Bon dia. Nova nit tropical, 22,0ºC de mínima a Girona-Sèquia, 20,2ºC de mínima a Salt-centre, 15,6ºC de mínima a les Deveses de Salt. Avui tindrem tempestes arreu de Catalunya, començaran al matí pel sud i acabaran al nord, al Pirineu, a la tarda, crec que afectaran a Girona i Salt al voltant de les 7 de la tarda.
Posts de meteosat71
-
-
Bona tarda. Ja s'acaba un estiu meteorològic (acabarà el 31 d'agost) que haurà estat dels 5 més càlids a Girona des de 1884 amb dades de Girona-Sèquia, especialment per un juny rècord per càlid (27,5ºC), mentre que juliol va ser normal (26,3ºc) i aquest agost serà càlid (un xic més de 27,0ºC), També serà un estiu plujós, ja portem més de 200 mm al meu observatori meteorològic del centre de Salt, la mitjana és de 151 mm, 173,4 mm dels quals van caure només al mes de juliol. Ara estem a 29,4ºC a Salt, màxima de 31,2ºC, mínima de 19,6ºC al centre de Salt, 13,8ºC de mínima a les Deveses de Salt. Demà passa una DANA pel nord la qual cosa ens farà ploure especialment a la tarda. Ahir 31,3ºC i 19,6ºC al centre de Salt, amb 16,0ºC de mínima a les Deveses de Salt. El nombre de nits tropicals d'aquest any potser un dels més elevats a Girona-Sèquia des de 2002, la mitjana és de 40,1 nits tropicals des de 2002 i ja en porten 56, el rècird és de l'any 2022, amb 76 nits tropicals.
-
40,6ºC a Salt-centre terrassa, el rècord del 14 d'agost de 2003 fou de 42,3ºC a la terrassa i el 28 de juny de 2019, 43,5ºC. La mínima avui ha estat de 21,9ºC. Calitja procedent dels incendis forestals peninsulars. El sol escalfa però la temperatura es dispara amb varis rècords, 39ºC a Malgrat de Mar, 40,3ºC a Calonge, on és la màxima més alta de tota la sèrie, iniciada l'any 2006, i el primer dia que es passa de 40ºC. I demà més calor, 41ºC i 25ºC a Girona-Sèquia i la mínima del dilluns pot ser rècord, 27ºC a Girona-Sèquia amb 39ºC de màxima. Podem dir que hem tingut entre els dies 11 i 18 d'agost l'onada de calor més forta a Girona a mitjans d'agost després de la de l'agost de 2003 que ja va començar l'1 d'agost. Recordem que es va passar dels 40ºC 8 dies a Girona-vall de Sant Daniel aquell agost, de moment no ha passat mai més que en un mes a Girona tants dies s'hagin superat els 40ºC, a Girona-Sèquia només 5 dies per damunt dels 40ºC aquell agost amb 41,4ºC de màxima, 41,8ºC a Girona-Parc de Bombers, llavors observatori del Meteocat. Avui 40,3ºC de màxima a Girona-Aeroport, un dels dies més càlids en el mes d'agost perl que fa a la màxima, l'agost de 2023 també vam passar de 40ºC igual que el 2024 tant a Girona com a l'aeroport de Girona i el 2022 si no es va passar que ja no m'enrecordo ens vam quedar a les portes amb 39 graus llargs a Girona, ho dic tot de memòria.
-
Bon dia. Mínima de 20,1ºC a Salt-XOM, 17,5ºC a les Deveses de Salt, 22,4ºC a Salt-centre jardí, 24,6ºC al carrer Minali del Barri Vell de Girona, he fet transsecte aquest matí, tenien 19,7ºC a la Vall de Sant Daniel i 22,1ºC a la Devesa de Girona, 23,8ºC al carrer Juli Garreta, a l'Eixample de Girona, 24,1ºC al carrer Álvarez de Castrp-Barcelona i 23,6ºC al carrer Sèquia, a peu de carrer. Ahir 36,5ºC de màxima a Girona-Sèquia, 22,4ºC de mínima, ahir 34,4ºC i 21,7ºC al centre de Salt. Avui la mínima a l'observatori d'en Moisès, carrer Sèquia, 23,0ºC, amb 28,8ºC a les 9,44 hores. Calma i 67 % de humitat, 83 % de humitat màxima a les 7 hores, 100 % Deveses de Salt, 99 % a Girona.vall de Sant Daniel. Cel serè. Avui devien fer una cursa solidària a Girona ja que he vist molts corredors i molt d'ambient i molts voluntaris entre 6,41 i 7,45 hores entre la Devesa de Girona, el Barri Vell i el centre de Girona, a la Plaça de Catalunya de Girona tenien 22,7ºC a les 7,36 hores. Bufava catabàtic de llevant a Sant Daniel a les 6,53 hores amb forta inversió tèrmica, 24,5ºC a Girona-Montjuïc, 213 m, observatori de Nenatmo. Ahir 35,2º i 18,7ºC a Girona-vall de Sant Daniel. L'onada de calor continua, especialment en mínimes al Gironès, segons el Meteocat.
