Posts de Marc Gassó - Gràcia

    Pel que fa al Pirineu, jo penso que el tope de precipitació serà a la zona Andorrana, sobretot la part nordoriental. I m’explico. Serà la zona més afavorida en la primera entrada del front que ve del nord. Després la situació de la baixa fa que tinguem vents del NE en superficie en aquesta zona, mentre que en alçada entren del S, això em fa pensar en un estancament de precipitacions en aquesta part oriental, i com la zona aquesta pillarà tant en la primera entrada com en la situació posterior, penso que serà la més afavorida.
    Ho seguirem tb. Ja que tindriem una fase de vents del SE que tb podrien afavorir molt tant prepirineu com Pirineu oriental. Però per altra banda el N en superficie farà la seva feina per forçament orogràfic al vessant nord. És evident que no és una situació clàssica de nord com es veia fa uns dies, però sempre la orografia treballa.

    Salut

    Compte amb això, jo demà veig més neu al Oriental (i sobretot cara sud) que no pas a l'Occidental, sense cap mena de dubte. La profundització del solc és la mare dels ous.


    GFSOPEU06_36_21.png

    Bona nit!!!

    Bf......... Tela com s'estan posant els models i no només per dissabte quant a precipitacions i fred ens referim, sembla que l'episodi es podria allargar també durant bona part de diumenge i ja veurem si també en dies posteriors! De fet, alguns models ja ens posen teca de cara a primeres hores de dissabte, ja des de la matinada, fins pràcticament dilluns amb poques treves :huh:

    Demà intentaré fer previ arriscada per dies posteriors! :whistle:

    Bona tarda!!

    Deu n'hi do com s'estan posant els mapes pel cap de setmana. A priori, fora del Pirineu, semblava seca i ara cada vegada s'està humitejant més fent entrar en joc el mediterrani, veurem en que queda!

    D'altre banda, poc s'està parlant dea ponent que ens pot afectar de cara a demà, deixant registres força noticiables arran de mar per ser finals d'Octubre... Dia d'estiu pràcticament, molts 25/26°C i veig factible algun 28°C entre BCN i camp de Tarragona! :blink:

    Veurem fins on arriben els termòmetres,

    Bon seguiment!!!

    Bon dia des de Gràcia!

    Finalment hem regat bona part de les comarques altre cop amb ganes, fins a 62 mm a Port de la Selva i entre 10 i 40 en molts punts, fantàstica notícia per la Costa Brava que estava molt assedegada. Quant a la costa central, el gregal en superfície no ha afavorit a registres de precipitació gaire significatius, tot i això, hem remullat les serres litorals, entre 4 i 6 litres en general. He de dir que personalment esperava una mica més veient els mapes de vent i humitat a diferents nivells, però no està malament, millor això que res. Tanmateix, avui no donaria per finalitzat l'episodi a Catalunya degut a que és possible que demà tot pugi uns km més al nord i ja veurem si la llevantada es talla a la Costa Daurada (podria ser la opció més factible) o arriba fins a la Costa Brava. De donar-se aquesta última opció podriem tenir una regada maca a força trams de la costa i bastant més significativa que la d'avui, especialment a la costa central. Veurem com surten els mapes aquesta tarda de cara a demà.

    Ni avui ni demà però, Catalunya no serà notícia sinó que ho serà especialment el nord del País Valencià. Compte a partir d'aquest vespre/nit. Situació de llevant de llarg recorregut, saturació d'humitat, bossa freda a prop i advecció càlida a nivells baixos formant núvols de tipus càlid que afavoriran una major càrrega d'aigua, crec que no cal posar més mapes dels que s'han mostrat... En definitiva, situació crítica per deixar aiguats torrencials durant hores i hores... Pot caure moltíssima aigua. Veurem si 150, 200 o 300 litres. El millor seria cancelar-ho tot com si vingués una nevada per evitar problemes i possibles morts com ha passat en darrers episodis. Farà mal al terreny segur, però almenys esperem que no hi hagi víctimes mortals. Això farà més mal que bé, tot i que des del punt de vista de l'aficionat, serà emocionant seguir-ho :whistle: :S :S :S :S

    I tant difícil, veurem que ens depara la jornada de demà. Molt interessant faci el que faci.

