Avui, com sabeu, molts meteoròlegs i aficionats (per no dir gairebé tots) comentaven al seu pronòstic que avui, les boires, haurien de ser extenses, i molt duradores. Però res més lluny de la realitat: amb prou feines hi ha boira avui, no només a Catalunya, si no a tota la península ibèrica
:pinch:
Tenim un anticicló molt potent, tenim inversió tèrmica, vents febles ... què ha pogut fallar?
La resposta pot ser més senzilla del que sembla, i tot plegat, ens pot servir per guanyar experiència en situacions futures, similars a la d'avui (segurament hi hagi més respostes),
Resulta que de vegades, durant potents anticiclons com el que tenim ara sobre (amb pressions rondant o arribant als 1040 hPa ni més ni menys) els corrents d'aire descendents poden ser tan forts (subsidència) que impedeixen o dificulten la formació de boires. Aquests corrents descendents injecten aire molt sec de les altes capes atmosfèriques fins molt avall.
Si mireu les dades de Meteoclimàtic, podreu veure que, efectivament, a partir d'una mínima alçada, les HR comencen a baixar ràpidament (és a dir: la capa de saturació només es manté a tocat de terra),
Lleida ciutat (zona favorable a la formació de boires):[color=#000044] 98%[/color]
Bonastre (100 msnm): 52%
L'Ametlla del Vallès: (650 msnm): 47%
Setcases (1300 msnm):[size=14][color=#440000] 11%[/color][/size]
Pot ser també hi ha d'altres explicacions com, per exemple, l'origen i recorregut de la massa d'aire que injecta l'anticicló.
A més, s'ha de tenir en compte que, per a la formació de boires (relacionat amb el meu primer argument) cal un mínim ascens de les masses d'aire, que és l'efecte que es produeix amb la evaporació i condensació del vapor d'aigua superficials. I amb un "totxo" de 1040 hPa, això costa molt més.
Si algú pot aportar més explicacions, fantàstic!
Que tingueu un bon dia ![]()