-
Bon migdia. Temperatura mínima molt baixa, 12,3ºC a les Deveses de Salt, però tampoc és tan estrany quan tenim l'inici d'una onada de calor, (de fet avui no tenim ni onada de calor sinó anticicló amb 15ºC a 850 hPa, 1500 m, una temperatura 2,5ºC inferior a la mitjana climàtica del 4 d'agost dels últims 10 anys) tenim una forta inversió tèrmica. Ahir 28,5ºC de màxima al centre de Salt. al jardí, on avui la mínima ha estat de 17,6ºC. Ahir 31,9ºC de màxima a Salt-centre terrassa on la mínima avui ha estat de 17,0ºC. Ahir mínima de 16,7ºC a les Deveses de Salt a les 23,59 hores. Ahir la mínima va ser de 16,2ºC a Girona-Hortes de Santa Eugènia a les 23,52 hora solar, que són les 1,52 hores d'avui (la nit anterior la mínima fou de 18,3ºC). Temperatures minimes avui:
20,7ºC Girona-Montjuïc (213 m)
18,2ºC Girona-Sèquia (71 m)
12,3ºC Deveses de Salt (81 m)
17,0ºC Salt-centre (84 m)
15,9ºC Salt-XOM (82 m)
Mireu la temperatura mínima que ha fet a Barcelona-Hostafrancs, 24,6ºC. És un fenomen natural, molt alta, per 2 fets, especialment la proximitat al mar, amb onades de calor marines i una temperatura del mar més alta que al Carib, 27,8ºC, i la pròpia illa de calor urbana que a Barcelona és molt més feble que a Girona amb onades de calor, 1,7ºC en les mínimes vs 9,2ºC a Girona. A Barcelona la temperatura mitjana de les mínimes amb cel serè és de 25,8ºC els últims 3 anys amb cel serè durant la canícula amb 32ºC de màxima, en canvi a les Deveses de Salt és de 14,9ºC amb 34,3ºC de màxima.
Ara tenim 31,6ºC a Salt, 5/8 Ci i Cu, 4/8 de Ci, i 1/8 de Cu. Ara la humitat relativa és del 44 %. 100 % de humitat relativa màxima a les Deveses de Salt, 94 % a Salt-XOM, 85 % al centre de Salt.
Quan parlo de 9,2ºC de diferència en les mínimes a Girona és amb onades de calor i a l'estiu amb el mètode dels transsectes combinat amb el dels observatoris i en nits serrenes, a Barcelona els 1,7ºC és també amb els 2 mètodes i amb onades de calor i a l'estiu, a l'hivern les 2 illes de calor urbanes gironines i barcelonines no tenen tanta diferència, però continua essent més intensa la de Girona, 6,4ºC en nits serenes versus la de Barcelona, 3,3ºC.
-
News Feed posts
Bon dia, avui la temperatura mínima és baixa, però ni molt menys rècord per a un juliol!! A les Deveses de Salt la mínima més baixa és de 2,5ºC el 15 de juliol de 1948, en aquell mateix dia a Girona-Institut Vell van tenir 6,3ºC de mínima, mínima més baixa des de 1884 a Girona.
Temperatures mínimes avui:
10,0ºC Deveses de Salt
15,3ºC Salt-centre jardí
14,7ºC Salt-centre terrassa
12,6ºC Salt-XOM
11,1ºC Girona-Hortes de Santa Eugènia
14,9ºC Girona-Parc del Migdia
15,9ºC Girona-Sèquia
11,1º C Girona-Hortes de Santa Eugènia
19,3ºC Girona-Montjuïc, carrer Bellpuig, 213 m, forta inversió tèrmica per la tramuntana que bufava avui a Montjuïc, fluixeta, 7 km/h, és el low level jet, corrent en raig a nivells baixos.
A les 6,47 hores he mesurat 10,0ºC de mínima a les Deveses de Salt, mentre a Llagostera-Pla Panades tenien 19,8ºC amb vent de 5 Km/h de l'WNW, normalment hi fa mínimes entre 0,3ºC i 1,2ºC més baixes respecte les Deveses de Salt amb cel serè i vent encalmat avui feia una mínima molt més alta
Avui 14,7ºC de mínima a Salt-centre, el rècord és de 11,2ºC el 18 de juliol 2009, dades presa en una gàbia de fusta en una terrassa ben ventilada, a peu de carrer mesuro avui 16,2ºC al carrer Torras i Bages-Pacheco, punt d'observació més càlid del transsecte amb inici a les 6,06 hores i final a les 7,39 hores.
Ahir 28,3ºC de màxima i 20,2ºC mínima a Salt-centre (gàbia de la terrassa), la mínima no va baixar pels núvols i com va bufar tramuntana molt seca per això ha baixat tant avui la temperatura mínima.
Aquest mes de juliol és el més plujós a Girona des de 1884, inici de la sèrie, amb 155,8 mm a Girona-Meteocat, 174,2 mm a la meva estació de Salt.
Estem davant d'un canvi climàtic de 6a generació els canvis tèrmics i pluviomètrics d'un mes a un altre són més bruscos que en tot el període instrumental a Girona i al planeta des de 1850 i els extrems meteorològics són d'una altra dimensió per culpa de l'emissió de gasos d'efecte hivernacle (CO2 i CH4), apart augment de la població, desforestació, canvi usos sòl, pèrdua de gel de les zones àrtiques i de glaceres a la muntanya. El canvi climàtic és de 1,6ºC des de 1880 a nivell mundial, però a escala local l'increment tèrmic és més fort, tenim des de 1999 a Salt un escalfament climàtic impressionant, 3,5ºC/dècada a Salt en la temperatura mitjana des de 1999. Més informació al Diari de Girona, ja faré un article properament.