    Sense anar més lluny, qui els hi hauria de dir als de la Vall Fosca que ara els hi plogui amb una situació de gregal i amb uns ruixats que s'han originat a mig matí al voltant de la Selva i serralada transversal i s'han passejat durant 12h per la Catalunya central i encara segueixen vius, increïble...

    Bon dia des de Gràcia!

    Aquesta nit ha fet 5 litrets més a Llagostera, i ja sumem 94 mm mensuals i gairebé 50 en tot l'episodi que va començar dissabte, fantàstica notícia.

    Quant a l'episodi que s'aproxima, tinc molts i molts dubtes. Primerament amb els mapes de precipitació: no em quadra que no ens possin precipitació amb els nivells d'humitat que tindrem i la procedència de vents favorables en gairebé tota la columna vertical, excepte en superfície, on sí hi haurà gregal, l'únic i gran handicap. M'explico...

    Aquesta nit primerament, com ja ha passat aquesta nit passada, sembla que es vol repetir la jugada, una nova branca humida provinent de llevant podria deixar una nova regada a la Costa Brava: en principi modesta, similar a la passada nit, quantitats d'entre 5 i 15 mm.

    De carà a demà, no les tinc totes. El que sembla més clar és que durant la nit de dijous a divendres el temporal més fort anirà a petar al nord del País Valencià finalment, però hi ha detalls que s'han de tenir en compte. Molts models coincideixen en fer-nos arribar un gregal en superfície que provindria d'una tramuntana originada al golf de Lleó. Aquesta seria l'encarregada de deixar el gruix de les precipitacions sobre el mar, però ja veurem si totes i si ho aconsegueix per molt que faci baixi la humitat en superfície. Però això només passaria en superfície, si mirem en capes superiors, ja veiem com a 850 hPa, el panorama és totalment diferent i tenim més aviat llevant/gregal però ben humit i a 700hPa fins i tot xaloc amb un ambient encara més humit i fins i tot, proper a la saturació. A partir de 850 hPa possiblement ja hi pugui haver partit i de 700 hPa cap amunt, segurament tindrem un matalàs humit força considerable.

    18101815_1700.gif

    18101818_1700.gif

    D'altre banda, si anem a mirar corrents, veiem com a partir de 850 hPa, la procedència dels vents ja seran més aviat de llevant, el gregal ja no apareix per enlloc. Així doncs, ja podem anar oblidant el típic dia de llevant/gregal anticiclònic en que desfila tot cap al País Valencià i aqui gaudim fins i tot d'un bon sol, demà no serà així, cels força ennuvolats des de primeres hores del dia.

    GFSOPEU00_48_3.png

    GFSOPEU00_42_36.png

    Si seguim mirant més amunt, al mapa de corrent de 500 hPa, la situació encara millora més. De fet, si ens posesin aquest mapa sense més, anunciariem una llevantada de manual sobre Catalunya amb pluges intenses. Aquest mapa, a part d'afavorir-nos a Catalunya, també ens mostra un altre aspecte important: ens indica que el Cap de la Nau a diferència de les llevantades agregalades típiques que deixen grans litrades, doncs aquest cop no estarà d'enhorabona, ja que per molt gregal en superfície que hi hagi, el patró sinòptic en alçada enviarà la branca humida més al nord del que en un principi podriem esperar i serà la zona de València i Castelló la que probablement estarà afectada pels aiguats més torrencials.

    En definitiva, el que vinc a dir, és que malgrat el gruix de l'episodi tot apunta que anirà entre el Delta de l'Ebre i València ciutat, crec que aqui Catalunya també em penso que seguirem regant poc o molt, tindrem alguns ruixats i fins i tot, pluges més fprtes al sud de Catalunya on podrien acumular puntualment fins a 40 o 50 litres/m2 cap a les terres de l'Ebre, així com també a les Alberes i Pirineu més oriental on el llevant en alçada penso que pot fer bones palanques orogràfiques. A la costa i prelitoral també hi podria ploure, però quantitats més febles/moderades entre 10 i 30 litres/m2.

