Posts de meteosat71

    Bon dia. Mínima de 4,4ºC a Sarrià de Ter, més alta que al centre de Girona, 3,0ºC a Girona-AEMET, per culpa del vent del sud que no ha parat de bufar a la nit, era molt fluix 2-3 Km/h. Ara 7,8º, 87 %, S 4 Km/h, 8/8 Ci i Cs. A les Deveses de Salt ha glaçat, -0,9º de mínima. També hi ha gebrat a les Deveses, rosada a Sarrià.

    Per Nadal rècord per càlid des de 1884 a Girona el de 1995 màniga curta dia i nit a Girona, 20º a la missa del Gall. 23º de màxima i 15º de mínima, el Nadal de 1983 de nit feia fred, 20º de màxima i 2º de mínima a Girona. I és que és molt pitjor ara que tinguem una ponentada o garbinada que pas un anticicló càlid.

    15 de desembre de 1932, fortes inundacions a Girona. A Banyoles i Girona van caure més de 500 mm en 5 dies, al final de mes van caure 517 mm a Girona, essent el desembre més plujós des de 1884 fins a 2017 a Girona, hi han llacunes a la sèrie, per això, abans de 1906.
    14 de desembre de 2001, 5 cm de neu a Girona i Salt. Va nevar però la neu es va fondre el dia següent. La forta onada de fred dels dies 15 a 22 que va afectar Lleida i Olot no va afectar gaire Girona i la temperatura mínima es va produir el dia de Nadal, -7,2ºC a Salt, -6,3º a Girona-Francesc Roges, -10º a Girona-Sant Daniel i -12,8º a les Deveses de Salt, però els dies anteriors la temperatura no era tan baixa i la màxima d'aquell dia fou suau, 10º.

    Bon vespre. 12,2º i 5,8º les extremes a Sarrià de Ter, ara 9,8º. Tenim 6/8 Sc, ha plogut 3,6 mm al migdia. 11,3º i 6,5º a Salt, amb 3,1 mm. 11,3º i 5,3º a Salt-XOM amb 3,4 mm. Ha plogut una mica més, i ens acostem al rècord de pluja de 2002, dades des de 1997. Abans hi havia una estació però amb pocs anys i amb dades de pobra qualitat, aquesta estava situada a prop de les Deveses de Salt, als afores, a l'oest del poble. El 1932 mireu que marcava malament, va ploure 517 mm al desembre a Girona, i aquella estació va donar 25 mm, si vam tenir inundacions, i molts dies de temporal de llevant, és evident que quan un observador ha de ser seriós quan té al seu càrrec una estació meteorològica i donar dades de qualitat.

    Bona tarda. Ambient suau de nit, 6,5º de mínima a les Deveses de Salt. Extremes:
    11,9º 8,0º Salt-XOM
    11,9º 8,7º Salt
    12,2º 8,7º Sarrià de Ter
    De moment ha plogut 2,4 mm a Sarrià de Ter, 3,1 mm a Salt. Ha començat a ploure des de les 13,30 h. És pluja d'hivern, mansa. Ara tenim vent del nord de 2 Km/h, 8/8 Ns i St, 10,1º i 80 % a Sarrià de Ter.

    Bona tarda. Temperatures extremes avui:
    14,8º i 2,8º a Salt-XOM (ahir 0,5º de mínima)
    14,9º i 4,9º a Salt (ahir 2,4º de mínima)
    14,9º i 3,9º a Sarrià de Ter (ahir 1,6º de mínima)
    0,8º de mínima a les Deveses de Salt, on ahir vam tenir -3,3º de mínima. Ahir vam tenir les temperatures mínimes més baixes de la tardor astronòmica.
    Ara 12,8ºC, 8/8 Ac, vent encalmat, 83 % a Sarrià.

    Bon vespre. La temperatura baixa més ràpid que ahir, ja que la màxima ha estat més alta i ara estem amb una temperatura 0,5ºC menys alta que ahir, 10,3ºC a Sarrià de Ter, amb 18,4º de màxima i 2,6º de mínima. A Salt 19º i 3,3º. 4,5º de mínima al centre de Girona. A les Deveses de Salt ha glaçat, -2º de mínima. 86 % de humitat.

    Bona tarda. 15,6º i 6,7º a Salt, 15,5º i 4,6º a Salt-XOM, 15,9º i 5,7º a Sarrià de Ter. Continua la bonança, amb poca amplitud tèrmica tenint en compte que aquí amb anticicló l'amplitud és elevada, però la humitat alta i la massa d'aire ho impedeixen. No glaça ni a les Deveses de Salt, 0,9º de mínima. Ara 11,2º i 84 % a Sarrià de Ter, calma, 2/8 Ac i Ci.


    Van comentar quin percentatge de l’augment dels 1’7C al Fabra al periode 1914/2018,pot ser contaminació per l’efecte illa de calor creada al darrer segle pel constant creixement de l’urbanització del terra a la ciutat de Barcelona i juntament amb l’augment diari de milers de cotxes per la ronda de Dalt?Respecte a l’observatori de Girona,estaria be sapiguer a quina ubicació es troba i si potser que tambe pugui tindre influencia per contaminació d’illa de calor.Es evident que hem tingut escalfament,pero tot el que comparem amb dades de la decada dels 70’s quan el mateix SMC reconeix que vam tindre un refredament no solament a Catalunya sino que tambe a nivell global desde els anys 40’s,les anomalies termiques seran mes accentuades.La OMM segueix recomanant als organismes meteorologics que utilitzin el periode de referencia termic actualitzat 1981/2010,desconec quin motiu porta al Meteocat a continuar utilitzant el periode de referencia 1961/1990 per exemple per catalogar el comportament termic dels mesos a catalunya als seus butlletins mensuals :sick:


    DA650202-6CF4-4A68-8434-02473605ABB5.jpeg

    És complicat de calcular l'efecte urbà, a Girona algun efecte hi és, i segurament al Fabra, però esbrinar el percentatge és difícil. En tot cas he llegit varis articles científics indexats on s'afirma que l'increment tèrmic dels últims 100 anys é similar en estacions urbanes que en rurals. Al mateix Pirineu l'increment és similar al de Barcelona-Fabra.

    La temperatura mitjana ha pujat 1,7ºC a Barcelona-Fabra des de 1914 fins a 2018, el doble que la mitjana planetària en el mateix període. No només allà ha pujat la temperatura, a Girona teníem 14,3ºC de mitjana a la dècada dels 70 del segle passat, des de 1998 el promig és de 16,7º, 2,4º més. A prop de Tivissa la temperatura mitjana també ha pujat 1,6º des de 1971. Algunes dades són procedents de les Jornades Meteorològiques Fontserè on vaig ser el passat 1 de desembre. El canvi climàtic és una cosa greu, no només per la magnitud, 1,7ºC, sinó per la rapidesa i perquè els pobres pateixen més les conseqüències que els rics. No només els països pobres perquè els riscos climàtics creixents augmenten la mortalitat i poden suposar que alguns països situats en illes desapareguin, sinó perquè els pobres dels països rics són més vulnerables a les malalties i a la mortalitat associats a les onades de calor.