-
Cau un diluvi a Salt i a Girona, aquest mes de juliol de 2025 serà el 9è més càlid des de 1884 a Girona i el més plujós, cauran al voltant de 190 mm aquest mes, fins ahir havien caigut 130,1 mm a Girona-Escola Doctor Masmitjà. Vent del NE moderat de 35 Km/h a Girona-carrer Sèquia i fluix o en calma a Salt, aquí no hem passat de 13 Km/h. Ara tenim 19,7 °C, la temperatura mínima a Salt, i ha plogut 17,2 mm fins ara, 8,0 mm fins a les 17 hores a Salt. En aquell moment parlava amb el meu amic MOISES i com jo som de la Vella Guàrdia de Meteored, un fòrum de meteorologia antic com Meteocollbató, patim la meteo. Jo sóc Gerard Taulé, ja escrivia articles a Meteored l'any 2003 i al fòrum de l'ACOM el 1998, fa ja 27 anys!! Hi hagut tempesta amb poc aparell elèctric, la tempesta ve de l’oest (vent a 500 hPa de l’oest), però el vent en superfície és del nord-est, hi ha cissalladura vertical del vent que afavoreix les tempestes.
-
Bona tarda. De moment cel amenaçador, però no plou, pot haver-hi tempesta forta tant avui com demà a Girona, ja n'hi hagut de fortes a Osona i també hi hagut tempestes a Lloret de Mar aquest matí. Ara tenim 26,7ºC a Salt, 8/8 Cb, Cu, As, Ci, Cs. Calma. Màxima de 28,8ºC i mínima de 20,2ºC. 28,7ºC i 18,7ºC a Salt-Xom, 28,7ºC i 15,6ºC a les Deveses de Salt. Per sort sembla que l'estiu afluixa i curiosament aquest juliol serà menys càlid de temperatura mitjana a Girona i a Salt i en d'altres indrets de Catalunya com a Capdella. Altres anys ha passat el mateix, com l'estiu de 2002, que la premsa deia que va ser l'any sense estiu però va fer molta més calor que l'estiu de 1977 amb només 6 dies de més de 30ºC de màxima a Girona, el juny de 2002 vam arribar 2 dies a 36ºC de màxima a Girona. Però juliol i agost de 2002 van ser plujosos i més frescos, especialment de màxima i mitjana respecte el juny de 2002.
-
Bona tarda. Avui hem tingut la temperatura mínima més alta de l'estiu a Girona-Sèquia, 24,9ºC, gairebé hem tingut una nit tòrrida, altres mínimes són de 23,1ºC a Salt-XOM, 21,6ºC a les Deveses de Salt, 24,2ºC a Salt-centre, 24,5ºC a Girona-Parc Masmitjà. En aquest darrer observatori la temperatura mitjana de les mínimes és de 21,7ºC i la de les màximes de 33,2ºC aquest juliol amb 27,5ºC de temperatura mitjana aquests primers 19 dies de juliol, seria un dels 6 més càlids des del 1884 si acabés avui, per sort sembla que la setmana que ve baixaran les temperatures. Màxima que ha pujat poc per la tramuntana, 30,9ºC a Girona, 31,3ºC a Salt on ara tenim 29ºC, 55%, 2/8 Sc, Cu, Ci. Aquest matí a les 8,53 hores ha fet una gotellada amb pluja inapreciable. Moltes nits tropicals, les normals o climàtiques en un any des del 2002 a Girona-Sèquia fins al 2025, a l'escola Doctor Masmitjà, 14 al juliol, 18 al juny i 1 al maig, 33 en total, la mitjana és de 34,6.
-
Bon vespre, ara 26,3º, 80 % a Salt, avui temperatures extremes de 34,6º i 22,8º a Salt, ahir 35,1º i 22,5º, a Girona-Sèquia 39,2º i 23º ahir, 38º i 23,8º avui. Continua la calor ben desbocada, amb moltes nits tropicals, a veure si tenim rècord de nits tropicals aquest any tot i que les màximes no pugen massa la xafogor és molt elevada, humitats del 83 % a la matinada i nits tropicals no es dorm bé i l'illa de calor superficial fa sentir molta calor a les persones d'ambdues ciutats al migdia i tarda, també a última hora del matí. A les Deveses de Salt avui 18,4º de mínima, però quasi nit tropical a Girona-Hortes màxima de 34,6º, 19,8º de mínima, ahir 35,8º i 19º. Estem tenint probablement l'estiu amb mínimes més altes de la sèrie de Girona almenys al centre urbà des de l'inici de la sèrie, l'any 1884.22.12 hores.
-
Bon dia. Tenim un cel ben blau, visibilitat excel·lent, ara quasi cel serè a Salt, 23,4ºC, 85 %, 97 % humitat màxima, 1/8 St, Sc ara. Temperatura mínima de 17,0ºC a les Deveses de Salt, al centre de Salt 18,8ºC de mínima, ahir 28,8º de màxima. Ahir vàries tempestes en diferents moments del dia, 11 h, 16,40 h, 20,50 hores, amb pedregada caiguda amb intensitat mitjana i pedra de mida d'1 cm però com va durar poca estona no va fer mal, molt aparat elèctric, 28,6 mm de pluja ahir al centre de Salt, 26,3 mm a Salt-XOM.