    Demà dia molt interessant, veurem que acaba passant... A gaudir del poc o molt que pugui arribar a caure!! :silly:


    Edito: No ho he dit, però els màxims de l'episodi els espero entre València i Castelló on crec que poden superar els 100 litres amb facilitat...

    Bon seguiment! :woohoo:

    Bon dia tal i com comenta el company NeuNIDo grans discrepàncies en referència a la pertorbació meditarrània que ens ha d'afectar entre dijous i divendres, es a dir en un plaç de 96 hores.

    Europeu:
    ECMWF_096_ES_APC_es-ES_es.png

    Americà:
    GFS_096_ESP0_APC.png

    Alemany:
    icon-12-93.png

    Qui se'n portarà el gat a l'aigua?

    Bona comparativa... Crec que aqui està la mare dels ous sobre el pronòstic a 48h vista, la incidència del vent en alçada i a nivells mitjos serà clau, indiferentment de que en superfície sigui gregal.

    De moment, l'Americà va molt ferm en totes les seves sortides i modelitzacions, pocs ensembles ens donen oportunitats clares a casa nostre i això em sorpren. Perquè també és l'únic que veu tant poca discrepància en el pronòstic. Europeu ens dona una incidència més clara del llevant i per tant, molta aigua i ICON fa un terme mig entre europeu i GFS.

    Veurem com surten aquesta tarda els models... Espero que almenys pillem algo :dry: :evil:

    Bon dia des de Gràcia!

    Episodi TOP. Regada general i abundosa a pràcticament tot Catalunya, en alguns casos, fins i tot, massa aigua, però fantàsticament benvinguda en general. En els meus dos observatoris precisament és dels llocs de Catalunya on hem recollit menys aigua, però estic força content i satisfet. En el cas de Gràcia ja he superat els 600mm de mitjana anual que pertoquen en aquesta zona de la ciutat i finalment 34,6 mm en tot l'episodi. A Llagostera ha plogut força menys del que esperava però tot i així he recollit 36,4 mm en tot l'episodi, 29,6 mm aquesta nit, que sumen als 22 de la setmana passada i van fent saó.

    Situació d'inestabilitat aquests 3 dies de transició amb ruixats inconnexos però no haurien d'acumular grans quantitas de precipitació ni molt menys, aquesta situació s'allargarà fins dimecres, abans no rebem una possible llevantada de les de tota la vida. Aquesta si, podria ser amb llevant a tots els nivells i com fa anys que no tenim, llevantada amb totes les de la llei i no qualsevol temporal al que ja se li anomena així per practicitat. Veurem que acaba fent però, ja que petits moviments d'aquestes gotes fredes ja sabem com les gasten a casa nostra.

    Ho anirem seguint :woohoo:


    Bon seguiment!!!

    Bona nit des de Gràcia!

    Avui finalment ruixats sobtats prefrontals, acompanyats de fortes ratxes de vent i durant bona part de la jornada fastidiant la fira del bolet de Llagostera, finalment hem recollit entre 4 i 6 litrets als diferents observatoris, benvinguts siguin!! Ara ja a les portes de la part més activa de la situació i de moment amb poca activitat elèctrica pel litoral central. Gran regada a les terres del sud i ponent, fantàstica notícia!! Al llarg de la nit, té pinta que els màxims pluviomètrics es donaran en palanques orogràfiques de la cara sud del Pirineu oriental

    Per aqui Gràcia ha fet un fort xàfec. En qüestió de 10 minuts ha deixat 4 litres en bon poca estona. Ara torna a ploure d'anar fent i acumulem ja 5,8 litrets. Espero entre 30 i 40 litres ben bons aqui ciutat i uns 50 a Llagostera, la situació té més potencial que la darrera, més carregada d'humitat a tots els nivells i més aigua precipitable si més no. Veurem que acaba donant de si.

