Posts de Albert Arenys

    .

    Eso se dice en algunos pueblos de Andalucia, que aunque las mímimas aún sean frescas las máximas ya es normal que pasen de los 20 grados, pero aquí no. De hecho en BCN los febreros suelen ser los más nivosos de todo el invierno y cuando más entradas frías hay, 1954, 1956, 1983, 1993, 2012, 2018 por decir algunos.

    De hecho yo este actual febrero, me sorprende bastante ya que a pesar de lo aburrido y anticiclónico que esta siendo, estoy manteniendo una media muy normal hasta hoy día 14, que es de 10,19 grados, siendo la media de las mínimas de 6,8 y la de las máximas de 13,6. Sin entradas frías ni nada que se le parezca.

    Otro dato poco habitual para Barcelona ciudad, es que en mi estación desde el día de Navidad 25 de diciembre hasta hoy, todas las mínimas han sido por debajo de 10 grados, y tiene pinta de seguir unos días más, ya veremos si todo el mes.

    Salud

    Això mateix vaig dir l'altra dia jo. Ara repassem els febrers en 30, 40 anys o 50 que no hem tingut res de res. Segurament són un grapat.

    Destacables les mínimes d'aquests dies a la costa central, rondant la glaçada en els punts freds de les rieres i rius.

    Les màximes, encara i tot, molt moderades. Fixeu-vos que aquest hivern, dins de tot, l'anticicló ens ha protegit de les ponentades. No n'hem tingut cap!

    Son anticiclons d'estiu dorsals africanes no són molt freqüents en aquestes dates el canvi climàtic ja comença a fer se notar en el nostre planeta poc a poc va pujant la temperatura global i encara que sigui a petita escala nosaltres també notem les conseqüències.
    Sense anar més lluny amb tempestes cada vegada més fortes i amb més temps sever i períodes de sequera més perllongades i per tant temperatures més altes tot l'any amb petites variacions.
    No sóc un expert però escolto a professionals que ho comenten ja no podem comparar el temps que feia fa 30 anys amb el d'ara perquè el clima ha canviat,hi ha gent escèptica que encara és pensa que vivim en d'altres temps.
    Bueno perdoneu el paràgraf però volia fer sentir el meu parer.
    Bona nit

    Si aquesta dorsal africana que no és sinó una situació en omega de llibre i típica del febrer estigués 1000 km a l'oest dins de l'Atlàntic i nosaltres estiguéssim a la banda on és ara Grècia, què diries?

    L'any passat quan aquí ens vam passar 50 dies consecutius en la banda freda, a Grècia prenien l'ouzo a l'ombra del Partenó...

    A dia 14 de febrer, per la gent del Maresme i el Barcelonès la queixa aquests dies és que fa fred. Si mireu dades de qualsevol observatori de la costa del gener i del febrer veureu que, mentre a l'interior al gener les màximes no passaven dels 10 º molts dies, a la costa -excepte dies molt puntuals- quasi sempre estem més aprop dels 15 º que dels 10º- i generalment, al gener, sense vent al migdia o molt poc. Les calmes del gener en les zones no afectades per catabàtics, mestrals o seré, atorguen migdies molt confortables.

    En aquests dies de febrer, amb la posició de l'anticicló i l'ascens de les màximes a l'interior fa que el vent de mar a terra (ahir escorat a l'nord-est, avui al sud-oest) mantingui les màximes rondant els 15 º o menys, com avui o ahir. Per tant, a la nostra zona, la inèrcia marítima fa que no hàgim notat la diferència respecte a 3/4 parts dels dies del gener. I les mínimes, si fa no fa igual, són molt similars a les de la major part de matinades del gener.

    Les mitjanes de la primera línia de la costa del Maresme són clares: aquí el desembre és sovint 1 grau de mitjana superior al gener i febrer i, en alguns punts molt concrets, la zona de Mataró per exemple, estacions amb sèries llargues donen al febrer com el mes més "fred" de l'any. Tal com passa a l'agost respecte al juliol. De la mateixa manera que el setembre és més càlid que el juny o el març és igual al desembre i clarament inferior al novembre.

    Aquí, en aquesta costa de llevant, vivim en una divisió a part en matèria tèrmica i entitat de les precipitacions en qualsevol moment de l'any.

    Dels models em preocupa l'absència de precipitacions més que no pas una pujada tèrmica. Aquest anticicló africà ens portarà de ben segur moltes boires i núvols baixos.