La temperatura mínima de les 24 hores ahir de 19,1º a Salt-XOM (ahir 29,1º de màxima) i 19,6ºC a Salt-centre, es va produir durant la 2a tempesta, a les 17,50 hores. 129,1 mm de pluja aquesta primera quinzena de juliol a Salt, és la primera quinzena de juliol més plujosa des de 1999 al centre de Salt, inici sèrie 1-7-1999.
Anem d'un extrem meteorològic a un altre amb l'emergència climàtica, vam tenir el juny més càlid i sec des de 1884 a Girona i Salt i ara a Girona han tingut una de les primeres quinzenes més plujoses des de 1884, només recordo la primera quinzena del juliol de 1992 com més plujosa que aquesta a Girona, també la de 1956 fou molt plujosa, el dia 10-7-1956 van caure 100.6 mm a Girona.
-
Bon dia. Ahir amb 89 mm de precipitació al centre de Salt és el 2n dia amb més precipitació en un mes de juliol al meu observatori de Salt-centre, dades des del mes de juliol de 1999, inici de la sèrie, només els 104 mm del 26 de juliol de 2011 superen el valor d'ahir, és el dia més plujós de tota la sèrie de juliols a Salt. Ahir a la tarda-vespre vam tenir 4 tempestes, 47,2 mm, la primera, 34,3 mm la 2a i la 3a i 4a ja va ploure molt menys, va començar la tanda tempestuosa a les 15 hores i va acabar a les 20,55 hores. Tempestes multicel·lulars, Poca illa de caior avui, 16,9º de mínima a les Deveses de Salt, 18,6º a Salt-Xom, 18,5º al centre de Salt, ahir 32º de màxima al centre de Salt, 32,4º a Salt-XOM, la mínima va baixar fins a 19,3º durant la 1a tempesta al centre de Salt, 19,8º a Salt-XOM. . Ara 23,2ºC a Salt, 85 %, humitat relativa màxima del 99 %, 5/8 St,Sc,St i Ac. 61,8 mm de pluja avui a Girona-Sèquia, avui 19ºC de mínima, ahir 33º de màxima i 20º de mínima.
-
Bon vespre,
Avui sembla que tinguem el monsó asiàtic, després de l'onada de calor que hem tingut tenim un període anormalment plujós. Avui ha plogut 83,7 mm a Salt fins fa 2 minuts i continua plovent, encara que molt feblement. Després d'un matí plujós hem tingut moltes tempestes al prelitoral de Girona, en la 1a tempesta hem tingut una precipitació de 47,2 mm al meu observatori de Salt entre les 15 i 16,44 hores, amb 26 mm en 30 minuts, amb xàfec i una mica de calamarsa, diàmetre dels grans de calamarsa de només 0,2 mm, en la 2a tempesta (18,15 hores-19,30 hores) ha plogut 37,3 mm, i ara tenim una 3a tempesta que encara no sé quan ha plogut, perquè continua plovent, però que si dura molt podem superar els 100 mm fins demà a l'observació de les 8 hores, es considera dia pluviomètric de les 8 hores d'un dia fins les 8 hores del dia posterior. El rècord de precipitació en 24 hores al meu observatori del centre de Salt en un juliol des de 1999 és de 104 mm el 26 de juliol de 2011, avui es el 2n dia més plujós, i encara el pot superar si considerem el dia pluviomètric, fins demà a les 8 hores.
Avui temperatura màxima de 32,4º i mínima de 19,4º al centre de Salt. Cal dir que a Girona no ha plogut tant, 29,5 mm a Girona-vall de Sant Daniel fins a les 18,30 hores, en total 49 mm fins ara, amb temperatura màxima de 32,5º i mínima de 18,3º. Després de l'onada de calor el pas del front fred del NW ha provocat les tempestes d'ahir i avui, per diferents factors sinèrgics, que la suma de cadascun provoca pluges més fortes que per separat:
1) Temperatura rècord de la temperatura de l'aigua del mar, onada de calor marina, abans d'ahir 25º a L'Estartit.
2)Contrast de massa d'aire entre la massa d'aire tropical continental prèvia (del sud) i la massa polar marítima (del nord-oest) posterior la qual cosa genera forts ascensos d'aire i alimenta les tempestes, com en el cas del primer factor, com més alta la temperatura de l'aigua del mar i de l'aire més energia hi ha l'atmosfera per a les pluges fortes.
3)Moltes tempestes, no una de sola, quan tenim vàries tempestes en un dia la probabilitat de precipitació rècord que es doni és molt elevada.
4)Valors de CAPE molt alts, més de 3300, molta energia en el radiosondeig de Barcelona avui, el CAPE és l'energia convectiva disponible.
5)Insolació elevada durant els matins que afavoreix que les màximes pugin molt, això i l'aire fred en altura, avui 15º a 1500 m, el gradient tèrmic vertical tan elevat dispara també les tempestes.
