inferior anomenada mantell.

    Chang'e-4 ha identificat el que sembla ser les roques del mantell a la superfície.

    https://www.bbc.com/news/science-environment-48285503

    Bona nit,

    Dades actuals a BCN-Sarrià:

    Temperatura: 13.7ºC
    Humitat: 70%
    Pressió: 1018 hPa

    Vull comunicar-vos que avui ha mort el meteoròleg més veterà de l'Estat Espanyol, el Josep Maria Vidal Llenas, gairebé estava a punt de cumplir ara el mes de maig ni més ni menys que 106 anys! Descansi en pau.

    D535F1UWsAA6NwH.jpg
    @AEMET_Cat
    D535Hi7W4AAi3pE.jpg
    @AEMET_Cat
    D535IlmW0AAX6-n.jpg
    @AEMET_Cat
    Per si algú es vol despedir d'ell: https://www.memora.es/es/defuncion/j…-vidal-i-llenas

    Deixo alguns enllaços de notícies:

    https://catalunyadiari.com/catalunya-mete…etera-catalunya

    https://eltiempoenespana.com/noticias/muere…veterano-espana

    https://espanadiario.es/actualidad/mue…veterano-espana