Posts de AlfredRodriguezPico

    Bon dia.

    Estic fent un treball sobre climatologia catalana i amb les eines en les quals treballo, entre elles l'Atles Climàtic de Catalunya, veiem com hi ha zones on hi cauen més de 1000 litres de mitjana anual i d'altres que en prou feines arriben als 350 litres, sempre parlant de mitjanes. Belianes és de les zones amb menys precipitació i per tant és normal que moltes pertorbacions no donin la quantitat de precipitació en aquella zona. S'ha d'acceptar i no s'hi pot fer res. A Barcelona hi cau gairebé el doble. I per més que es digui que en aquest poble o en l'altre sempre passa de llarg i mai plou, el que val és el total anual, per tant els 350 litres de mitjana d'algun lloc cauran. I pot ser hi haurà anys que no s'arriba ni als 300. En fi, amb això vull dir que ens hem d'adaptar a les evidències de la natura.
    I ara a gaudir de la situació que és molt interessant, amb pluja o sense.

    Bon seguiment!

    Bon dia.

    A partir d'ara a seguir atentament la evolució del cel, de la temperatura, humitat, la direcció del vent, a fruir de la meteo. Les previsions apunten a una situació realment interessant i es fa difícil precisar les comarques que es veuran més afectades, fins i tot per aquesta tarda i demà. Si pot ser, fem valoracions d'aquí a dos o tres dies. Tal com es va preveure, aquesta nit hem tingut una treva i ben bé fins migdia o entrada la tarda no s'ha d'animar...i de valent en algunes comarques. Però també es va preveure que ahir per la tarda les pluges serien més aviat febles i déu n'hi do les quantitats recollides en alguns indrets.

    Bon seguiment!

    Bona nit.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 14,8º i 82% d'humitat. Cel ben carregat de nimbostratus i vent de l'est-nord-est de 8 km/h. Cop màxim de 55 km/h. Quina tarda més maca amb pluja espessa i vent. De moment 13,4 litres. He hagut d'anar a Manresa (divendres i dissabte de la setmana vinent estrenem l'espectacle de meteo, música i dansa al Kursaal de Manresa) i tot el trajecte tant d'anada com de tornada plovent maco i la natura responent amb un color verd encès que contrastava amb el gris fosc del cel.
    Els mapes...mare meva els mapes. Mira que n'arriben a ser de macos. Seguim-ho atentament per que el ventall de fenomens que se'ns preparen és...bé, més que un ventall és un pai-pai.

    Bon seguiment!

    Bon dia.

    Ja tenim el canvi. A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 17,1º i 48% d'humitat. Encara la humitat és baixa i el vent de gregal arriba a cops de 40 km/h. Cel tapat d'estratocúmuls, altocúmuls, altostratus i sobre el mar nimbostratus que s'aproximen. Avui no hem d'esperar grans precipitacions però es pot animar una mica més per la tarda, però el plat fort comença demà sobre tot a partir de migdia. La combinació de masses d'aire a diferents altituds és perfecte. Tindrem un cap de setmana molt entretingut, emocionant. A partir de dilluns hi ha una certa dispersió en els models: uns ens posen estancada la bossa a sobre nostre, uns altres esn envien llevant, uns altres fan passar la bossa a la Mediterrània i uns altres la fan recular cap a Portugal. De moment centrem-nos en els propers tres dies. Si cauen força litres i ben repartits, aquesta primavera serà esplèndida, una veritable explosió de la natura.

    Bon seguiment!

    Bon dia.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 13,6º i 55% d'humitat. El vent ja ha girat a gregal de 12 a 18 km/h. Línia de cúmuls sobre el mar. Avui és un dia de transició amb domini del sol i núvols que aniran a més a partir de la tarda. Demà més nuvolositat i pluges de consideració a les Balears i País Valencià i cap el vespre començant a afectar el litoral català. Igual s'avança o s'endarrereix ja que és fa força difícil concretar amb aquestes pertorbacions mediterrànies deslligades del corrent general. Divendres aproximació de la baixa, absorbida per la entrada d'aire fred que gestarà noves baixes molt a prop nostre...i segurament molt ben situades. De fet avui estan una mica més ben situades que ahir. Continua veient-se un cap de setmana i principi de la setmana vinent molt emocionants.