    A observar el cel, radar i a disfrutar!!

    Bona sort i bon seguiment!!! :cheer: :cheer: :cheer:

    Bona nit des de Llagostera!

    Ja tenim al Leslie entrant per l'oest peninsular.

    Demà tenim la fira del bolet i pinta aigüalida, però ja hi firmo. Que plogui i amb ganes jejeje. Ja tindrem els primers ruixats prefrontals com ja ha passat avui, però demà fins i tot, podrien ser més intensos.

    De cara a demà al vespre i fins el matí de dilluns (fins a 10 litres/m2 hem fet a Gràcia), xalocada de campionat... Llàstima que durarà poc, si estigués tot un dia sencer sortiriem en barca.

    Aquests mapes són de campionat, primer costa Daurada, costa central i finalment costa Brava, d'aquesta si que té pinta que no ens escapem, rebrem tots i en abundància!


    GFSOPEU12_36_36.png

    GFSOPEU12_42_36.png

    Acompanyat a això, en superfície tindrem xaloc de gran recorregut marítim, fet que ajudarà a incrementar les litrades! Així doncs, tot ens fa pensar que a partir de demà al vespre i fins dimecres al matí, la regada serà contundent a gran part del país. Els màxims es podrien registrar cap a la cara sud del Pirineu oriental com acostuma a passar en aquest tipus de situacions.

    Veurem que acaba fent, a disfrutar!

    Bon seguiment!!! :cheer: :cheer: :cheer:

    Bona tarda des de Gràcia!

    Ja al peu del canó i fent una mica d'anàlisi de la situació, doncs ha estat molt erràtica i irregular. A alguns llocs molta aigua i d'altres menys o fins i tot poc, però podriem dir que en termes generals hem regat pràcticament arreu. Destaquen els mes de 100 litres cap a diferents indrets del camp de Tarragona, la ciutat de Barcelona ahir al matí o alguns punts del Maresme com Caldes d'Estrac o Arenys i molt localitzats també a la Costa Brava, com Sant Feliu de Guíxols o l'Escala amb valors propers als 100 litres també, on corroboro l'aiguat, em va enganxar tornant de Sant Elm quan intentava caçar llamps sense èxit jejeje... L'autovia fins a Llagostera hi havia trams inundats i no podies anar a més de 60 km/h, realment brutal, però molt local això si. Zona molt assegada en definitiva i per tant, anirà de conya aquesta litrada cap a Sant Feliu i zones properes.

    Destacar també, les precipitacions que es van endinsar molt més del que es preveia, arribant a quantitats properes als 30 mm a la Ribargorça aragonesa o fins i tot, el mateix pla de Lleida.

    Per Llagostera també hem regat bé, 44 mm a casa meva (urbanització) i al voltant de 30 al poble, i aqui Gràcia finalment 40 litres justos en tot l'episodi. Esperava bastant més en els dos indrets, no us enganyaré, tot i que Barcelona queda justificat amb la tempesta del matí. Crec que la posició final de la gota freda massa al nord-oest ha estat clau a últimes hores i això ha fet que no sigués una litrada torrencial extensa d'hores i hores de pluja com s'entreveia dies abans.


    DpJL95aWkAESLdv_large.jpg


    Ara a esperar a la propera de cara a diumenge, a veure si peta fort allà on no ho ha fet en aquest episodi...ç

    Bon seguiment!!!! :woohoo:

    Bon dia des de Llagostera!

    Aqui amb la broma ja portem gairebé 13 mm en tot l'episodi. Dic amb la broma, perquè ho és, comparat amb el que ha caigut a Barcelona ciutat, realment espectacular, indescriptible. A Gràcia finalment 21,6mm. La part potent de l'aiguat ha quedat a sotavent de Montjuic.

