Posts de Arenyenc

    Exacte, es un huracà que porta de corcoll als meteròlegs dels USA, he revisat models i només el JMA el fa arribar fins a la peninsula, convertit en una depressió amb 985 hpa aprox al seu centre, aleshores el seu nucli càlid ja pràcticament hauria desaparegut, convertint-la en una depressió convencional.
    Segons europeu i GFS aquest ex-huracà lliscaria just pel nord de les Açores degut a la presencia d'altes pressions sobre la península, aleshores seria xuclat per una baixa polar situada aproximadament a Islandia amb la posible generació d'una ciclogènesi explosiva. En tot cas per els nostres interessos l'únic escenari interessant seria que baixés el suficient com per poder entrar per l'estret de gibraltar (en fi, fent un pararel·lisme amb el bàsquet, seria com encistellar desde mig camp :lol: )
    Tot i això fariem be de no treure-li l'ull del damunt, sabent que es un huracà amb una trajectoria imprevisible.

    Bon seguiment!

    Sembla que Dilluns seria el dia mes caloros de la setmana vinent,caloros per dir d'alguna manera que pujarnat les temperatures de forma mes remarcable.pero sense ser exseciu.
    Deixo mapa.
    54-7SP_2015-10-03.gif
    Tambe Dilluns sembla que podria ser un dia propici per veure novament precipitacions,aquest cop semblaria que tocaria a ponent,ho anirem seguint,deixo mapa.

    57-574SP_2015-10-03.gif

    Tambe comentar una cosa curiosa que poques vegades es veu i a sobre menys en un mes de octubre,es la temperature tant alta a 500hpa al oest de les Azores.
    Deixo mapa.

    gfs-13-108_2015-10-03.png

    Joan.

    Hola Joan,

    El reflex càlid que marca el model correspon a l'huracà Joaquin, que actualment es troba passant sobre les Bermudes. Aquest tipus de fenomens ciclònics tenen un nucli càlid en alçada, just al contrari del que estem acostumats per les nostres contrades :)

    Bon dia desde Rubí!

    M'he estat revisant els principals models en vistes a l'inici d'Octubre, la bona noticia es sense dubte que perfi tots van de la mà en un canvi clar de situació. Tots preveuen un bloqueig anticiclónic que depenent el model es situaria entre les Illes britàniques i Escandinavia, però que en tot cas aquest bloqueig seria important i duraria uns quants dies. Això encetaria una situació retrògrada que ens portaria vents de llevant... A partir d'aquí cada model en concret va a la seva, desde alguns que amb prou feines ens donen precipitació a casa nostra fins als que ens donen veritables aiguats.
    No crec que sigui tant important a dia d'avui i a més de 100 hores vista saber qué diu cada model, perque al final això serà relatiu, com dic, l'important es que tots el models van de la mà en una situació més que interessant :cheer:

    Només per a destacar algunes diferències entre models, el GFS per exemple seria el que menys precipitació pronosticaria a dia d'avui, en aquest sentit segueix "erre que erre" en fer passar un embossament d'aire fred pel centre de França, nosaltres quedariem al sud de la situació més interessant. L'europeu va donant tombs en quant a la precipitació, manté el fluxe de llevant i una certa entrada d'aire fred en alçada, però amb poc gradient bàric, per tant esperariem inestabilitat marcada però de moment res de pluges generals.
    A dia d'avui el model que va més fort i que ens fa tenir les dents més llarges es el GEM, no només manté un fluxe marcat de llevant durant molts dies sino que a més a més pronostica la formació d'una petita però profunda borrasca cap a Córsega que ens acabaria afectant de ple amb pluges intenses i generals :silly:


    gem-0-204.png

    Tot i això aquest model em fa desconfiar, ja que te certa tendencia a exagerar el tema "ciclònic", ja que com es pot observar a la imatge també pronostica una profunda borrasca que sembla de caire tropical just al sud de Nova Escocia. Si aquesta situació es complís al detall ens afectaria una profunda pertorbació amb pluges genereals i intenses, però on de veritat s'endurien la palma seria al País Valencià.