-
Bona tarda. 32,4º i 19,4º de temperatures extremes avui al centre de Salt, ha baixat més durant la tempesta que la nit passada, 20,5ºC, ara trons llunyans, i ha plogut 47,2 mm al centre de Salt. A Salt-XOM 32,4ºC i 18,9ºC, durant la tempesta 19,8ºC de mínima i ha plogut un xic menys, 38,9 mm. Salt-XOM està a una distància aproximadament de 500 m en línia recta al nord de la meva estació del centre, Hem tingut tempesta, pluja intensa, amb inundacions als carrers però no molt importants i calamarsa. Entre 15 i 16,48 hores la tempesta, direcció N-S. Pluja més forta amb llamps a menys de 300 m al voltant de les 16 hores. Ahir 0,1 mm més, al final, 15 mm al centre de Salt, 13,4 mm a Salt-XOM. 123,3 mm ahir a Anglès, avui 10 mm m'han informat. 30,4 mm ahir a Sarrià de Ter-CATSA, Sarrià de Dalt, avui 33,3 mm. Ahir 10 mm a Girona-Fedac St. Narcís, avui 40 mm. Ahir 9,5 mm a Girona-Sèquia avui 39,4 mm.
-
Bon dia. Ahir dia 4 de juliol, a les 10,30 hores, avui he observat nuvolositat a la matinada 1/8 Ci, Cc a les 6,40 hores, 0/8 de les 7 a les 9 hores. Ahir temperatura màxima de 36,5ºC al centre de Salt a la terrassa i mínima avui de 21,3ºC, avui temperatura mínima de 20,9ºC a la Devesa de Girona, a la plaça de les Botxes. Mínima avui de 22,2ºC a Girona-Sèquia, ahir 38,8ºC de màxima, 23,7ºC de mínima a la Plaça de les Castanyes (Barri Vell) de Girona, 15,9ºC a les Deveses de Salt (W AP-7), 7,8ºC d'illa de calor a les 6,53 hores, quan tenien 21,4ºC a la Plaça de Catalunya de Girona, 24,7ºC a Girona-Montjuïc, carrer Bellpuig, Nenatmo, a 213 m d'altitud. 22,1ºC de mínima al jardí de casa, ara 27,1ºC, 48 %. Ahir no va ploure ni a Salt ni a Girona, les tempestes van afectar Osona i el Vallès, per exemple Terrassa, 13 mm.
Bona tarda (17,40 hores), avui 5 de juliol. Tempesta a Salt, 36,3ºC de màxima, 21,5ºC ara, ara tenim la mínima del dia, 21,7ºC abans de les 9 hores, la nit passada. A Girona-SMC ara 20,2ºC, 36,4ºC de màxima. 16,3º de mínima a les Deveses de Salt. 43 mm a Banyoles, Sant Gregori 26 mm fins ara, però a Salt a la meva estació fins fa 15 minuts només 1,9 mm, ara porto acumulats 3,4 mm. Sembla que el riu Ter talli la tempesta. Ja era hora que plogués i refresqués, tinc tot obert, a l'habitació de dalt, a la meva, 30,5º, a baix, al menjador 26,5º. Aquesta nit dormirem bé per fi. Plou moderadament. A Girona-Sèquia en Moisès em comenta que plou més, hi ha aparell elèctric, igual que Salt, ha plogut 7,2 mm a Girona-Sèquia. Ahir en Josep Pascual de L'Estartit em va comentar que la temperatura del mar a El Freu era de 26ºC prop de l'Estartit, i 25ºC a 1 milla a l'est de les Illes Medes, rècord per aquesta època des de 1973. Bona tarda (18,00 hores), ha plogut 27,6 mm a Sarrià de Dalt (CATSA), fins les 18 hores, està ben clar que al nord del riu Ter ha plogut menys que al sud, 24,4 mm Sant Gregori, 10,4 mm Girona-Montjuïc, i ara actualitzats 8,4 mm a Salt-centre, ha plogut força els últims 15 minuts, ha parat la tempesta, ja es veuen basses a la plaça del cantó de casa, 21,1ºC ara, ja era hora que refresqués.
Bona quantitat de pluja amb la tempesta avui al nord del Gironès, 29,6 mm fins 18,10 hores a Sarrià de Ter-CATSA, a Sarrià de Dalt, 13.2 mm a Girona-Montjuïc, 3,4 mm a Girona-Palau, sense dades a Girona-Ciutadans (CATSA) per canvi de seu, ara està a Santa Clara i han de canviar de lloc, la Davis. Sabeu que aviat tindré les dades meteorològiques de Girona-Universitat des de l’any 1984 fins al 1993, estic ben content, des de 1994 són disponibles fins avui, les tinc totes, en format horari gràcies als investigadors de la facultat de Físiques i el projecte NUCLIER. 14,7 mm a Salt de pluja avui, actualitzada fa 1 minut. La temperatura mínima d'avui, igual al jardí que a la terrassa, al centre, 21,1ºC. Està parant de ploure, i surt el sol, 7/8 Cu, Cb. 18,24 hores, actualització. Ara 21,3º a Salt-centre. 9,8 mm de pluja a Girona-Fedac Sant Narcís. 22,2º ara, 21,9º de mínima, 88 %. 34,5º màxima i 21,9º. Ha fet una bona tempesta, la primera de l'estiu meteorològic que ha donat més de 10 mm a Salt, recordem fins ahir només portàvem 0,2 mm des de l'1 de juny.
