SEGUIMENT METEOROLÒGIC - GENER 2018

  • Després de temps sense participar, volia fer-vos partíceps d'una reflexió que em faig any rere any, aviam si algú es fa el mateix pensament.

    Referit a la zona de la costa de la qual en prenc dades fa 30 i pico anys (Badalona, Baix Besòs i Baix Maresme), tenim que la màxima absoluta històrica és de poc superior als 35º i entre finals de juny i principis de setembre (no s'ha assolit els 40º mai en aquest sector) i per al trimestre hivernal estem en uns 21-23 º.

    Les mínimes absolutes són d'uns -5º (no gaire més avall) en el trimestre hivernal i d'uns 10º per a l'estival.

    Bé, em fixo que baixar de -1º és una cosa que succeeix cada 10 anys si fa no fa, i dels 15 º a l'estiu ja és massa baixar.

    I en canvi, CADA ESTIU I CADA HIVERN, sense problemes ens aproximem als valors absoluts. Els 21ª d'ahir a la costa del Maresme estan a poc del rècord i en canvi succeeixen cada any, igual que quasi cada estiu algun dia ens atansem als 35º, en tots dos casos amb ponentades.

    Però per tenir una entrada freda que ens apropi als 10ª de mínima a l'estiu i superar els -5ª a l'hivern hem d'estar davant d'una situació històrica. Em resulta emprenyador quan any rere any Nova York, sense problemes es queda a poc dels seus rècords negatius.

    Feliç any 2018!

    Tant o més aficionat a la Climatologia que a la Meteorologia.
    Dades a Badalona, 45 msm., límit amb Santa Coloma de Gramenet entre 1991 i 2011.

  • Mapas muy interesantes para los dias 6-7 a corto plazo. Pero... Y después? Aquella posible retrógradacion, más precipitación y demás ha desaparecido verdad?

    Bon día.
    No… a mi me encanta la configuración que se podría formar después…. veremos como evoluciona con un poco de suerte entramos en racha ! pero me da buena espina !
    saludos.
    19 Grados Sants-Les Corts de Barcelona. Días de contrastes impresionantes esta potentada me ha gustado hacia tiempo que no la teníamos y quizás indica mas cosas de las que creemos…… cosas que hace años que no tenemos en otro sentido, puede ser un indicativo.los mejores años 80 y 90 era muy usual y fueron años muy buenos en nevadas en cotas bajas !

  • Bon dia des de la feina, fent un petit descans.

    Sempre s'està comparant amb Nova York, és lògic...i que passa amb San Francisco, també a la mateixa latitud...on per veure nevar poden pasar anys i panys. Costa oest, costa est d'Estats Units, res a veure una amb l'altre.

    A Barcelona neva mooolt més que a San Francisco, podem quedar-nos amb això també ;)

    Bon seguiment!

    Observatori a Pl.Kennedy de Barcelona i a Maçanet de la Selva

  • Jo també constato que fa uns 4-5 anys les temperatures son mes extremes,ens els 2 sentits...com si el factor moderador/regulador del mar ,els boscos,l'atmòsfera...s'estés perdent...per altra banda,Branco...es veritat que el ponent exagerat és precursor de temporals i fredorades...aqui en la gran nevada dun Febrer dels anys 40 amb 1 metre de neu..2 dies abans la temperatura es va enfilar a mes de 20ºC,segons uns apunts del Toni Nadal.

  • Bon dia des de Castellví de la Marca.
    Ara mateix : 19,3°c
    T. mínima : 16,1°c
    Pressió atmosfèrica 1018 hPa
    Húmitat : 46%
    Vent moderat de ponent, déu n'hi dó la ventada d'aquesta nit... terrible ! cops de 60 a 70 km/h, ara semble que va perdent pistonada i una mínima de escàndol per un 4 de gener !
    Cel serè, alguns núvols alts per fer bonic !


    Apa sigueu feliços i bon seguiment !!


    Enviat des del meu ALE-L21 usant Tapatalk

  • Seguim amb el seguiment d'aquesta situació "especial" que ens ha de visitar el dia de Reis(dissabte) i en jornades posteriors.

    Intentem fer ja una aproximació del que probablement passarà sense entrar en detalls massa precisos. Aquests detalls més precisos ja els anirem donant demà divendres tarda pel que fa a la jornada de dissabte i dissabte tarda pel que farà a la jornada de diumenge.

    Per situar-nos a mode general, comentar que dissabte ens arribaria un primer front a Catalunya que formaria una baixa cap al sud de Catalunya aproximadament (veure mapa). La ubicació exacta d'aquesta baixa podria variar una mica en pròximes actualitzacions de mapes però creiem que no incidiria massa en el que pogués passar la jornada de dissabte i que més avall expliquem.

    Cap a la nit de dissabte i diumenge anirà entrant a Catalunya la part més freda de la perturbació. La bossa freda en alçada anirà penetrant pel sud i oest del País i això podria comportar que la perturbació patís una reactivació amb noves precipitacions i amb caiguda sobtada de la cota de neu a nivells baixos.

    Passem ara una mica més al detall per dies però sense entrar massa en concrecions que com deia abans ja les anirem donant en noves informacions/entrades.


    DIVENDRES

    Jornada prèvia a l'arribada de la perturbació. Serà el que diríem la jornada de reflexió i per agafar oxigen per les dues jornades següents.

    Curiosament serà una jornada molt tranquila en que a diferència d'aquestes darreres jornades que hem vist un munt de núvols prims, els cels en quest cas romandran asserenats i amb molt poca nuvolositat durant tota la jornada. Domini del sol, afluixada dels vents que ens han dominat aquests dies i temperatures que ja inicien un descens, tant les mínimes com les màximes.