    Una cosa ja la tenim guanyada i es la unanimitat entre els models, a partir d'ara a contemplar com ballen ;)

    Bon seguiment!!

    Bon dia desde Rubí,

    Avui per la costa la situació sembla que pinta una mica millor.
    Tenim una massa de precipitació bastant extensa situada ara mateix entre la costa daurada i la central:

    radar0409.png

    Aquesta massa de precipitació s'ha d'anar acostant gràcies als vents del sud-oest dominants en alçada, tot i que crec que a mesura que vagin passant les hores ha d'anar perdent intensitat i guanyant extensió:


    vent700.gif


    A més la humitat a totes les capes serà molt notable (superior al 80%).
    Com a contra, he mirat els índexs de convectivitat i de vent vertical i almenys a la costa no donen molta teca, per tant crec que el tipus de precipitacions que tindrem, almenys en aquesta zona serà més d'anar fent. On si que s'espera una convectivitat més important es al quadrant nord-oest, especialment al pirineu/pre-pirineu de Lleida, allà els ruixats serien més locals però més intensos.

    Bon seguiment!

    Hola a tots,

    Vaig aterrar en aquest fòrum el febrer, durant la nevada a cota 0 que al final no va ser, recordo que aleshores ja em vaig enganxar i tot i les decepcions que hi va haver (recordo també les bronques de l'Alfred en relació a la saturació del fòrum)des d'aquells dies no he pogut parar de seguir el fòrum ni un sol dia. Per això subscric el que diuen alguns companys, gaudim de la nostra passió i aparquem tensions i desil·lusions. Tots de sobra sabem que visquem en un clima molt particular, que fa que la meteo tingui un component d'incertesa que a molts altres llocs no existeix. Preferiu tenir un clima oceànic, en el que quasi pots cronometrar quan t'arribarà la precipitació al damunt? Jo sincerament, no canvio el clima mediterrani per cap altre.
    En general, com a tot a la vida, volem el que no tenim o el que ens falta. De tant en tant segueixo alguns fòrums de UK i allà per exemple van de cul per veure en quina localitat registren la temperatura màxima anual, quan algun observador registra alguna temperatura superior als 35º ho celebra amb la mateixa intensitat que aquí algú celebra que li caiguin 150 l/m2 a la porta de casa. Els registres de precipitació son secundaris, ja que allà els hi plou dia si i dia també.
    De la mateixa manera no m'imagino un grup de meteoadictes d'Alaska celebrant que està nevant i penjant fotos al seu fòrum en plan faroling :lol:

    Gaudim d'un clima que al final ens acaba donant de tot, amb comptagotes a vegades i molt sovint amb incertesa i amb desengany, però ens ho acaba donant.

    Bon seguiment!

    La clàssica situació del sandwich costaner.
    Quan el mar està prou calent per generar tempestes però el règim de vents del N/NW impedeix que s'acostin. De mentres a l'interior van fent feina, la segona linia de tempestes potents en 8 hores.
    Per cert, ara acabo de veure que per Vic acaba de creuar una tempesta amb taques liles i blanques, ha de ser realment espectacular, esperem registres ja que segur que seran d'una intensitat molt gran.

    Bon seguiment!

    Bon dia a tothom!

    Ahir hi va haver espectacle a Arenys de Munt, llàstima que jo no hi era per gaudir-ho a primera fila :pinch:
    Es comenta que la gent que viu a la riera menjava crispetes al balcó mentre treia amb galledes l'aigua que els hi entrava a casa.
    Us paso 3 fotos i us faig un resum de la situació:

    11836654_10207256407667751_8034963093315423667_n.jpg

    11846728_10207256407067736_8178836956274152560_n.jpg

    11892118_10207256409827805_5454131178340188932_n.jpg

    Després de aproximadament 7 anys d'obres, semblava que la riera estava ben soterrada i asfaltada, tal com dic ho semblava. En una primera fase, la més llarga, s'havien instal·lat caixons de contenció de les aigües que baixaven del ramal principal de la riera, donant un cop d'ull als caixons qualsevol persona que havia vist una rierada de primera divisió s'adonava que eren massa estrets com per a contenir una rierada important. I així va ser, a la primera rierada important els caixons no van donar a l'abast i les clavegueres van esclatar. A més només es va soterrar el ramal principal, el que baixa directe del montnegre/corredor, algú va oblidar que hi ha com a mínim 8 rials més que deixen anar l'aigua directament a la riera, tots ells passant per carrers principals del poble.
    Així doncs, tot i haver gastat una millonada en l'obra l'aigua seguia baixant per la riera com si res, en comptes de fer-ho per els caixons soterrats. Es va decidir aleshores que també es soterrarien els 8 RAMALS PRINCIPALS, clar que si, pel cap baix 3 anyets més d'obres...
    En una última fase, la més actual, es va ampliar la capacitat del caixó del ramal principal i es va asfaltar la riera, tot havia quedat prou cuqui fins ahir.. :lol:
    Algun il·luminat del consistori ens va dir fa uns mesos que l'actual obra de la riera havia estat prevista per aguantar quantitats de fins a 200 l/m2 en poca estona. Doncs no, en vam tenir prou amb els 50/70 que van caure ahir per posar-ho tot potes enlaire (Es una quantitat destacable si, però ni molt menys històrica).

    En fi, aviam si avui gaudim d'un 3er dia seguit de tempestes fortes que s'ho acabin de endur tot i borron y cuenta nueva :P

    Un altre dia quan tingui més temps i si m'ho permeteu us passaré un estudi una mica més detallat sobre la hidrografia del poble.

    Salut i bon seguiment!

    Bon dia desde Sant Cugat,

    A aquestes alçades de l'estiu fer afirmacions del tipus "Aquesta es la pitjor nit que he passat en tot l'estiu", sonen com a excusa, ja que hi ha hagut nits molt i molt dolentes, però realment aquesta nit i primeres hores del matí porten un notable caire tropical (de moment únicament amb el sentit temperatura/humitat)
    Ho puc afirmar perque m'ha escrit una amiga filipina que està treballant a Barcelona aquest estiu, m'ha escrit "Feels like home"(Em sento com a casa).
    A veure si aquesta tarda els intensos ruixats la fan sentir també com a casa :)

    Pel que fa a les precipitacions previstes per aquesta tarda, els últims models indiquen que la zona més afectada seria l'extrem nord-est, les tempestes es formarien cap a les zones habituals (Garrotxa i Ripollés) i vitjarien cap a la zona de la costa brava, tot i això mirant els índexs de verticalitat del vent em fa pensar que cap a aquesta tarda la linea de tempestes que es despenjaria de la zona esmentada podria ser més amplia, arribant potser fins als vallesos o maresme.

    nmm_sp1-15-21-2_2015-08-13.png

    Bon seguiment!

    Bon dia a tots,

    Sembla que de cara a dimecres la situació es posa molt interessant. El profund embossament d'aire fred que es formaria a l'oest de la península ibèrica ens creuaría en forma de DANA (tot i que els models no la acaben de donar del tot aïllada per el moment)

    image_2015-08-08.jpg

    El mapa de precipitació... En fi, fa molta pachoca :cheer:

    image_2015-08-08-2.jpg

    Bon seguiment!

    Bona tarda ja desde Arenys,

    Ara mateix les tempestes que treuen el nas per l'Aragó tenen cims que ronden els -70 graus

    image.jpg

    No recordo haver vist mai cims tant freds a la nostre zona a ple estiu.

    Tant GFS com europeu coincideixen en la formació d'una mini baixa en superficie aquesta matinada, es situaria entre les Balears i el País Valencià i ens portaria vents de llevant, tot i això sembla que no es traduiria en més precipitació cap a la costa. :S sembla curiós si més no, ja que seria aleshores quan ens acabaria de creuar la zona de inestabilitat.

    En fi... Aquesta nit festa major, però sempre amb el radar/forum al móvil en una ma i una birra a l'altre ma :silly:

    Salut i bon seguiment!,

    Bon dia desde Sant Cugat,

    Avui seguiment minut a minut de la situació, estic segur que tindrem moltes sorpreses, tot i que a priori a la costa aquesta situació no ens hauria d'afectar massa (degut en gran part al domini de vents de SW, que fan que el 100% de les tempestes que es formen passin lliscant el prelitoral).