    En fi, anem al gra!!! Segurament ja no recordem el nombre de dies, setmanes i mesos que han passat des de que vàrem estar afectats per l’últim temporal de pluges més o menys general d’origen mediterrani a Catalunya, doncs tot ens fa pensar que entre la tarda de dimarts i fins dimecres al migdia, bona part dels models meteorològics existents coincideixen en regar-nos el país d’una forma general i generosa com fa mesos que no veiem.

    Durant aquest matí de dimarts, ja hem vist com les gasta el mediterrani al Octubre. A la ciutat de Barcelona mateix, hem registrat aquest matí gairebé 100 litres/m2 en alguns barris de la mateixa ciutat en menys de 2 hores. Però això en principi, havia de ser l’aperitiu, tot i que s’ha comportat com un entrant d’estrella Michelin. Indiferentment d’aquest monstre que s’ha format al litoral central, hem d’estar atents a les properes hores i ja de cara a la tarda especialment. La bossa freda s’està enretirant cap a l’oest peninsular i això ens anirà “manxant” aire humit i càlid de la mediterrània a marxes forçades en la totalitat de capes de la troposfera “habidas y por haber”. Aquesta injecció humida i més càlida (+10/12ºC a 850hPa) a nivells baixos, es trobarà amb una massa encara força freda en alçada (-16/-18ºC a 5.500 metres). Tots aquests ingredients, al mes d’Octubre i amb el mar encara calent (22ºC), acostumen a ser clars detonants per a crear una bomba a rellotgeria, com la d’aquest matí a Barcelona, per exemple.

    A hores d’ara ja es comença a notar un augment termomètric. Així doncs, abans del vespre ja hauríem de tenir les primeres pluges consistents entrant de mar cap a terra cap a sectors de la Costa Brava, com a primera tongada.

    Tot sembla indicar que el clímax de la situació, quant a potencial d’extensió de precipitacions ens referim, arribaria durant la propera nit i matinada de dimarts i fins el migdia de dimecres. Hi haurà molt potencial i aigua precipitable disponible per a que es donin grans aiguats en qualsevol indret del litoral i prelitoral català, però veient la ubicació de la gota freda en alçada, apostaria per la costa central i Brava especialment, com a indrets proclius i més favorables per a que es produeixin autèntics trens convectius de mar cap a terra formant línies de convergència realment interessants, ja veurem si també acompanyades de fenòmens severs o trombes marines, com ha tornat a passar aquest matí, davant de Barcelona. Tanmateix, cara sud del Pirineu també pot rebre una bona ploguda, però la neu i enfarinades a 1.800m ja seran història.

    Així doncs, després de comentar una mica el que hi ha sobre la taula, aposto per la següent distribució de les precipitacions amb les seves respectives acumulacions aproximades. Us deixo amb el casolà power!!! Ja els trobava a faltar jejeje...


    casolaaaaa_2018-10-09.jpg


    A disfrutar del que ens ofereixi la mediterrània...

    Bon seguiment!!!!!!!!!! :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo: :woohoo:

    Bon dia i bona fresca des de Llagostera!

    Ara mateix:

    17,8ºC (Mín: 11,7ºC).
    72%
    1014,3 hPa.
    7,0 mm clavats d'aquesta passada matinada.
    Vent en calma.

    Bon xàfec ha fet aquesta matinada per aqui, llàstima que va ser tot molt ràpid sinó haguéssim acumulat més quantitat de precipitació, intensitat màxima 118,6 mm/h. Bones enfarinades al Pirineu i millor refrescada a la resta, ja tocava ambient de plena tardor! Destacar també els aiguats d'aquesta matinada al Ripollès, fins a més de 50 litres/m2 a Sant Pau de Segúries o 44 l'Alt Empordà a Albanyà, gran notícia, zona molt assedegada per les darreres tramuntanades.

