CitaEl Dr. Juan Jesús González-Alemán ha publicat un article al seu blog sobre l'episodi de fa dues setmanes:
¿Un intento de ciclogénesis tropical en el Mediterráneo? · Meteorología | Clima | Divulgación
CitaEl Dr. Juan Jesús González-Alemán ha publicat un article al seu blog sobre l'episodi de fa dues setmanes:
¿Un intento de ciclogénesis tropical en el Mediterráneo? · Meteorología | Clima | Divulgación
Bon dia desde barna cel nuvol pluja caiguda ahir 17mm
t max 17.7 t min 15.1 presio 1016 humitat 80%
vent NW 6.4 KNTS
Bon dimarts
Buenos días desde Calella de P., temperatura actual 15.6°c, mínima 14.6°c, 92% humedad, 1010 hpa, viento de llevant 11 km/h y muy nublado, incluso ha llovido 3 litros hace unas horas. Foto de ahora mismo. Buen seguimiento.
Screenshot_20261020_105405_Chrome.jpg
Bon dia des del Baix Guinardó.
Quan són les 14:28h tenim una temperatura de 18.7º i una humitat del 75%. La mínima ha estat de 14.6º.
Per fi s'han acabat les nits tropicals fins i tot a Barcelona que es on més costa baixar dels 20º de mínima. Ara a esperar que no hi tornin i que les pluges siguin tan tranquiletes com han estat fins ara. Per desgràcia al País Valencià no ha estat així; quina barbaritat de pluja, mai hagués pensat que podia ploura tant en tant poc espai de temps. Esperem que no es repeteixin.
Salut!!
Bon dia des del barri del Parc de la Ciutadella de Barcelona. Temperatura 21 graus i mig emnuvolat.
Us deixo fotografia de fa un ratet.
Bon seguiment20261020_140345.jpg
Bon vespre,
Dades a St. Feliu de Guíxols:
Temperatura: 16,4ºC
Humitat: 93%.
Vent: En calma.
Punt de rosada: 15,3ºC.
Pressió: 1010,9 hPa.
Temperatura mínima: 15,7ºC (00:43h).
Temperatura màxima. 18,7ºC (15;58h).
Precipitació total del dia d'ahir: 10,8mm
Precipitació des de les 00h: 3,1mm.
Bon seguiment.
Buenas noches desde L'Hospitalet de l'Infant, en estos momentos tenemos los siguientes datos, 17,6ºC con 53% de humedad, viento del WNW a 68 km/h y 1010,4 Hpa, máxima de 20,1ºC (en las afueras 19,9ºC).
Bona nit.
Temperatures a Lleida entre els 11,4 i els 19,2. El dia ha començat amb el cel cobert, i quan era a la feina he vist a primera hora gent amb paraigua. Potser ha fet alguna roina, però en tot cas inapreciable. A partir de mig matí el sol ha començat a treure el nas i a la tarda s'ha imposat. Mestral feble i cel transparent.
Després de tants mesos de sequera severa aquest octubre ja superem la mitjana mensual. Ara esperar que no faci gaire vent i que no plogui durant aquesta setmana per a que tota l'aigua s'aprofiti. Els pagesos de secà deuen d'estar contents perquè ara és època de sembra del cereal.
Bona nit.
Dades de Les Planes, barri de Barcelona a l'obaga de Collserola.
T. màx. 16.1 a les 14:51
T. mín. 9.1 ara
Humitat 97%
Ja fa fresca d'octubre, aquesta nit pot ser la més fresca de la temporada, amb inversió tèrmica: ara la temperatura és aprop de quatre graus més baixa que al Tibidabo.
Edito: afegeixo un link que posa en context els canvis que estem vivint.
https://www.reuters.com/investigates/special-report/climate-heatstorms-science/
Bona nit !
Dades actuals
Tempe: 16,1º C., 64% hr., 1007,7 hPa., vent en calma., cel serè
Dades extremes
Tempe màxima: 20,5º C a les 14.09 h., Tempe mínima; 14,4º C a les 05.28 h., Humitat màxima: 92% a les 00.27 h., Humitat mínima: 60% a les 22.01 h., Ràfega màxima de vent: 29 km/h. de NO a les 09.11 h.
Bona nit,
Aquests dies heu pogut sentir per tots els mitjans la DANA "ADAM" nombrada per AEMET com la principal causant dels aiguats en zones de València, Alacant i Balears.
Però realment ens podem creure que la DANA hagi estat la culpable de les greus inundacions ? crec sincerament que no ![]()
Aquí tenim la evolució dels vents a 500hpa Reanalisis, per Dissabte, Diumenge i Dilluns, les jornades mes crítiques de les inundacions. ICON
Quina és la DANA "ADAM" ? la que es forma de manera transitòria al sud peninsular Diumenge ? o la que ve per França ? ![]()
La que ve per França no crec, serà doncs la DANA del sud peninsular "ADAM" , si és així a tingut curta vida i poc definida, no crec sincerament que els aiguats en aquest episodi hagin estat causats per aquesta DANA.
6feb5f5b-c8fe-4b89-8d0a-638f8c1dd439.gif
Aquí en el fòrum no s'ha esmentat la DANA "ADAM" , però si la seva formació al sud peninsular esent absorvida posteriorment per la DANA vinguda desde França.
Ens estem habituant massa sovint a buscar culpables, quant a vegades els actors amb nom no són els verdaders causants de certes situacions adverses., en aquesta situació d'aiguats, seria mes correcte un temporal de pluges intensses i no culpar tant la DANA.
Analitzant a fons la situació de les greus inundacions a València-Alacant, crec que tenim diversos factors, però 2 principals com a causants dels aiguats i els registres tant extrems de pluja >500mm entre el 17 i 19 Octubre.
HVF_SgbXQAAfjxA.png
Un factor és el persistent fluxe de vents del NE i EST incidint cap a la Safor (València ) i Marina alta (Alacant ) moltes hores seguides , un fluxe càlid i molt humit desfilant per una superfície marina sobreescalfada, en un entorn d'alta inestabilitat i alts valors d'Aigua Precipitable.
Reanalisis Vents Diumenge fins Dilluns 12:00h. Model Suis HD
3af6e0c1-ffc3-48e5-b146-c6366a480b57.gif
I l'altre factor clau per abocar aquesta barabaritat de litres, és un mediterrani sobreescalfat del terrible estiu que hem passat.
El mediterrani occidental segueix havent zones amb onada de calor marina forta, severa i extrema, o el que és mateix anomalies +3/4ºC . 17 octubre
El combustible d'alta qualitat mes escalfat, conté mes vapor d'aigua/Aigua Precipitable a disposició per una situació de tempestes o episodi de pluges qualsevol.
I aixó té consequències per acumular registres mes importants de precipitació i ja van 2 episodis excepcionals en un interval de nomès 2 anys, veure per creure..![]()
MEDMOS-MHW-NCEI-MED-daily-category-latest (2).png
Enguany ja hem pogut comporvar de primera mà a Catalunya, que sense borrasca ni DANA hem tingut aiguats excepcionals i mes de un episodi ..
Comprenem que es vulgui posar noms per donar un toc d'alerta a la població i aixì donar mes conciència de la situació adversa, però entrant a fons amb el rigor de la dinàmica atmosfèrica en aquest episodi, crec que el post adjunt és molt adient pels amants de la mèteo del que hem tingut amb les inundacions..
Encara no tens compte? Registra't ara i forma part de la nostra comunitat!