-
Bon dia, avui he observat nuvolositat a la matinada /8 Ci, Cc a les 6,40 hores, 0/8 de les 7 a les 9 hores. Ahir màxima de 36,5ºC al centre de Salt a la terrassa i mínima avui de 21,3ºC, avui temperatura mínima de 20,9ºC a la Devesa de Girona, a la plaça de les Botxes. Mínima de 22,2ºC a Girona-Sèquia, 23,7ºC a la Plaça de les Castanyes (Barri Vell) de Girona, 15,9ºC a les Deveses de Salt (W AP-7), 7,8ºC d'illa de calor a les 6,53 hores, quan tenien 21,4ºC a la Plaça de Catalunya de Girona, 24,7ºC a Girona-Montjuïc, carrer Bellpuig, Nenatmo, a 213 m d'altitud. 22,1ºC de mínima al jardí de casa, ara 27,1ºC, 48 %, ahir no va ploure, les tempestes van afectar Osona i el Vallès, per exemple Terrassa, 13 mm.
-
A Girona-Sèquia també com a tota Catalunya, a Barcelona 12 nits tòrrides, rècord era el 2003 amb 10 nits tòrrides, aquest HA ESTAT el mes de juny més càlid des que hi ha registres a Catalunya i en observatoris de tota la ciutat de Girona, des de 1884 inici de les observaciosn meteorològiques a Girona-Institut Vell, amb 27,5ºC de mitjana a Girona-Sèquia. A més a més ha estat el mes de juny més sec des que hi ha registres, 1884, amb 0,2 mm. A Salt també ha estat el més càlid amb 26,2º i el més sec, 0,2 mm, des que hi ha registres, 1 de juliol de 1999.
Hi hagut rècord de nits tropicals al centre de Girona per a un juny: 18 nits a Girona-Escola Doctor Masmitjà, i 26 nits tropicals en els carrers més càlids de l'Eixample (Joan Maragall, Juli Garreta, Migdia, De la Creu), i del Barri Vell (Minali, Sant Josep, Llebre, Ferreries Velles, De la Neu, Travessia Auriga i Plaça de les Castanyes), a més va haver-hi 1 nit tòrrida al mes de juny, avui també nit tòrrida als carrers més càlids de Girona. Avui temperatura mínima de 24,4ºC a Girona-Sèquia, màxima prevista de 40,2ºC, ahir 38,6ºC i 22,2ºC, a Salt ahir 37,5º i 20,2º, a la meva estació, 36,5º i 12,9º a les Deveses de Salt.
Avui 17,9º de mínima a les Deveses de Salt, 22,7º de mínima a la meva estació i la mínima més alta en un carrer, 23,7º al carrer Torras i Bages en els meus transsectes tèrmics. Segons Meteocat avui pot haver-hi tempesta, i segons AEMET no, però en tot cas plourà avui a Girona i Salt, més probablement entre 14 i 17 hores. Les 2 properes nits, de divendres i dissabte encara seran tropicals i molt càlides, alerta per onada de calor nocturna del Meteocat i les màximes tampoc es quedaran curtes entre 35º i 37º en observatoris de Girona i Salt en condicions OMM.
Ara 33,9ºC a Salt, 32 % de humitat, 1/8 Cu, Cb, el cumulonimbe és cap al NW, al Pirineu Oriental més elevat.
-
Bona tarda. Juny més càlid de tota la sèrie instrumental de Girona amb una temperatura mitjana de 27,5ºC a Girona-Sèquia (la climàtica del segle XX és de 20,9ºC) i amb més nits tropicals, 18 a Girona-Escola Doctor Masmitjà, 15 a Girona-Sèquia, on 2 nits van estar gairebé a tocar, amb 19,9ºC de mínima, 20º o més es considera nit tropical. Però en els meus transsectes tèrmics he observat 26 nits tropicals als carrers més càlids del centre de Girona (Eixample, Barri Vell), al carrer Joan Maragall, carrer Minali, plaça de les Castanyes, carrer Sant Josep, al mes de juny, 1 al maig i avui 1 de juliol, 28 aquest any, mai abans des de 1884 n'havia hagut tantes. Temperatura mitjana de 26,2ºC a Salt també és la més alta en un mes de juny des de l'any 2000, tot i que la meva sèrie s'inicia avui fa 26 anys, l'1 de juliol de 1999. 6 nits tropicals a la meva estació meteorològica aquest juny al centre de Salt, però fins a 14 nits tropicals al carrer més càlid de Salt (Torras i Bages-Pacheco). 1 nit tropical a Girona-vall de Sant Daniel, 22,4º de mínima, dia 26, per la tramuntana, 0 nits tropicals (cap dia amb mínima nocturna igual o superior a 20º) al lloc rural més fred dels afores, les Deveses de Salt i també a les Hortes de Santa Eugènia de Girona o Fornells de la Selva-SMC, tots 2 observatoris del Meteocat. Portem 3 nits consecutives tòrrides a Girona-Montjuïc (184 m) per damunt de la inversió tèrmica.