    Bon seguiment!

    Bon dia.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 13,4º i 55% d'humitat. Mínima a peu de plaça 10,1º . Dia radiant. Ahir els ruixadets que esperàvem per la tarda al nord de Barcelona i sud de Girona ens van fer el salt. Vaig estar a Maçanet i a les 13 hores el cel era impressionant amb potents cúmuls que creixien per tot però a partir de les 13 hores va entrar una capa d'aire més seca cap els 3000 metres i tots els cúmuls es van estratificar quan arribaven a aquell nivell, el que se'n diuen "stratocumulus cumulogenitus".
    Avui com diem dia radiant i demà inici de canvis amb alguns núvols que aniran a més per la tarda, vents que començaran a bufar de gregal i progressiva alteració marítima. Dijous la pertorbació la tindrem massa lluny quedant-se les precipitacions més importants cap a les Balears i País Valencià, però divendres...la aproximació de la massa d'aire fred del nord absorbirà la pertorbació mediterrània, aproximant-la a nosaltres i el cap de setmana...possible FESTIVAL!. Què maca és la situació, quina bossa freda tan ben col·locada. El que deia ahir, pot ser no plourà molt o pot ser si però la combinació de núvols i els celatges seran preciosos. A veure que ens diuen els models les properes hores.

    Bon seguiment!

    Bona nit.

    Plourà molt o plourà poc però no em direu que si es compleix la situació que diuen ara (segur que hi haurà moviments en els models) ens ho passarem força be. Una bossa freda que es despenja d'Islàndia, viatja de nord a sud cap a les Illes Britàniques i directe a Portugal...això és molt sucós. I la depressió mediterrània continua essent una incertesa...A veure els models de demà si ho concreten més. On si que els models van de la maneta és pel cap de setmana.

    Bon seguiment!

    Bon dia.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 13,1º i 70% d'humitat. Molts altocúmuls i poca cosa més. Aquesta tarda a diferència d'ahir podrà caure algun ruixat cap el nord-est. Demà tranquil·litat i dimecres la depressió mediterrània agafarà cos i dependrà molt de la seva localització per parlar de pluges molt abundants o lleugeres precipitacions a la línia de la costa. Ara per ara sembla que el fort s'ho pot endur el País Valencià i Balears, però entre dijous i divendres podria pujar de latitud i afectar-nos de ple. És molt difícil ara mateix precisar-ho. El que cada cop es veu més atractiu és el canvi a partir de divendres. Atenció per que la combinació de masses d'aire és, tal com es veu ara mateix, impressionant i el temporal podria ser important. En fi, setmana de possibles emocions.

    Bon seguiment!

    Bon dia.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 11,8º i 60% d'humitat. Cel força ennuvolat d'estratocúmuls i vent del nord de 13 km/h.

    Avui i demà ambient força fresc però estable, amb aquests núvols a la costa central i pre-litoral. I pendents del que pugui fer la pertorbació de la Mediterrània: és una petita bomba i petits moviments, que no sabrem fins poc abans del desenllaç, podran fer que caiguin quatre gotes o ens caigui el cel damunt. Tot això amanit amb la possibilitat de la entrada freda de divendres. Realment a partir de dimecres podríem tenir una situació molt interessant però fins dilluns al vespre o dimarts al matí no ho sabrem amb seguretat.

    Per acabar, us recomano una pel·lícula deliciosa: és de dibuixos, japonesa, del gran director Hayao Miyazaki: "Ponyo al penya-segat" o "Ponyo en el acantilado" del 2009. Hi ha gran quantitat de fenomens meteorològics i el tifó és espectacular. Una pel·lícula amb una imaginació desbordant que fa les delícies de petitets i grans. Adjunto una imatge quan la situació meteorològica es complicava...