    Repassant mapes m'he adonat que la situació d'avui s'assembla misteriosament a la que teniem fa exactament 13 anys, el dia que va caure el cel a moltes zones de la costa central amb més de 200 l/m2 en algunes zones del baix maresme i de 100 en amunt a gran part de Barcelona. Si algú disposés de les dades exactes li hi agrairia moltisim, ja que estic tirant de memoria :unsure:

    Mapa per avui segons el GFS:

    gfs-0-18.png

    Mapa de fa 13 anys:

    Rrea00120020731.gif

    Inclús hi ha una baixa molt semblant al voltant de UK i una baixa clavada a l'est de Terranova :woohoo:
    La diferencia es que segons el mapa de fa 13 anys, el solc semblava que ja havia passat i el vent dominant era del NW, ara seria del SW, però quan el solc ens creui els vents giraran al NW. I això seria de cara a la matinada / matí de dissabte.

    Aviam que ens depara la situació, ho anirem seguint.

    Bon seguiment!

    Bon dia desde Sant Cugat,

    Us llegeixo a la feina, apurant els últims dies abans de marxar de vacances :cheer:

    S'ha comentat abans que hi ha una anomalia positiva de glaç cap a l'abadia de Hudson, al centre-nord del Canadà, doncs per allà aquestes últimes 24 hores porten un bon espectacle de llamps. Llàstima que per aquella zona només ho puguin gaudir els grizzlies i els isards, però ha de ser un espectacle veure llamps impactant directament contra icebergs :evil:

    llampscanada.png

    En quant a la situació a casa nostra, molta humitat en superficie i ambient saturat, sovintejaran ruixats aquí i allà, tot i que es mouran ràpid i en general no acumularan molta precipitació.

    On si haurien d'anar al loro es a l'interior del País Valencià i a la part més oriental de la Manxa, on almenys a 850 hpa, aquesta tarda hi haurà un xoc de vents de llibre, només cal veure com en pocs quilòmetres hi ha una variació bestial de la humitat. En alçada els vents empenyarien els monstres que es formessin cap al litoral.


    xocvents.gif


    Bon seguiment!

    Bona tarda,

    A casa nostra es disparen les tempestes a aquesta hora, sobretot al pirineu i pre-pirineu... però a altres indrets de l'àmbit de la mediterrania es tot un espectacle :evil:

    Ara mateix cauen uns 300 llamps (llamp-terra) per minut a tot europa, concretrats bàsicament a la península itàlica, córsega, sardenya, els alps, Eslovaquia i Romania.

    Screenshot_1.png

    Edito: els llamps que es veuen a la imatge son els caiguts en la última hora.

    Bon seguiment!

    Bon dia desde Sant Cugat,

    Avui el cel es lleva amb núvols baixos cap a la Mola, ambient xafogós però amb una temperatura més baixa aquesta hora que altres dies.

    Situació molt interessant a partir d'aquesta tarda i fins demà a mig matí, tal com comenta un company del forum tenim alerta nivell 2 sobre 3 de l'estofex, amb la següent descripció:


    large to very large hail, severe downbursts, excessive rain and for an isolated tornado event.

    Em sona bastant apocalíptic, sobretot per el tema del "tornado event", però que hi farem :whistle:

    En quant a la previsió per avui, OJU amb l'índex CAPE, mostra una capacitat de convexió important davant la costa central aquesta tarda:


    18-505SP.gif


    Tot això alimentat per una baixa que es situarà entre el País Valencià i les illes Balears, afavorirà la circulació de vents de llevant /xaloc cap a la costa:


    18-21SP.gif

    Hi ha molt poc aire fred en alçada (una -10 a 500hpa), no se fins a quin punt la convexió serà efectiva, també depén de si aquesta convexió troba un tap sec en alguna capa de l'atmosfera... com va passar ahir, fa de mal dir. El dilema es si l'entrada de llevant i la convectivitat serà suficients com per traspassar possibles barreres seques, això es quelcom que s'ha d'anar seguint al minut :)

    Bon seguiment!