Aquest juny també ha estat el més sec des de 1884 a Girona amb 0,2 mm (mitjana 49,8 mm) i a Salt 0,2 mm (mitjana de 39,8 mm des de 1997, inici de les observacions en un observatori proper del Barri Vell d'INM). El juny és el mes de l'any que s'ha escalfat més a Girona entre el segle passat i l'actual i el gener el que s'ha escalfat menys (2,93ºC versus 1,64ºC), això es deu a les fortes inversions tèrmiques que afecten al pla de Girona i a l'augment de situacions estables tot l'any que fan que els dies d'estiu amb molta radiació solar i menys pèrdua d'irradiació d'ona llarga a la nit s'escalfin més que els d'hivern que tenen les condicions inverses. Ahir 41,2ºC i 24,2ºC a Girona-Sèquia, en canvi 17,1ºC de mínima a les Deveses de Salt, avui 23,4ºC i 16,5ºC respectivament. Avui 21,8ºC de mínima al centre de Salt, avui màxima de 38,2ºC, ara tenim 37,6ºC. Ahir 38,7ºC i 22,6ºC. Avui han tingut el 4t dia consecutiu amb temperatura màxima a Girona-Sèquia amb màxima superior a 40,0ºC, 40,1ºC, cal remarcar que el nivell del sensor és 1,70 metres damunt el sòl de la terrassa, però que aquesta rebervera calor i per tant les màximes observades són superiors a les observades en un lloc amb condicions OMM, estàndard, amb terra natural o gespa. Però això reflecteix les condicions de les places dures de la ciutat on no hi ha herba, per tant els pobres ciutadans o turistes han de suportar aquest clima tan càlid i insuportable i que pot portar a morbiditat o mortalitat a persones amb problemes de salut o d'edat avançada.
A l'aeroport de Girona també ha estat el mes de juny més càlid de la sèrie des de 1971 amb 25,5ºC de temperatura mitjana i ha plogut 3,1 mm. La mitjana climàtica respectivament de les 2 variables meteorològiques és de 20,9ºC i 41,2 mm.
A les Deveses de Salt també ha estat el juny més càlid des de 2002 amb 22,7ºC de mitjana però a Girona-vall de Sant Daniel ha sigut el 3r juny més càlid, darrera de 2022 i 2003, però aquí els canvis de localització i de simple a doble persiana de la gàbia a partir de 2009 poden afectar l'homogeneïtat de la sèrie, segur que ara seria el més càlid. També és el juny més sec de la sèrie a Girona-Sant Daniel amb 0,2 mm. Ahir tempesta amb trons llunyans a Salt però sense precipitació.
Resums meteorològics de Girona i rodalies (entre parèntesi, mitjana climàtica per les temperatures o precipitacions, o valor més elevat per la temperatura màxima absoluta i més baix per la temperatura mínima absoluta de la sèrie i amb un asterisc si és rècord) i l'any o i la data si m'enrecordo del dia del rècord.
Aeroport de Girona, 1971-2025
Temperatura Mitjana: 25,4º* (20,9)
Temperatura Màxima mitjana: 33,5º (27,4)
Temperatura Mínima mitjana: 17,9ºC* (14,4)*
Temperatura Màxima absoluta: 39,0º (43,0, 28 de juny de 2019)
Temperatura Mínima absoluta: 6,4ºC (6,8 el juny de 1984)
Precipitació:3,1 mm* (45,2)
Nits tropicals:4
Girona-vall de Sant Daniel, 2002-25
Temperatura Mitjana: 25,0º (22,1)
Temperatura Màxima mitjana: 33,5º (30,1)
Temperatura Mínima mitjana: 16,5ºC (14,1)*
Temperatura Màxima absoluta: 39,2º (43,9)
Temperatura Mínima absoluta: 10,6ºC (6,8)
Precipitació:0,2 mm (41,9)
Nits tropicals:1
Girona-Sèquia, 2002-25
Temperatura Mitjana: 27,5º (23,9)*
Temperatura Màxima mitjana: 34,9ºC* (31,1)
Temperatura Mínima mitjana: 20,1ºC* (17,9)
Temperatura Màxima absoluta: 41,2º (45,2)
Temperatura Mínima absoluta: 15,9ºC (10,3)
Precipitació: 0,2 mm (36,7), rècord Girona 1884-2025 275 mm 1992 i també temperatura mitjana més baixa 17,6º 1992, i temperatura mínima absoluta: 3,2º (1984), aquesta última dada de Girona-vall de Sant Daniel homogeneïtzada
Nits tropicals:15*
Salt-centre (la meva estació), 1999-2025
Temperatura Mitjana: 26,2º (23,2)*
Temperatura Màxima mitjana: 33,3ºC (30,1)
Temperatura Mínima mitjana: 19,1ºC* (16,3)
Temperatura Màxima absoluta: 39,1º (43,5)
Temperatura Mínima absoluta: 14,1ºC (9,2)
Precipitació: 0,2 mm (38,9)
Nits tropicals:6
Girona-Escola Doctor Masmitjà, 2015-2025
Temperatura Mitjana: 26,7º (24,9)*
Temperatura Màxima mitjana: 33,1ºC (30,1)
Temperatura Mínima mitjana: 20,3ºC* (17,3)
Temperatura Màxima absoluta: 39,1º (43,5)
Temperatura Mínima absoluta: 14,1ºC (9,2)
Nits tropicals:18* (rècord de qualsevol observatori de Girona ciutat des de 1884))
Precipitació: 0,2 mm (38,9)
Deveses de Salt
Temperatura Màxima absoluta: 39,1º (42,5ºC 28 juny 2019)
Temperatura Mínima absoluta: 9,4ºC (2,4ºC juny 2006)
Temperatura Mitjana: 22,7º (21,0)*
Temperatura Màxima mitjana: 33,3ºC (30,1)
Temperatura Mínima mitjana: 14,1ºC* (10,9)
-
Bona tarda. Es resisteixen els 40ºC en els observatoris amb condicions OMM a Girona, no pas com Girona-Sèquia, que marca correctament les mínimes però no les màximes ja que està damunt d'una terrassa, això sí, ben ventilada, amb una gàbia de fusta, amb els termòmetres a 1,70 metres damunt el sòl. Màximes d'avui i entre parèntesi rècord de màxima absoluta de Girona del juny i de tot l'any del període 1884 del dia 28 de juny de 2019. 39,7ºC (45,3º) de màxima a Girona-Universitat amb 20,9ºC de mínima, 41,1ºC (45,2º) de màxima a Girona-Sèquia, amb 22,9ºC de mínima. 39,1ºC (43,5º) de màxima a Salt-centre amb 21,3ºC de mínima. 39,1ºC (43,3º) i 16,6ºC a Girona-Hortes, 39,1ºC (43,9º) i 22,1ºC a Girona-Parc del Migdia, 39,2º (43,9º) i 16,9ºC a Girona-vall de Sant Daniel. 38,1º (42,3º 23 juny de 2019 rècord a Montjuïc) i 26º de mínima a Girona-Montjuïc, 39,1º (42,6º) i 20,3º a Sarrià de Ter, 39,1º (42,5º) i 15,2º a les Deveses de Salt.