    Bon seguiment!

    ponyo.jpg

    Bon dia.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 10,9º amb vent del nord-oest de 21 km/h amb ràfega màxima de 43 km/h. Sensació de fred. La bossa freda es troba ara mateix entre Marsella i Lió però les humitats són força baixes a gairebé tots els nivells i per tant no hi ha possibilitat de precipitacions. Cap el vespre o entrada la nit sí que es formaran potents cúmuls prop de la costa central que podran donar algun ruixat, amb sort afectant a terra. La propera nit, més freda especialment on encalmi el vent.
    Dilluns torna a augmentar la inestabilitat, especialment de tarda i al nord-est i després, a veure que farà la baixa de la Mediterrània que a partir de divendres quedaria absorbida per una nova entrada d'aire fred. No es veuen per enlloc pujades de temperatures destacables.
    Us deixo una imatge d'una manifestació de ninots de neu del passat dijous al Pirineu, demanant més fred. Sembla que han aconseguit el que volien.

    Bon seguiment!

    manininotsdeneu.jpg

    Bona nit.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona temperatura 12,4º, la mínima del dia. Les precipitacions...força menys del que s'esperava. Això sí, uns celatges ben macos i la baixada de temperatures notable, tot i que encara cal que arribi al sud del país. El cap de setmana serà molt fresc i això d'anar amb màniga curta serà pels agosarats i posteriorment constipats. Demà a la nit pot descarregar algun ruixat sobre el mar afectant puntualment a la costa central. I després s'està veient una configuració que pot donar sorpreses: aquella baixa de la Mediterrània...què farà? i la posterior entrada d'aire fred?
    Molt bones les animacions!

    Bon seguiment!

    Bon dia.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 15,6º i 62% d'humitat. Vent del nord-est de 4 km/h i cel 5/8 amb cirrus, cirrostratus, cúmuls i uns curiosos "altocumulus castellanus" que denoten l'augment de inestabilitat. Un petit frontet ha escombrat Catalunya de sud-oest a nord-est donant o quatre gotes o algun litret com a molt.
    A partir de migdia les nuvolades creixeran amb empenta i ruixats i alguna tempesta podran afectar diversos sectors de Catalunya, puntualment amb certa intensitat al Pirineu, comarques de Girona i Barcelona i posteriorment costa Daurada. Veurem l'abast i intensitat amb més claredat a mesura que vagin passant les hores. Temperatures en caiguda lliure a partir de migdia, més tard quan més cap el sud. Demà ambient força fresc per no dir fred amb algun ruixat a la costa central cap el vespre o entrada la nit. I a partir de diumenge vespre nova glopada freda en altura que incrementarà la inestabilitat per dilluns. Pendents després de la posició de la bossa freda a la Mediterrània que podria donar sorpreses a partir de dimecres, però no tots els models ho contemplen.
    De moment, a gaudir d'una situació de xocs de masses notable.

    Bon seguiment!

    Bon dia.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 16,7º i 46% d'humitat. Mínima a la estació de 15,2º i a peu de plaça de 12,7º amb acusada inversió tèrmica. Dia càlid però per la tarda començarà a canviar el temps pel Pirineu amb descens de temperatures que cap el vespre i ja entrada la nit s'anirà estenent de nord a sud amb augment dels núvols. Demà brusc canvi de temps amb baixada espectacular del termòmetre i núvols baixos a punts de la meitat est, Pirineu...amb ruixats i algunes tempestes que per la tarda podran ser puntualment intenses. Dissabte ambient fresc quasi fred sobre tot a primeres hores i a veure que farà el "rebuf" a la costa central...igual fins i tot amb alguna sorpreseta per la tarda o vespre. Quedarà un ambient fresc amb tramuntana i dilluns podria tornar a augmentar la inestabilitat. Més endavant la atmosfera vol mostrar força moviment. Veurem cap a on anirem.

    Us deixo un dels article de "El Periódico" amb anècdotes sobre juraments de presidents dels Estats Units i meteorologia...

