Posts de Herman

    Hermannnnn !!!! com ho veus pel Sobrarbe i la Ribagorça?....fred captiu? jo ho veig molt probable que demà hi hagi el típic ball de cotes. Compte en Valls de cara sud ben encarades que les cotes estandar queden fulminades. Pineta i alta ribagorça aragoneses veig cotes a 1200 perfectament.i si allarga fins demà tarda, fins i tot més avall.

    Concretament per la costa central veig un episodi de "tapa dura". vaja que un bon grapat de litres no ens els treurà ningú.Contraforts de collserola poden rebre bé. Ja al voltant de les 22 hores d'avui veig un bon aperitiu en una linia de convergència ben marcada per Baix llobregat/Barcelonés.

    Aviam pel què veig sembla que el component principal serà el SE. Pineta pot pillar bé, però normalment no desploma tant la cota amb SE. En aquests casos la vall de Benasc sol ser més efectiva. Com bé dius s’ha de vigilar amb el fred enclotat, que pot donar sorpreses, per exemple la Cerdanya o conca de Tremp que amb SE les serres prepirinenques els hi aixequen l’aire més càlid per damunt.
    Aviam qui guanya la guerra de litres jeje

    Salut

    Estem d’acord! :woohoo:

    El que acabo de veure ara es que s'ha format un segon nucli ciclònic (segurament per efecte dels Pirineus i l'aire encara més fred que tenen ells) a 700 hpa!, just centrat sobre la Vall d'aran s'ha format una "cizalladura" brutal!

    Screenshot_20181028-093319.png
    Pot ser una altre explicació de les nevades abundants que puguin tenir ara!, segur que en aquesta confluència hi ha d'haver desplaçament vertical!

    Però fixa’t en la baixa en superficie que et marquen els mapes al nord del Pirineus. Pot ser que sigui una part de rebuf, però es pot veure potenciat pel fet que en superficie els vents a tot França arriven del N. El que passa doncs és el que ja m’havia pensat, que és que els núvols s’estanquen i es retroalimenten just a la zona axial, i per això està precipitant més a les divisòries, que no a les serres “exteriors” que és la situació normal.

    Salut

    Una explicació "probable" a aquestes nevades consistents a cara nord quan la situació en alçada es de sud, és aquesta:

    Screenshot_20181028-084556.png
    Mapa d'aquesta matinada a 925 hpa, (ahir hi havia la mateixa situació)
    S'aprecien unes línies de corrent cap a la Vall d'Aran que venen de nord, per tant es tracta d'un rebuf, o sigui, el vent fort en alçada del sud en el moment en que traspassa els Pirineus "crea" una succió vertical de l'aire del fons de vall, o sigui, en lloc de tenir un efecte Foehn (vent descendent reescalfat des dels cims), tenim un vent que remonta orogràficament les valls del nord, per tant el que fa es retroalimentar d'humitat els vents en alçada a partir del moment que han travessat els Pirineus, d'aquesta manera continúa nevant a la cara nord ón hi hauria d'haver una ombra pluviomètrica!

    És la meva opinió....

    Salutacions!

    T’afegeixo captura del radar francés, que el nostre està cec al Pirineu

    4B393BCC-61CC-4395-983C-7DD5C741D0FE.png


    Doncs ara t’argumentaré la opinió que he donat abans;
    A nivell climàtic, el Pirineu oriental es caracteritza per tenir un màxim de precipitació estival i un mínim a l’hivern molt clar. A part de ser en general el que rep menys precipitació i més irregular, per exemple la Cerdanya és un secarral amb mitges de vora 600mm, però en general parlem de mitjes al voltant dels 1000mm/any.
    El Pirineu Central té un màxim pluviomètric al Novembre/Desembre i un altre al Maig. Però amb una distribució força regular de les precipitacions. Els totals de precipitació es mouen en una forquilla de 1000 a 1400, excepte zones del vessant nord “exteriors” i molt exposades als vents del NW, i zones del vessant sud que exprimeixen bé els fronts del SW que poden arrivar o superar els 1800mm (Toran, Aulus les Bains al nord, Pineta al sud....).
    Pirineu occidental, té un clima “oceànic”, precipitacions altíssimes, superiors a 2000mm (Canfranc, Cauterets 1800m que té una mitja de 2300mm, Roncesvalles, etc). També es caracteritza perquè el màxim pluviomètric és hivernal, i a nivell tèrmic, un règim inferior de glaçades, i força dies de boires i núvols, per estrats que entren del mar amb fluxos febles de N-NW. És doncs menys continentalitzat que la resta del Pirineu, i té a més la característica que és relativament fàcil veure ploure a cotes elevades. Per exemple plou molt més a Candanchú que al Pla de Beret o al Plateau de Beille (a la mateixa cota obviament).

    Per tant i basant-me en aquesta definició, Balaitous i 3000mils occidentals tenen un clima clarament de Pirineu Occidental. Jo personalment la frontera la poso al Vignemale, la vall de Cauterets la posaria de frontera. Tot i que els manuals francesos posen la divisió al Col du Tourmalet, doncs allà hi ha frontera pluviomètrica clara (de superar els 2000mm anuals als 1500mm a l’est d’aquest coll).Mentre que l’altra divisió la posen al col du Puymorens. I es que la pluviometria descendeix drásticament d’aquest coll a l’est, on per exemple el Capcir i l’Alta Cerdanya no arriven a 1000mm anuals. Només es torna a elevar per un fenòmen local a la vessant est del Canigó, que per la seva exposició brutal a les tempestes estivals torna a elevar els registres per damunt dels 1500mm anuals.

    El vessant sud té una orografia més complexa i costa més fer divisions,...però per mi una frontera sera el riu Segre, i l’altra estaria entre les valls del Gallego i l’Aragón, m’inclinaria més a incloure el Gállego al central, però és cert que té característiques d’ambdós climes.

    No m’agrada dividir el Pirineu desde una visió catalana, doncs jo em considero “pirineista” i quan parlo del Pirineu sempre ho faig tenint en compte la totalitat de la serralada, i per tant fer servir la nomenclatura bàsica que s’utilitza a casa nostra pot induïr a errors o a confusions.

    Perdó pel totxo! :lol:

    Salut


    respecte al que comentes, discrepo , senzillament perque és un forum de meterologia i resulta més apropiat anomenar pirineu oriental fins la cerdanya i occidental la resta si ho inscribim en l'ambit de catalunya andorra i catalunya nord, a la vall d'aran nord del pallars i nord d'andorra cara nord pirinenca, més que res per com afecten les diferents masses d'aire i advencions, en un altre context, si que t'he de dir que podem parlar del pirineu oriental, central o axial i occidental en aquest cas del segre/ noguera pallaressa a l'est parlariem d'oriental