Bon dia.
A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 12,3º i 81% d'humitat. Cel 7/8 amb estratocúmuls, cúmuls i nimbostratus. Pluja d'aquesta matinada 0,4 litres. Vent del nord de 3 km/h. Mínima 12,1º. A Maçanet de la Selva aquesta nit han caigut 2,4 litres.
Aquesta setmana tenim dues pertorbacions: una dimarts i una altre divendres que podran regar algunes comarques. A mesura que avanci la setmana s'anirà reforçant l'anticicló a Escandinàvia obligant a les baixes atlàntiques a baixar més de latitud. A veure la evolució.
Ara que el Canadà i Estats Units es veuran afectants per una gran invasió freda, ja es prepararan al primer país per arreglar les "carreteres de gel". Us explico en aquest petit article que vaig fer per "El Periódico":
CARRETERES DE GEL
No són d'asfalt, terra, formigó o grava. Són exclusivament de gel. Les més nombroses es troben a Canadà, on també hi ha la més llarga: uneix Tibbit i Contwoyto al llarg de 568 quilòmetres dels quals el 85% és sobre llacs gelats. Antigament quan es congelaven els llacs, s'utilitzaven trineus tirats per gossos però va ser a mitjans del segle passat quan John Denison, antic membre de la policia muntada, se li va ocórrer construir carreteres sobre els llacs gelats, preparades i tractades especialment perquè circulessin vehicles a motor.
Una de les primeres va ser la carretera que unia Yellowknife amb les mines de plata del llac Bear. Abans d'obrir-se a la circulació, normalment entre mitjans de gener i principis de febrer, es realitza un estudi exhaustiu de tot el recorregut a través d'helicòpters equipats amb GPR (radars de penetració del sòl) i amb sondejos en diversos punts de la capa de gel. Cal conèixer la densitat, resistència i gruix del gel abans d'agafar un camió de gran tonatge i circular per un llac gelat.
Un cop obertes les carreteres, els conductors han d'extremar l'atenció a causa dels perills que poden sobrevenir: tempestats de neu, ventades (rufades) amb visibilitats gairebé nul·les i per tant amb la possibilitat de sortir de la pista, esquerdes en el gel. A partir d'abril és quan es requereix un major seguiment de la capa gelada. Augmenten els sondejos i els vols amb radars, ja que l'arribada de la primavera implicarà d'un moment a l'altre el tancament de les carreteres ... que es transformaran en una superfície líquida fins al següent hivern.
iceroad1.jpg
iceroad2.jpg
Bon seguiment!