    JURAMENTOS BAJO CERO

    El 20 de enero de 2009 Barack Obama juró como presidente con una temperatura de 1,4º bajo cero, con el cielo algo nublado y con viento del norte de 12 km/h. Pero no todos los presidentes americanos que juraron su cargo, lo hicieron con las mismas condiciones meteorològicas. En 1841 William Harrison llegó a caballo para jurar su cargo. Lo hizo sin sombrero y sin abrigo. Hizo su discurso de una hora y 40 minutos al aire libre tiritando de frío. Una vez terminado volvió a coger su caballo y se fue con la misma indumentaria. Cogió una neumonía y un mes después murió.
    En 1853 el presidente Franklin Pierce juró en medio de una intensa nevada y con una temperatura de 0º. Una vez terminado el acto, inició un discurso dirijido a la multitud que le rodeaba, pero la nevada se convirtió en tormenta de nieve. La gente se dispersó y no se pudo hacer el desfile. Abigail Fillmore, esposa del presidente saliente Millard Fillmore, cogió un resfriado que se convirtió en neumonía, muriendo a final de mes.
    En 1909 William H. Taft tenía que jurar su cargo de presidente, pero el día anterior 19 de enero se desencadenó una tormenta de nieve con viento huracanado. Cayeron gran cantidades de árboles, los trenes quedaron bloqueados y las carreteras cortadas. Durante la noche anterior al juramento se encargó a 6000 trabajadores que limpiaran la ruta por donde tenía que discurrir el desfile: se llenaron 500 vagonetas con un total de 58.000 toneladas de nieve. Pero a la hora de jurar el cargo una nueva tormenta de nieve obligó a hacerlo en el interior. La temperatura más baja en un juramento para presidente la padeció Ronald Reagan en 1985 con 19º bajo cero, pero no se resfrió.

    Alfred Rodríguez Picó

    Bona tarda.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 20,3 i 37% d'humitat. La màxima ha arribat a 23,8º, que no està gens malament. Però com que la memòria meteorològica acostuma a ser una mica capritxosa, recordem que per l'abril de 2009 ja es va arribar als 26º a la mateixa ciutat i sense anar més lluny el 8 d'abril del 2011 vam assolir els 26º, el dia següent 24º, el següent 25,5º i el següent 24º. Pot ser ha vingut de cop i per això la percepció que tenim és de massa calor.
    Demà per la tarda s'ha de notar una baixada tèrmica al Pirineu i meitat nord del país i divendres pel matí ens llevarem ben fresquets. Alguns ruixats es podran escapar, sobre tot per la tarda a les comarques de Barcelona y Girona avançant cap a la Costa Daurada i ja veurem la extensió i intensitat. La baixada de temperatures, espectacular. El cap de setmana quedarà fresc i amb alguns núvols baixos a la costa central, fins i tot podrà fer fred de nit. I a partir de diumenge...em continua agradant. Aquella segona bombolla freda que la nit de diumenge a dilluns entra pel Cantàbric té bona pinta i malgrat que passarà ràpid de nord a sud, sempre hi haurà la possibilitat de que l'anticicló s'orienti d'est a oest al centre d'Europa i a nosaltres ens toqui llevant. Però falta massa per tot això, si és que es compleix, De moment canvi de temps divendres i un altre dilluns.

    Bon seguiment!

    I ara la segona part:

    METEOMANIA 804 EL HURACÁN DE GALVESTON segunda parte

    8 de septiembre de 1900. Son las 20 horas. Isaac M. Cline abandonaba la Oficina de Meteorología de Galveston, en la costa de Texas. El viento acababa de alcanzar los 180 km/h y había destruido la mayor parte del instrumental del observatorio. Se dirijía a toda prisa en dirección a su casa, temiendo por la vida de su mujer y sus hijos. Con el giro del viento al sur y la marea alta, el oleaje era imponente y la inundación afectaba a casi toda la ciudad. Las ráfagas incluso superaban los 200 km/h y caminar por la ciudad era una verdadera odisea. Cline veía cómo numerosos tejados de madera eran arrancados por la furia del huracán, siendo lanzados a gran distancia. Observó escenas terroríficas de gente que moría a consecuencia de los impactos de objetos lanzados por el viento, especialmente por tablones de madera. Por fin llegó a su casa, tuvo tiempo de coger entre sus brazos a su hijo pequeño e inmediatamente todo el edificio, donde se habían refugiado 50 personas, se vino abajo, muriendo 32, entre ellas su mujer. Los que se salvaron se subieron a los restos del edificio que flotaban llevados por la marea. Hasta medianoche vivió una terrible pesadilla ya que continuó a la deriva sobre los restos de su casa, esquivando los objetos que continuaban volando, arrancados por el huracán. Ya de madrugada el nivel del agua descendió, el viento perdió gran parte de su intensidad y con las primeras luces pudo ver el espectáculo más dantesco que una persona pueda imaginarse: unas 3000 casas habían desaparecido, prácticamente la mitad de la ciudad, muriendo cerca de 10.000 personas. Ha sido y continua siendo hasta la fecha el desastre natural más mortífero de la historia de Estados Unidos.

    Alfred Rodríguez Picó

    Bon dia.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 17,6º i 56% d'humitat. Mínima de 11,3º a peu de plaça i 13,8º a l'observatori, amb acusada inversió tèrmica. Les boires van progressant però de moment afecten al delta de l'Ebre i punts de la Costa Daurada. Per la tarda i demà podran afectar altres punts de la costa, però no a tota. Bombollota càlida de dimarts a dijous i potser divendres hi hagi una renovació ambiental.
    Me'n vaig fins dimarts al vespre a l'Alt Empordà però us aniré seguint i gaudint dels vostres comentaris/informes/imatges...
    Us deixo un altre article de "El Periódico". Aquest és més llarg i explica els esdeveniments provocats per l'huracà més mortífer de la història: el de Galveston de setembre de 1800.
    Bon seguiment!

    METEOMANIA 803 EL HURACÁN DE GALVESTON primera parte

    Isaac M. Cline pertenecía a la Oficina Meteorológica de Galveston, ciudad situada en la isla del mismo nombre en el estado de Texas. El día 7 de septiembre de 1900 numerosos barcos que navegaban por el Golfo de Méjico anunciaban la aproximación de un huracán, con tendencia a dirijirse a la costa de Texas. Cline escribe el siguiente informe: “el día 7 por la mañana no hay signos evidentes de la aproximación de ningún huracán. Tan solo aparecen algunos cirros por el sudeste y por la tarde algunos estratos. A última hora se inicia un fuerte oleaje que proviene del Golfo de Méjico”. Pasan las horas y el día 8 a las 5 de la madrugada el oleaje es inusualmente violento. El barómetro marca una caída de la presión jamás observada. Cline continua el informe “acabamos de enviar un telegrama a Washington advirtiendo que el oleaje empieza a ser peligroso y las zonas más bajas de la ciudad están siendo invadidas por las aguas”. Curiosamente a media mañana el cielo se despeja pero a mediodía negros nubarrones arrojan breves pero intensos chubascos. El viento del norte gira al nordeste y su velocidad aumenta con rapidez. A las 6 de la tarde se registran 125 km/h y dos horas más tarde aumenta hasta los 180 km/h. El anemómetro sale volando. De repente el viento se encalma. Galveston se encuentra en el ojo del huracán. Minutos después empieza a soplar una ligera brisa del este que inmediatamente y sin previo aviso se transforma en el huracán más terrible que jamás haya azotado la zona. La garita meteorológica (gàbia meteorològica) es derribada quedando destruidos todos los termómetros. Cline decide irse a su casa ya que teme por la vida de su mujer y su hijo.

    Alfred Rodríguez Picó

    I ara us deixo un dels articles de "El Periódico" sobre "El llibre dels Prodigis". Si podeu buscar imatges per internet, algunes fan riure...

