Bona nit, jo no us diré quin temps farà, a saber!, jo us parlaré de les meves teoríes estratrosfèriques!, vaja, al meu rotllo com sempre!
![]()
Porto tota la tarda aprofundint sobre l'escalfament estratosfèric, discernint entre tots els tòpics que he trobat per la xarxa, i ara ja tinc una lectura clara que vull compartir amb vosaltres!
Començaré posant un esbós que he confeccionat:
20190101_195338.jpg
Considero que en aquesta vida tot està relacionat i me n'adono sentint els vostres comentaris que jo interpreto a l'inrevés molts fenòmens, bé, a veure què en surt!
Per iniciar-ho, un punt de vista que m'ha convençut es que l'escalfament global incrementarà aquests fenòmens que de forma natural ja passen cada any (tot i que només fa un mes que els conec), veureu, l'increment de temperatures en el pol nord comporta una disminució de la coberta glaçada, això permet una major transferència d'energia del mar a la troposfera polar, això comporta un increment de les nevades a Euràsia, nord del Canadà però sobretot Sibèria, aquesta major superfície nevada reflexa la poca radiació que hi arriba i permet uns refredaments atmosfèrics força importants (fins aquí ha passat sempre, però ara es preveu que es poden intensificar).
I ara entra en joc la meva lectura personal de la situació (encara no he trobat cap escrit que et detalli el procés físic). Tota aquesta extensíssima àrea innivada que es refreda substancialment genera uns geopotencials baixíssims en pocs dies (ho he observat tres vegades en els models aquest mes).
O sigui, l'aire que es refreda es torna molt més dens i pesat, aleshores tendeix a compactar-se sobre el terra en una extensió de milions de km2, aquest efecte de compactació crea un buit, una succió que fa baixar la tropopausa (d'aquí els geopotencials baixos).
Ara cal un incís, per damunt de la tropopausa que en els pols oscila entre 7 i 9 km durant l'hivern, hi trobem l'estratosfera, aquesta es una capa que arriba als 50 km d'altitud i que es caracteritza per dues coses, la seva temperatura tendeix a augmentar amb l'alçada degut a la radiació còsmica, arribant a temperatures de -20 graus a 30 km d'alçada, no hi ha humitat i això la fa molt estable, sense moviments verticals, (això posa en la majoria de publicacions) però hi ha una excepció a aquesta norma!, i es que quant l'aire fred es contrau arran de terra en milions de km2 alhora i vincla cap avall la tropopausa, es produeix també una succió vertical de tota la columna de l'estratosfera que hi ha just a sobre, aleshores la porció estratosfèrica del vòrtex polar es bipolaritza, la porció descendent succionada actúa d'anticicló, el seu moviment descendent es el que fa que l'aire s'escalfi per les lleis de la termodinàmica, aleshores es quan es produeix el ara conegut escalfament sobtat estratosfèric, que comporta alhora una circul.lació vertical amb la massa restant del vòrtex polar, aquesta ascendeix i per les mateixes lleis de la termodinàmica es refreda,(comportament de borrasca) i així trobem que en el moment màxim d'escalfament la resta de vòrtex polar es refreda fins a valors inferiors als -85 graus, quan el normal pel vòrtex polar oscila entre -40 i -50 graus.
Per tant la meva lectura es a l'inversa, l'escalfament estratosfèric sobtat no es la causa de les invasions fredes a latituds inferiors, sino que es la conseqüència del refredament sobtat de Sibèria, ara amplificat per l'escalfament de l'àrtic.
El que crec que passa un cop es deforma la tropopausa (apart de l'escalfament estratosfèric) es que tota ella actúa com una baldufa, quan es desequilibra acaba fent moviments erràtics, oscilants, aleshores es quan pot pujar una massa càlida anticiclònica fins el cwntre que fracturi la part troposfèrica del vòrtex i es desparrami l'aire fred, amb els moviments retrògrades que tots esperem.
Una altra cosa que m'ha cridat l'atenció es que a sota de la porció de vortex polar refredat s'hi genera una zona d'altes pressions tèrmiques, sí, l'anticicló de marres que no es vol moure a favor dels nostres interessos, encara no entenc la relació (però ja la trobaré
), però ara m'atreveixo a dir: mentres tinguem el vortex polar fred a sobre no espereu que es mogui l'anticicló! (Però en relació a això ens queda per descobrir què es primer, l'ou o la gallina!, o sigui, què es efecte de l'altre)
En tot cas sembla que en deu dies es debilita tot el vòrtex, per tant l'escalfament i el refredament associat, amés fragmentat, en aquest sentit jo no perdo l'esperança!
I ara una altra visió meva inversa, l'escalfament he volgut demostrar que no te vida pròpia, que es conseqüència d'altres fets, doncs bé, opino el mateix en el cas dels jets!!!, tampoc tenen vida pròpia!, no cal esperar que es debiliti!, són la conseqüència directa de l'intercanvi de pressió en forma de vent entre les borrasques i els anticiclons!, mentres aquests siguin potents, els jets també ho seran!
Segur que m'he deixat coses, però ja està bé per avui!
Ja es veurà què passa!