Posts de JMSA

    Bon dia. Sí, la sortida del GFS és molt bona, reactivant el front de diumenge, però ICON el descafeïna molt.

    L'evolució posterior sembla,mapes actuals, fatal, horribilis,amb situació mantinguda del SW, temperatures altíssimes per les dades i absència total de pluges. Potser podriem començar a parlar més de Revolució Climàtica, que de canvi climàtic.

    Bon dia. Sembla que es trencarà l'inèrcia. Mirant GFS, que em sembla torna a estar més fi i mapes clàssics britànics de fronts, sembla que a hores d'ara es vislumbren el pas de 4 fronts en 1 setmana, els dos primers poc actius, peró que comportaran rebuf als litorals de BCN i nord de Tarragona, i potser a pesar de la aparença inofensiva dels mateixos acabin donant grans registres a punts de la costa. Els dos darrers ja instal.lats en una situació nova, de mestral però amb fronts força actius i amb efecte succió i formació de mesobaixes davant la costa catalana, situació clàssica i amb registres més destacats al nord del país.

    Dimecres
     6190543e9c8902c45120fff7f879cc34
     a24b5c679acc9de8038167c3f13335d7

    Dissabte mati

     2b4f14fb9ee2bc7c2020ffe3ef76e61d

    Diumenge
     57734c6fbc7b4e21c9938b93bbe60b46

    Dimarts nit
     9eb377159dfeb1f43313224896669323

    Bona nit. Estimat Xavier. Guissona, a títol d'exemple l'any 535 dc va esclatar l'erupció d'un gran volcà a Centreamèrica. El sol a tot el mon va estar esmorteït. El gran escriptor romà oriental Procopi de Cesarea va descriure que el sol estava embrumat per pols. La temperatura mitjana a Europa oriental a l'estiu va baixar es calcula en aprox. 3º. El marcadíssim arrefredament va fer esclatar la Plaga de Justiniano, peste bubónica, transmesa per la rata negra i provocada pel lliberament d'enzius dins la panxa de les pusses plenes de la bacteria Yersinia Pestis, llavors les pusses tenien l'estòmac bloquejat i plenes de ràbia només feien que picar al seu hoste: la rata negra. La peste bubónica va provocar la mortalitat de prop d'un 40 a 50% de la població de l'Imperi Romà oriental, quan estava en plena reconquesta dels territoris perduts de l'Imperi Romà Occidental al segle IV. La baixada de temperatures no va trastocar la situació a Aràbia, de per si molt altes, on no es va extendir molt la peste, aquest va ser un fet decisiu quan 100 anys després l'Islam es va extendir a partir d'Aràbia cap a l'Imperi Romà Oriental i Pèrsia, molt afectades pel descens poblacional per la peste i les guerres continúes.
    L'erupció del volcà Pinatubo l'any 1991 va comportar un descens de les temperatures a tot el món d'un grau!!!! Recordeu l'any fred i molt plujós de 1992, Olimpiades de Barcelona.

    Bon dia. Em sembla a mi que darrerament el GFS torna a anar molt més fi. A banda d'aquest fet, curiosament el GFS porta ja 2 modelitzacions seguides assenyalant un "monstre", millor dit " monstruito" davant les costes de Tarragona i Barcelona. Ünicament el model mesoescalar britànic EURO 4 també ho veu. Veurem que acaba passant.

    f8f280dc8f9e956ff7a39ce693584c10

    Com als ossos a la primavera però a l'inrevés, aquest mapa del GFS igual desperten alguns foreros que només s'activen en modus hivern. Bromes a part Europeu i GFS coincideixen avui en aquest plaç en un notable arrefredament.... malgrat lo que necessitem són pluges, pluges i més pluges.

    03828631f3df75528bcc93a460eca92c
     665ae39da7fa60409129397e7a7e5769

    Bona nit, ja sé que no és el lloc però permeteu-me una llicència. Si la muntanya del volcà de la Palma caiguès, Déu no ho volgui, es clar, el megatsunamia arrasaria tota la costa de l'Atlàntic nord americà i Portugal, França i Regne Unit, sembla mentida com una megaesllavissada canviaria el mon en un plis plas, i probablement amb la seva magnitud i malgrat de tractar-se d'aigües superficials alteraria la corrent del Golf.

    Bon dia.
    En refefència a temperatures i a xafogor: jo crec que l'estiu està vist per sentència.
    En quant a precipitacions, les bones perspectives per la propera setmana potser s'han espatllat una mica. Tot ha vingut per un canvi modelístic a la costa est americana, al pujar varios huracans com a toros rabiosos empesos per la corrent del Golf empenyent l'anticicló açoreny cap a l'oest. Ultimament els huracans pugen molt cap el nord, pululant pel l'Atlàntic nord "como pedro por su casa". Que en penseu? Canvi climàtic?

    Bon dia. En un interval d'unes 36 hores entre la nit de dissabte i maitinada de diumenge-dilluns ens passaran 2 solcs amb la -18, el primer sembla que lliscant el Pirineu i el segon per damunt.

    6fd5f9f1551505abb7193374061131b0
     4533ed28319bc6aa0d519e2a31f07df1

    Dos solcs clàssics, a mitjans de setembre amb el mar molt calent, i sense el maleït component SW. Això als temps de la "meteo clasic o vintage " volia dir aiguats.

    Bon dia. Hores d'ara hi ha una gran líniea de tempestes al centre nord de Catalunya, força estàtica, que suposo dou d'estar donant grans litrades. Em sembla que cap model ho havia previst. De la passada maitinada el que més ha encertat el britànic Euro4. Els models van molt perduts i em sembla que aquest proper cap de setmana igual.

    Bona nit, s'acaba, crec podem dir per fi aquesta situació de SW i la BAFA -DANA que poca cosa, crec jo ens ha aportat a Catalunya, a excepció de petites tronades puntuales, com la del Xavier.Guissona. Demà es fon la DANA en el seu trajecte cap a França i un cop més no ens atravessa, sino que passa per L' Aragó, malgrat això l'embossament d'aire fred a 500HPa és d'un -14 no gens menyspreable. la circul.lació general serà de SW, però l'apropament de la bossa freda potser, dic potser dongui alguna sorpresa que ara per ara no sembla espectacular.

    fd26dd85d85b50f54231c595cfb70640
     e6d64b1bd2a90f657c051bf44cdf47b3

    Bon día. La situacio tropical de setembre es deguda a la configuració dels centres d accio, amb la DANA BAFA a l oest peninsular i l A de les Açores cap a les Bermudes. No pot ser atribuible directament al canvi climatic. Indirectament ja es una altra cosa.
    Com be ha comentar en Jordi Roca poca cosa podem esperar de la Dana actual fins i tot quan finalment i molt desgastada ens creui. Tema sudoest.
    Haurem d esperar a partir de divendres quan canvii el patro. Les pluges poden arribar.