    METEOMANIA 844 EL LIBRO DE LOS PRODIGIOS

    Conrad Lycosthenes (1518-1561), que en realidad se llamaba Conrad Wolfhart, fue un filósofo suízo, teólogo, profesor de gramática, alquimista y cronista de fenómenos inexplicables. En 1557 escribió el “Libro de los Prodigios”, verdadera enciclopedia cronológica que recoge más de 1500 eventos portentosos de la historia, una “antología de mostruos, prodigios y portentos” como él mismo señalaba. Encontramos gráficamenbte representados y narrados con minuciosidad, hombres con dos cabezas o seis brazos, cerdos con cara de humanos, gallinas de cinco patas o inclusos personas sin cabeza y con los ojos, la nariz y la boca en el pecho…todos ellos dignos de “La Dimensión Desconocida”. Entre todas estas rarezas hemos encontrado un buen número de fenómenos meteorológicos (o pseudometeorológicos). Aparecen lluvias de sapos. Aquí la explicación es completamente lógica: remolinos o pequeños tornados que aspiran el agua de charcas, con sus habitantes incluidos, para posteriormente caer a mucha distancia. También explica la lluvia de peces en Sajonia en el año 989, seguramente provocada por el mismo fenómeno en mares o lagos o las lluvias de sangre que posiblemente fuesen de barro a causa de polvo en suspensión. Mucho más inexplicables son las lluvias de cruces de Sicilia en el año 746. También comenta el paso del cometa Haley como “una estrella ardiente” que anuncia grandes catástrofes. Por desgracia la Iglesia intervino ante “tamañas monstruosidades” y el Papa Pablo IV prohibió todos los libros de Lycosthenes.

    Alfred Rodríguez Picó

    Bon dia.

    A plaça Kennedy al peu del Tibidabo a Barcelona 17,0º (mínima 13,0º) humitat 47% cel seré i vent en calma. Anticicló. I la dorsal anticiclònica nord-africana es vol enfortir. La setmana vinent podrien registrar-se temperatures excepcionalment elevades a l'interior d'Espanya i déu n'hi do a l'interior de Catalunya i en zones de muntanya. A partir de demà poden començar a aparèixer boires costaneres que proporcionarien un ambient força fresc i humit.

    Pel que fa a les tempestes a la ciutat de Barcelona, la dècada dels 70 i principis dels 80 va ser antològica amb tempestes molt potents i nombroses, a Barcelona i altres zones de Catalunya. Els 2000 estan essent molt irregulars però recordem el fantàstic estiu del 2002: 21 tempestes entre juliol i setembre amb la excepcional tempesta de la nit del 31 de juliol a l'1 d'agost amb 170 litres a Barcelona i 220 litres a Badalona. I què podem dir dels 5 tornados que es van passejar entre el port de Barcelona i el Baix Llobregat el 7 de setembre de 2005 i el tornado que va afectar Mollet del Vallès el dia següent...i per comprovar que la passada dècada no va tan malament: la nit del 12 al 13 d'octubre també del 2005 a Barcelona una gran tempesta de més de 6 hores de durada (els llamps queien contra la ciutat com dards) va donar a l'observatori de la plaça Molina 111 litres i quantitats de fins a 300 litres en 24 hores a l'Empordà. Més tempestes memorables de la passada dècada a la ciutat de Barcelona: 12 de setembre de 2006...53,1 litres - 13 de setembre...96,4 litres amb descàrregues elèctriques impressionants i per arrodonir-ho al dia següent 13,0 litres més. I ja no fa tan temps, juliol de 2011: 7 tempestes destacant la del dia 19 amb 59,8 litres i la violentíssima del 30 de juliol amb 46,0 litres a plaça Kennedy amb calamarsa i vent que a la part baixa de la ciutat va superar els 100 km/h. Ara a esperar que s'escalfi el mar i que a partir de juliol, si es donen les condicions favorables, tornem a gaudir d'aquests veritables monstres mediterranis.

    Bon seguiment!