    De fet els mapes aquests expliquen que el febrer a tot Catalunya -excepte la costa- sigui un mes de transició a la primavera. A les valls del Pirineu, planes de l'Interior i del prelitoral, les mitjanes del desembre i gener són similars a tot arreu i al febrer ja fan un salt de 2 a 3 º. El cas de Lleida és clar: a mitjanes històriques de 5 º al desembre i el gener succeeix una mitjana de quasi 8 º al febrer. I això val igual per Vic: desembre 3 º, gener 3 º i febrer 5 º. Al prelitoral tenim valors generals de 7 º al desembre i gener i ja 8 º o quasi 9 º al febrer. Parlo amb sèries llargues de dades.

    Podem haver tingut molta més recurrència d'entrades fredes al febrer que en els altres dos mesos, cert!, però també tenim molts febrers encalmats i preprimaverals. Sinó no tindríem aquestes mitjanes, repeteixo, en sèries molt llargues de dades en observatoris de totes les zones.

    Salutacions!

    Els propers dies comprovarem un cop més com Atenes, més seca, més calorosa i amb temperatures de l'hivern generalment més suaus en quasi totes les situacions, està magníficament situada perquè el fred vagi acompanyat del fred. Portaven un parell o tres d'anys sense veure la neu i aquest any, quasi amb tota seguretat, per segon cop veurem la clàssica imatge del Partenó nevat.

    És el que té tenir el mar a nord-est i muntanyes que afavoreixen la convecció de més de 1500 m. envoltant la ciutat per 3 bandes.

    Compte amb les pastanagues que va posant el GFS: els models treballen amb les dades de molts anys d'observacions i estadísticament a finals de febrer la zonal desapareix sovint, hi ha bloquejos i ondulacions. I a partir d'ara ens anirà posant coses espectaculars fins i tot senzillament perquè tenen una gran recurrència, la qual cosa no vol dir que es produeixi.

    I pensar que van rodar Doctor Zhivago a Segovia fent veure que la Messeta era Rússia innevada. Va ser un hivern excepcional o van posar escuma blanca? Perquè veig que la neu, foto rere foto, està quasi sempre dalt de tot de la "sierra".

    Bon día desde Badalona, temperatura actual de 13ºC y cielo despejado,mínimas entre 6.5ºC y 7.5ºC dependiendo el barrio.


    Albert de Arenys yo soy el del cumple del 11 febrero, :lol: :lol: que moral tengo,ya se que esta chungo el tema pero... :lol:

    Y los dos somos de Badalona veo. ¿Dónde tomas datos tú? Saludos.

    Garbinada digníssima de finals de la primavera principis d'estiu a l'Alt Maresme. I que augmenta molt la sensació de fred tot i les temperatures aparentment suaus.

    Està clar que parlen del gel continental de Groenlandia, no de la banquisa. És la hipòtesi que aquesta aigua dolça i freda afectarà els sistemes de transport de calor oceànics.
    Veurem q passa, això ja ha passat altres cops en el passat, provocant canvis climàtics abruptes, de 5 oés graus localment en 1-2 dècades

    Us aconsello, si no ho heu fet ja, mirar aquesta sèrie:

    Contenido externo www.youtube.com
    El contenido incrustado de fuentes externas no se mostrará sin tu consentimiento.
    Mediante la activación de contenidos externos, usted acepta que se transfieran datos personales a plataformas de terceros. Hemos proporcionado más información al respecto en nuestra política de privacidad.

    Ahir em va semblar llegir que algú fa anys l'11 de febrer i espera un "regal". Ja en som dos.

    Als que celebrem anys la primera quinzena de febrer, sovint una de les més avorrides de l'any, ens pot consolar saber que 4 de les 7 onades de fred més importants dels darrers 100 anys, han tingut lloc en aquest període: 1954, 1956, 1983 i 2012. Les altres dues, com no, 1962, 1985 i 2001.

    No tocarà aquest any sembla ser... ;)

    De fet el dia més fred dels darrers 100 anys a Barcelona, Catalunya, Espanya i tot Europa Occidental va ser l'11 de febrer del 1956 :woohoo:


    bon dia (com diria aquell) jo encara diria més, la zona més càlida pot ser entre vilassar i masnou, entre mataró i vilassar, (municipi de cabrera) la riera d'argentona refreda l'ambient notablement (entenent per notable una variació d'1 a 2º,
    com diu en russi la variabilitat és evident, i afegiria que es dona en gairebé totes les situacions i èpoques de l'any, si bufa nord, mestral, o garbí si és estiu o hivern, la causa, és la increible quantitat de barrancs i torrents que hi ha, al meu observatori per exemple enguany encara no hem baixat de 0º. però sortint de casa i baixant cap a la riera de cabrils notes l'aire fred com et talla i la temperatura és ente 1 i 2º més baixa.

