Bona nit.
Jo company Neunido crec que el model que ara dona molts canvis "bandazos" es l'americà, nomes cal veure la seva darrera sortida paral.lela, de fet va tenir el gran encert durant 2 o 3 sortides de mantenir la situació que viurem a partir de ja fa 1 setmana!!! peró després l'europeu torna a sortir més estable, crec jo.
Exacte Jordi Roca, la irrupció freda del 62 venia de Sibèria amb isos molt més baixes. La situació que planteja el run paral.lel es d'una gran nevada a partir de 200 0 300 metres afectant de ple la Serralada litoral. Vamos jo ja la firmava ara, encara que no neves arran de mar.
La situació és molt i molt complexa i poc freqüent, malgrat aixó els models a 1 setmana més o menys van bastant fins, pateixen, com sempre, i més en aquesta situació més enllà del 8 dia (168 hores ).
La situacío té sota el meu parer com 4 fases: les dues primeres definides per una irrupció fred en primer lloc polar marítima, amb la formacío de Bella, que quasi podriem considerar un trencament troposfèric del Vòrtex polar
677f2d6f062a60dd9ae7e266694d926b
seguida d'una irrupció polar àrtica quan Bella torna a establir contacte amb les baixes polars, i aquest és el moment clau de tot plegat perquè alhora que Bella es vol reintegrar al vòrtex el bloqueig provoca una irrupció freda a l'Atlàntic creant a la zona subtropical, més o menys a l'oest de Bermudes una baixa que es potencia bastant per l'interacció de les dues masses aeries tan diferents, i això crea un 2º actor protagonista, encara més difícil de modelitzar que l'evolució pròpiament de Bella.
038c374cf42c363c3e6a81a67f179115
Jo crec que la formació d'aquesta baixa ens indica, com es veu en l'evolució posterior, el domini anticiclònic a Islàndia, bloquejant una Terranova, que no és dominant com anys anteriors, degut al canvi de patró general a l'hemisferi nord.
En la fase 3 de divendres a diumenge estariem sota l'influència relativa de les "restes" de Bella, amb una discreta irrupció freda àrticopolar, amb bastant aire fred, que portarà ja molts dies entre nosaltres, amb una zona de geopotencials baixos, fet molt important, acompanyat d'una divergència de les isohipses de pressió superficial, que potser serien afavoridores de la formació de baixes secundàries.
2be307310c262603a6e9d4da4ce2c219
La 4 fase, molt llunyana, és molt díficil de modelitzar a 9 o 10 dies vista, i vé definida per l'interacció de les masses fredes àrtiques amb les subtropicals, empesses per una corrent 2ª del jet a nivell nordafricà. Seria com una mena de mega circulació en romb, més aviat un cuadrilater.
On interaccionaran i com ja es veuria, podria comportar un temporal de pluges de sudest a Catalunya? o qui sap.
ea001b6fe9db942a043f60d257def0af