Ahir nit vaig poder llegir la crítica constructiva d'en Marc Gassó i he de dir que no puc estar-hi més d'acord. Cada any per aquestes dates les ganes de fred i d'1 metre de neu a la porta de casa ens porten(i m'incloc) a voler fer pronòstics impossibles i que com bé indica en Marc que després es puguin acomplir és una questió més de xiripa que no pas científica.
Dit això,sí que és cert que per sort o per desgràcia cada vegada sabem més coses sobre el comportament de l'atmosfera en certes situacions i amb segons quins ingredients. I per tant, si això ho juntem en que cada vegada més, els models afinen més i son millors, la veritat és que cada vegada és més fácil poder fer una "consideració"(que no "pronòstic") dels que ens sembla podría pasar a molt llarga distancia. I això, per donar-li certa veracitat sempre cal fer-ho amb arguments.
I no cal dir, que per molts arguments que es donguin i per molt bé que s'exposi, sempre es parla de possibilitats i no de seguretat. Vull dir que tot el que es pugui dir a molt llarga distancia de temps, sempre serán supòsits, possibilitats i mai un pronòstic ni una previsió.
Ahir vaig fer referencia a un mapa estratosfèric però no vaig argumentar res per manca de temps. Doncs be, ara us l'argumento sense donar massa detalls per què tampoc vindrien al cas.
Mireu....uan es produeix un escalfament estratosfèric com el del mapa a l'hivern, moltes vegades(em deixaré molts detalls en la explicació per que és molt llarg)te reflexe en la troposfera.
Aquest reflexe troposfèric en molts casos(no sempre) acaba comportant que al cap d'unes setmanes(dues o tres) el índex AO es negativitzi i que fins i tot es pugui mantener negatiu força dies. I de retruc, també provoca en molts casos(no sempre) una negativització de l'ínex NAO i que també pugui estar força dies en negatiu.
Per tant, veient aquell mapa amb el que comencem desembre amb aquest panorama estratosfèric, semblaria molt posible(però no segur) que tinguem una situación de AO i NAO negatives la segona meitat de mes de desembre.
I quina és la afectació que sol tenir que hi hagi aquests índex negatius a la Península? Dons un augment de la pluviositat degut a la baixada de latitud del front polar i una baixada de la mitjana de les temperaturas màximes i un augment de les mínimes. Vol dir més núvols, més pluja, més fred de dia i més suavitat de nit per presencia de més núvols a les nits. Vaja....Inestabilitat.
`
I direu.....doncs això no te res a veure amb un episodi fred. Això vol dir que ens visitaran més depresions, més fronts, etc però sense massa fred en general.
Doncs bé, no és exactament així. Això que he exposat seria en general. Però si un agafa l'històric de les AO i de les NAO, pot observar amb un simple cop d'ull que gairebé totes les fredorades importants a casa nostra venen de la mà de AO negativa. I que en la majoria de casos també de la ma de NAO negativa, tot i que en algún cas NAO neutre.
Son els casos per exemple de desembre del 1962, desembre de 2001, febrer del 1957, febrer de 2012.....
Per tant, tot i no ser un pronòstic ni ser res segur, veient aquell mapa estratosfèric que us penjava ahir és més que raonable que poguem pensar en la possibilitat de moviment la segona meitat de mes i també amb la possibilitat d'un event fred important. Però repeteixo i torno al principi del post.....Només parlem de possibilitats!!!
Us deixo per acabar amb aquestes grafiques de NAO i AO. Veure-ho que al final de la gràfica es veu dispersió total dels dos índex i per tant ara per ara, és impossible de saber si més enllà del 15 de desembre negativitzaran o no.
ao_sprd2_2016-12-02.gif
nao_sprd2_2016-12-02.gif