    Resseguint la N-II per la costa clarament hi ha dos punts "càlids": entre El Masnou i Vilassar i entre Arenys Sud i la Riera de Sant Pol. De fet, de vegades tant les mínimes com les màximes són escandalosament altes en situacions anticiclòniques si ho comparem ja no amb el Delta de la Tordera sinó fins i tot amb el mateix Pla de Barcelona i molts punts de la costa de Tarragona.

    Bon dia. El gener va tenir una temperatura mitjana integrada de 3,1º a les Deveses de Salt, amb -8,7º de mínima absoluta, i 6,9º de mitjana al centre de Girona (Pl. Poeta Marquina) amb -2,6º de mínima . Ahir -8,6º de mínima a les Deveses de Salt. Avui ha pujat molt pels núvols, 1º de mínima a les Deveses de Salt, i la màxima de 18,6º, al migdia s'ha aclarit. A Sarrià de Ter 19º i 3,7º, ara 17,5º, 53% d'humitat, 2/8 Ac, Sc i calma. A Salt 18,4º i 4,2º. El 31% i 70%.

    Insistir tant en el microclima de les Deveses Gerard -i mira que t'ho diem fa anys i per múltipes vies!- és una mica -hm..., pesat?-. Si tots comencem a buscar el punt més fred del nostre lloc i en fem una sèrie climàtica, aconseguiríem rebaixar 3, 4 graus les mitjanes de qualsevol indret de Catalunya.

    Et proposo un contra-experiment, que serveixi d'antítesi per fer la síntesi de la teva tesi (et sona el mètode científic oi?): per què no poses uns quants termòmetres al turó de Montjuïc, dalt de tot eh!, al campanar de la seu, a l'antena de la Telefònica de Girona i als turons de l'entrada sud venint de l'aeroport, cap allà la C-65 entre Fornells i Vilablareix. Més que res per descobrir que igual que a Girona teniu un pol de fred, també en teniu un, uns quants, de "caloreta".

    Salutacions cordials Gerard!

    El 90 % de poblaments catalans són d'origen íber, romà o medieval. Potser ens podríem preguntar perquè la majoria, començant per les 4 capitals de demarcació i continuant per gairebé la resta de ciutats grans, totes les capitals de comarca i viles importants anteriors al segle XIX són situades on són. La gent SEMPRE ha fugit del fred i de les mosques. Només ara ens ha donat per posar barriades o localitats en deltes, culs de riera, rius i costes antigament aiguamolls (sense anar més lluny al Maresme o el Pla de Barcelona i delta del Llobregat).

    Com alguns sabeu jo he donat dades molts anys des del límit de Badalona amb Santa Coloma (La Pau/Montigalà), 4'5 anys a Sant Joan Despí i un altre any a Mataró.

    Fa un any, ara és el segon hivern sencer, que visc a la zona d'Arenys -em moc entre els "2" Arenys...- i observo que estic efectivament en la comarca -i dins d'aquesta- el sector més arrecerat i més marítim de tots. Perquè les màximes baixes d'avui -amb una insolació més que notable han quedat clarament frenades, després d'una mínima molt baixa que ha fregat la glaçada a la línia de la costa a tot el sector entre Mataró Nord i Blanes- quan ha entrat una mica de vent de mar. Quan al desembre i gener aquí sovint es refugien les màximes del país.

    Molt curiós, perquè avui passar del sol a l'obra era sentir la clatellada de fred.

    Mínima d'1 º i màxima ara mateix d'11'8 º a Arenys de Munt. I fins aquí arribarem, potser demà i passat encara tenim una mínima "hivernal", però sembla indiscutible que la primavera es presentarà per la porta gran.

    Per cert, aquest hivern i el passat crec que s'estan batent rècords de permanència de la neu al sòl a la plana Ceretana, les Valls d'Andorra o l'Alt Pallars. Porten més de 15 dies d'innivació continuada. Una cosa molt poc freqüent.

    En això tens raó Albert! general la costa oest d'amèrica és més freda a la mateixa latitud que la costa occidental atlàntica. Si compares mitges anuals i hivernals ens treuen 2-3 graus.
    I és que ells tenen una corrent freda que remunta tota la costa occidental, i nosaltres tenim la nostra estimada gulfstream!

    De fet no vaig tenir manies d'anar en ple hivern perquè poca gent pensa que el tòpic de la calor a Califòrnia només val per al desert del sudest interior. A Los Àngeles i ja no diguem San Francisco el mar és un puto congelador tot l'any... ha fet molt de mal Hollywood i les sèries. Tenen un clima similar al de Portugal amb salvetats. De fet a San Francisco em va quedar clar que fa més sol qualsevol època de l'any menys a l'estiu. I l'arquitectura victoriana de les cases recorda abans a Brighton al sud d'Anglaterra que a un país de "clima mediterrani"...