    DISSABTE


    Ja de bon matí podran iniciar-se precipitacions en algunes zones del País i que a mesura que vagin passant les hores s'aniran generalitzant a qualsevol comarca. Les cotes de neu seran encara elevades ja que partirem de temperatures no massa fredes i a més encara no ens arribarà la part més freda de la perturbació. En aquest sentit les cotes de neu rondaran dissabte els 1500m en general, segurament cotes de neu més baixes rondant els 1000m a la zona dels Ports a l'extrem sud.

    Demà divendres tarda ja informarem amb més exactitud de quines zones rebran més precipitació dissabte, afinarem més les cotes de neu i també analitzarem quines comarques tindran possibles tempestes.

    DIUMENGE

    Ja de matinada arriba el gruix de l'aire fred i això provocarà una reactivació de les precipitacions a bona part del País. Creiem que les precipitacions la matinada i matí de diumenge seran molt més abundant a Barcelona i Girona i no tant, tot i que també es ractivaran a la resta de zones.

    Cotes de neu que cauran en general a tot el País i que podrien caure de forma sobtada a nivells molt baixos a la zona de Tarragona, Lleida i centre del País. Probablement no caigui tant la cota de neu a la zona de Barcelona i Girona però en tot cas també caurà força respecte la de dissabte. Possibilitat elevada de veure nevar en algunes comarques que ja concretarem tan sols per damunt dels 200-300m.

    Dissabte tarda ja concretarem abast de les precipitacions de diumenge i sobretot el factor cota de neu ja que tot plegat en aquest cas sí que dependrà totalment de la ubicació exacta de la perturbació i de les convergències de vents que pugui generar.

    Demà tarda actualitzem informació!!

    18010609_0400.gif

  • Bon dia! 21,1 graus i ratxa maxima de vent de 55,4 km/ h, continua el vent fort i cel amb nuvols alts.bon seguiment i gracies ramon per ser tant clar en les prediccions, aixi com la resta esclar!.
    tmp_2018-01-04.jpg

    Sant feliu de llobregat (baix llobregat)
    barri de les grases.

  • Bona tarda. Agraïr com a gran regal de reis tots les aportacions del companys del fòrum. Celebrar el retrobament dels " grans " del fòrum dels que tant aprenem, com el retrobament d' El Pitu i fa més dies ja d'en Gracienc. Gràcies als que aquest any ens han acompanyat en la llarga travessia i molt especialment pels seus magnífics posts a en congestus i meteopineda, aquest últim el jabato de l'any. Gràcies a tothom i a disfrutar del cap de setmana. Jo us informaré puntualment des d Espot al Pallars Sobirà de gruixos i cotes de neu. Un plaer i una forta abraçada.

  • Bon dia des de Palamós,

    Dia primaveral amb cel blau, 20ºC i vent en calma. Ideal per estar a les terrasses i fins i tot a la platja.

    Ara que comenteu tot això de Nova York, Sant Francisco i Catalunya. Estan a la mateixa latitud, per què els neva més als de Nova York?

  • Us deixo un altre link del que està passant a EEUU, el pitjor encara te que venir...


    https://cnnespanol.cnn.com/video/cnnee-pk…tados-unidos/#0

    Si, pero si ves los modelos a medio y largo plazo en USA sobretodo centro este de aquí 3 días experimentara un cambio radical a temperaturas mucho mas templadas incluso de diria que superior a la media que se acentuara mas adelante con lo que el aire frío será totalmente barrido por esta nueva masa de aire….. esto de aquí una semana quizás nos pueda beneficiar a nosotros es una simple suposición con poca lógica pero que tiene un cierto sustento aunque sea mínimo luego pasara lo que quiera pero yo lo veo así si se confirma este cambio de Patrón !
    Saludos.

  • Buenas tardes, en estos momentos tenemos los siguientes datos, 21,6ºC con 48% de humedad, viento del N a 16 km/h y 1015,0 Hpa con 446 W/m2, Enero 2004 situación parecida(En cuanto a las mínimas, de máximas Eneros recientes han habido de peores) pero ni por asombro, lo de aquel enero se repitió durante prácticamente todo el mes, en esta situación sólo son unos días y a partir de mañana ya va a la baja , a partir del Sábado caída en picado de las temperaturas.

    Cabe recordar que hemos tenido Noviembre y Diciembre frescos, no entiendo porqué hay gente que se pone las manos en la cabeza, si sólo son unos días... si me dices que es todo el mes lo entiendo, pero unos días... , esto entra dentro de la normalidad en un invierno, de toda la vida en invierno se pueden dar días con temperaturas primaverales, como en primavera días de invierno, o en verano días de primavera o en Otoño días de invierno, etc...

  • Bon dia des de Palamós,

    Dia primaveral amb cel blau, 20ºC i vent en calma. Ideal per estar a les terrasses i fins i tot a la platja.

    Ara que comenteu tot això de Nova York, Sant Francisco i Catalunya. Estan a la mateixa latitud, per què els neva més als de Nova York?

    La corriente predominante en el emisferio Norte es de Oeste a Este.
    En Europa y toda su fachada atlantica, estos vientos vienen suavizados y humedecidos por el Atlántico.
    Si embargo en la costa Este de los EEUU estos vientos vienen del interior del continente, y latitudes superiores mucho mas frios. Esto vientos al encontrarse con las corrientes húmedas del Golfo hacen descargar las espectaculares tormentas de nieve que tienen.
    A grandes rasgos es eso, pero a ver si alguien te lo amplía más y mejor :P :P .
    Saludos

    CALELLA DE PALAFRUGELL, EL POBLET MÉS BONIC DE LA COSTA BRAVA