Bon dia. Avui he fet un transsecte de 17,3 km a la matinada per estudiar l'illa de calor urbana de Girona i publicar la meva invetigació en un article d'una revista anglosaxona peer review. Avui 9,3ºC de intensitat màxima d'illa de calor urbana a les 6,50 hores a Girona, hora de la mínima Ahir mínima de 22,5º i màxima de 40,8º a Girona-Sèquia, avui mínima de 22,9º, ahir 29º a les 23,53 hores segons em deia en Moisès, 27º a Girona-Fedac de Sant Narcís, 21,8º de mínima, 69 % de humitat màxima. Sense rosada enlloc ni tan sols a la vall de Sant Daniel on bufava vent catabàtic força 3 de l'est, provocat per la forta inversió de subsidència i el gradient tèrmic entre la Devesa de Girona, 21,3ºC a la Copa, 21,6ºC a la plaça de les Botxes i la vall de Sant Daniel. A Girona-vall de Sant Daniel, 83 m, mínima de 17,2º. 15,2º de mínima a les Deveses de Salt, 81 m, 20,9º a Sarrià de Ter-ajuntament, 66 m. 21,3º de mínima al centre de Salt a la meva estació però 22,9º de mínima al carrer Major-Abat Oliva. 18,2º de mínima a Salt-XOM, ahir 38,3ºC de màxima. A Girona-Montjuïc (213 m altitud), estació de Nenatmo, nit tòrrida, 26º de mínima, però per la inversió tèrmica, no l'illa de calor urbana. Als carrers més càlids de Girona, però al pla de Girona, a 70 m d'altitud, no a 213 m, al Barri Vell: carrer Minali, De la Neu, Ferreries Velles, Plaça de les Castanyes, Llebre i carrer Sant Josep, del Barri Vell, 24,5º, 24,2º a la plaça Miquel Santaló. He fet un transsecte tèrmic a peu, iniciat a les 5,07 hores i finalitzat a les 7,35 hores. Estic en bona forma física i mental.
El dia 1 de juliol faré el resum del mes de juny i de l'onada de calor. Fins llavors. Guardeu-vos de la calor. Salut!
-
Bon dia. Ara a Salt tenim 36,3ºC i encara podem pujar una mica més la temperatura màxima respecte ahir. Hi ha avís groc per onada de calor del Meteocat i Aemet.
Mínima avui de 14,3ºC a les Deveses de Salt, 19,5ºC al centre de Salt. No hi ha rosada al centre de Salt, sí a les Deveses i a Salt-XOM, tot i que és feble. Ahir vam tenir una de les temperatures màximes més altes en un mes de juny des de 1884 a Girona i Salt, 36,6ºC a Sant Gregori, 37,8ºC a Girona-Sèquia, 37ºC a Girona-Hortes de Sta. Eugènia, 37,3ºC a l'aeroport de Girona, 36,8ºC a Girona-vall de Sant Daniel amb 14,4ºC de mínima, 38ºC a Girona-Universitat Politècnica, amb 18,5ºC, 38,6ºC a Sarrià de Ter amb 18,3ºC de mñinima, 37,8ºC i 14,5ºC a Fornells de la Selva-smc.
El rècord de màxima absoluta per al juny correspon al 28 de juny de 2019 amb 43,9ºC a Girona-Parc del Migdia, 45,2ºC a Girona.Sèquia, 45,3ºC a Girona-Universitat, 43,5ºC al centre de Salt, 42,9ºC a Salt-XOM, 43,9ºC a Sant Gregorii i Girona.vall de Sant Daniel, 43,0ºC a l'aeroport de Girona, 41,5ºC a Girona-Montjuïc (el rècord correspon al 13 d'agost de 2003 amb 42,3ºC a Montjuïc), 43,4ºC a Fornells de la Selva-SMC amb 13,4ºC de mínima , 42,5ºC a les Deveses de Salt amb 14ºC de mínima el 28 de juny de 2019.