    Bon dia.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 8,0º i 67% d'humitat. Cel mig tapat de núvols mitjans que circulen a notable velocitat. Mínima 7,8º. Vent de 14 km/h de l'oest-nord-oest. Pressió 1000,0 hPa.

    Amb l'onada freda de l'interior i est d'EEUU i nosaltres veient-ho de lluny, què deuen pensar els de la costa oest d'aquell país, amb hiverns més suaus que els d'aquí (a San Francisco la temperatura més baixa dels darrers dos hiverns ha sigut de 3,2º i no ha nevat a la ciutat des de febrer de 1976) i ja no us dic a Irlanda, sobretot a la costa oest a 51º de latitud nord amb una mínima del que portem d'hivern de 1,1º.

    Demà profunda pertorbació, atenció als baròmetres, anemòmetres, alguns pluviòmetres...de matinada i matí nevada maca a la cara sud del Pirineu.

    Bon seguiment!

    Fa 20 dies que vaig tornar de Califòrnia i Nevada. Per cap d'any i els dos dies següents teníem una advecció del nordest a San Francisco i estàvem a la nit a 2 º. No sé de quines dades parles, però és un tòpic allò del "clima de Califòrnia", a poc que penetres a la Vall Central, t'endinses en un clima on glaça sovint de nit. I ja no diguem a la zona de Sierra Nevada, a reno vaig estar a -7 º, per ara la mínima de l'hivern.

    Respecte a la sensació de "gran país" és molt discutible. A un californià li parles de la costa Est i més enllà del "localisme", hi ha un fort sentiment de "Californietat". I, poca gent ho sap, cada estat és un món. Nevada és un paradís fiscal (per això el tema dels casinos de Las Vegas i Reno) i del dret civil i hi ha com una mena de control de fronteres. Canvia tot: preus dels productes, impostos, formes de vida i tarannà. Estats Units és una confederació estrictament. Fins al punt de coses tan abominables com la pena de mort a molts estats o llocs com Michigan o Minnessota on el pòsit de la immigració escandinava ha deixat un estat del benestar acceptable pels estàndars d'allà on, en general, impera la llei de la selva sòcioeconómica.

    Per cert, on prenc dades, La Pau-Montigalà, ha quedat un GENER DEL 2019 fresc, amb 8'5 º (mitjana 9'2 º). El més "fred" des del 2010...

    Bon dia!

    Com qui no vol la cosa, aquest gener ens està donant el 5è o 6è dia, depèn la zona, sense superar els 10'0 º de màxima. I n'hi hagut 2 més que no han arribat ni a 11 º. Qui no es conforma és perquè no vol. En més de 30 anys d'observacions, la mitjana de dies sense superar aquest valor és justament de 5 i portàvem 3 geners d'autèntica misèria.

    I és curiós però no es continua veient cap situació de nevada clara a la costa. Si no en tenim haurem de tenir present que en alguns punts de la costa l'any passat va nevar 4 o, a l'Alt Maresme, 5 cops. I la mitjana, que aquesta sí que la controlo bé i ja fa força anys, aniria dels 1'2 dies de Badalona als prop de 2 al voltant de Blanes.

    Si aquest any no nevés no ens hauríem de posar a dir que no fa "fred com a abans" (que en part és cert) però no podrem dir que ja "no neva com abans". És més, des de l'any 2000 la mitjana de dies de nevada ha augmentat quan havia baixat força als anys 90.

    El que sí que comença a fallar al seu període de retorn és una gran glaçada, d'aquelles estil 1956, 1971, 1985... A mi el 2001 i el 2012 no em van compensar. Cal urgentment baixar clarament i sense problemes a la zona de Barcelona dels -5 º ni que sigui un cop durant una entrada freda.

    Us recomano llegir amb atenció aquest article d'avui a Vilaweb per cert:

    https://www.vilaweb.cat/noticies/grenl…lfament-global/

    Entro per contradir-te, la mitjana del Penedès al gener deu ser això de 7 º, per tant està fent un gener "normal" (després de força anys que havíem d'esperar a finalíssims de mes o al febrer per tenir temps hivernal).

    A la costa de Barcelona les mitjanes que manego i segueixo habitualment no enganyen, sense escarafalls, aquest de moment és el gener més fred des del 2010.

    Mínima avui d'1'0 º i màxima de 13'5 º a Badalona-Montigalà.
    Mínima de 1'2 º i màxima de 13'7 º a Arenys de Munt.

    Vent en calma o variable, humitat pel terra i visibilitat excel.lent per no dir excepcional.

    I sembla ser que continuarem amb aquest patró durant dies encara.

    SEGUIM i GAUDIM!