    Les temperatures encara han de baixar més aquesta propera matinada i durant el dia de demà. De fet, la part més freda de l'embossament d'aire fred en alçada, tot just ara durant la tarda penetrarà pel Pirineu de nord a sud. A la nit es situarà sobre la vertical de la costa central podríem dir. Així doncs, compte a partir del vespre que podem tenir sarau i del bo en diferents indrets i ja veurem que no hi hagi alguna pedregada fins i tot. El mar encara està a 22ºC i ens entren els mateixos graus però en negatiu a 5.500m, poca broma. :woohoo:

    Veurem que dona de si aquesta nit. De cara a demà, la inestabilitat seguirà sent la protagonista amb ruixats irregulars preferentment al interior del país i temperatures molt fresques o fredes al Pirineu. Dimarts i dimecres, sembla que cada cop estem comprant més nombres per a fer bingo i tenir una bona litrada general a la meitat est de Catalunya, veurem com va evolucionant la baldufa en alçada :silly:

    Bon seguiment!!!!!! :cheer:

    Bon vespre des de Llagostera!


    Ja som a les portes del que podriem anomenar com el canvi de temps més destacable del que portem de tardor, d'una banda per la baixada de temperatures i d'altre pels ruixats i tempestes que poden regar amb ganes molts indrets de les comarques de Barcelona i Girona. Malauradament sembla que a Tarragona i Lleida seguiran amb mala sort en aquest aspecte.

    Anem a pams, aquest matí de diumenge, la nuvolositat hauria de ser compacta a les comarques de Barcelona i Girona, on es podrien repetir nous ruixats a partir del migdia i durant la tarda. A les comarques de Tarragona i Lleida en canvi, s’espera un ambient més assolellat degut al vent de mestral que netejarà la nuvolositat, però les temperatures màximes seran força més baixes arreu, uns 5ºC menys de mitjana, respecte ahir dissabte. De cara a la tarda, vespre i nit, els ruixats de tarda de les comarques de Girona, s’haurien d’anar reactivant amb tendència a traslladar-se cap a les comarques de Barcelona ja de cara a la nit quan hi podria descarregar amb ganes cap al sector central del litoral i prelitoral. Les temperatures seguiran experimentant un clar descens.

    D’altre banda, el vent serà un factor més a destacar al llarg de la jornada d’avui, bufarà amb ganes tant a l’Empordà com a les Terres de l’Ebre i el sud del pla de Lleida. Puntualment, es podran superar els 100 km/h cap a l’Alt Empordà i a les Terres de l’Ebre.

    De cara a dilluns, tindrem la bossa freda al damunt pràcticament, per tant, hem de tornar a parlar de ruixats i tempestes irregulars a força indrets del país i amb un ambient que serà més propi de tardor avançada que no pas de principis d’Octubre. De cara a dimarts i dimecres, es possible que la bossa freda es situï al sud de Catalunya i si fos així, podria haver una regada força general a la meitat est de Catalunya. Malgrat tot, és una opció que no tots els models contemplen i per tant, haurem d’esperar als propers dies per entreveure millor el que pot passar a meitats de setmana.

    Veurem que acaba fent... :woohoo:

    Bon seguiment!!!!

    Bona nit des de Llagostera!

    Per fi s'ha produït la refrescada més destacable des de la primavera passada.

    Increïble jornada la d 'avui, sense tenir cap meteor destacable i amb cel serè, hem gaudit de valent. Glaçades matinals superficials als camps dels racons més freds, hem fet 1,9°C a la garita que tenim al punt fred i 3,5°C a l'estació municipal. Humitats per sota del 10% a les hores centrals del dia i màximes per sobre dels 26°C. Més de 23°C d'amplitud tèrmica a 10 km del mar en línia recte, realment impresionant!


    IMG_20181002_082128_596.jpg

    IMG-20181002-WA0019.jpeg


    Aquests propers dies s'aniran recuperant les temperatures i de cara a la setmana que ve a veure si arriben les esperades pluges. Si ja estavem secs per aqui el sud de l'Empordà i Costa Brava en general, aquesta tramuntana ho està acabant de secar tot.

    Ho anirem seguint,

    Bon seguiment!!!