Posts de Supercell

    Observo una cosa curiosa a la zona del Montseny, mentre al Puig Sesolles la temperatura ha anat baixant de forma regular les darreres hores fins els -3,6 actuals, a Viladrau ha fet just el contrari ha anat pujant les darreres hores de 1,9 fins als 3 graus. Al Tagamanent també ha pujat però de manera més discreta.

    Imagino que serà a causa d'algun fenomen relacionat amb el vent, humitats i reescalfaments.

    A 850hPa es veu una (mini) bosseta d'aire fred -2/-4 es despenja pel quadrant nord-est i en alçada a 500 hPa també tindrem una mica més de fred -26/-28, això ja podria donar, puntualment, aquesta cota de 400 metres. En el millor dels casos fins i tot podria baixar una mica més i en el pitjor una mica més amunt. Ara bé, no sembla que hagi de durar massa hores.

    Un fòrum quan creix i el numero de participants actius augmenta és normal això que dius, es poden originar diferents conversacions paral·leles o gent que diu la seva i se'n va. Fins i tot l'arribada de trolls.

    Mirant el número d'usuaris registrats i actius, que supera la centena i gairebé 500 convidats, no cal ser futuròleg per preveure una explosió de missatges el primer dia que ens nevi una mica a Barcelona, s'anirà a més de 100 pàgines amb molta facilitat. De fet amb aquest volum seria normal tenir diverses entrades que podrien ser actives, de totes maneres un tema amb 40-50-60 pàgines al dia és un tema viu i això és una bona notícia per un fòrum.

    La situació és absolutament excitant. Dimecres donarà a parlar per que a pràcticament tota la meitat nord de la península pot nevar a totes les cotes i d'una manera notable, els problemes de trànsit seran importants. És difícil precisar la cota exacta quan arribi a la mediterrània, però tot fa sospitar que serà força baixa, a molts llocs zero, altres potser 100 o 200, si la precipitació és intensa el desplomament serà efectiu, però amb la quantitat d'aire fred que hi haurà, neu granulada, calamarsa podran arribar a tot arreu. Compte que pot ser quelcom més que quatre flocs de neu anecdòtics, tot dependrà del moviment exacte que faci la baixa al creuar la península, això poques hores abans serà difícil de pronosticar.

    El dia que fa avui tan gris i fred em recorda un viatge que vaig fer l'agost de 2008 a la costa del Mar de Barents al nord de Noruega, ja a prop de Rússia:

    La meta era el petit poble noruec de Berlevag de 1100 habitants, situat a la costa del mar de Barents en l'Oceà Àrtic. Vaig partir de Ivalo, a la Lapònia finlandesa quan tot just clarejava. El cel estava cobert i la temperatura fregava els 12º (a l'hivern poden arribar a 45º sota zero). La carretera que anava cap al nord estava envoltada de llacs i boscos de coníferes i bedolls. Ja a la frontera noruega, el paisatge es va fer més abrupte. Els cims de les muntanyes estaven cobertes pels núvols i es veien petites cortines de precipitació. Calia pujar un port de muntanya a través d'un paisatge fantàstic, clapejat de neu i cada vegada amb menys arbres. Un cop al port, la boira era densa, plovisquejava lleugerament i el termòmetre no superava els 7º. A partir d'ara calia baixar fins a la costa del Mar de Barents. Els puc assegurar que mai havia vist un litoral tan agrest, amb una sensació de soledat tan gran. La petita carretera discorria vorejant el mar que es trobava notablement alterat a causa del vent del nord-oest, fred i humit. El cel aquí era borrascós i intermitentment descarregava un espès plugim que reduïa la visibilitat a pocs centenars de metres. Vaig parar el cotxe i vaig baixar fins a una petita platja de còdols orientada al nord. El vent i el plugim gairebé horitzontal em colpejaven la cara, les onades molt seguides assolien els dos metres d'alçada, xocant estrepitosament contra les roques entre les quals apareixia tímidament alguna foca. Tot estava impregnat d'una llum freda, àrtica, ... quines sensacions úniques!

    Bon seguiment!

    Quina descripció tan visual, fantàstic.

    [Imagen bloqueada: https://i62.tinypic.com/2ylwmy1.jpg]

    Bones.

    Estat dels embassaments a dia d´avui a les conques internes. 96%, gairebé plens com era d'esperar i queda tot l'hivern i la primavera o sigui la situació és inmillorable.

    No sóc partidari de la construcció de noves preses però fa temps vaig escoltar a algú dir que es podrien ampliar les actuals (no sé si és tècnicament factible) i augmentar en 100, 200 o 300 Hm3 la capacitat que malgrat que ara veiem aigua per tot arreu la sequera tornarà algun dia i aquest extra que ara es podria fàcilment provisionar ens aniria molt bé en períodes d'escassetat. Pensant a llarg plaç crec que és una infraestructura que seria important d'avaluar.

    Gràcies per les aportacions fotogràfiques (i les que no són fotogràfiques també) però aquestes són especialment gratificants.

    e3.png

    Realment sense paraules. La precipitació dels Ports en un dia (335mm) queda confirmat que és de rècord absolut a Catalunya. M'agradaria saber si hi ha dades semblants a Espanya i Europa.

    Ara a gaudir, sobretot a partir de demà, d'un ambient propi de l'època. A mitjans de setmana sembla que ja podem enfarinar el Montseny.

    Al País Valencià hi han registres històrics molt superiors a aquesta dada, de l'ordre de 800mm, posiblement sigui també récord absolut d'Europa.

    Si observem les dades dels cabals dels rius d'abans de l'episodi veiem que no eren massa exhuberants, malgrat que l'estat dels embassaments era prou bó. Vull dir que malgrat el dany que puntualment ha ocasionat les pluges d'aquests dies en general ha anat molt bé per netejar rius, omplir aqüífers i per tota la massa forestal en general.

    Per cert falten les dades de la conca del Llastres per fer un balanç definitiu d'aquest episodi de llevant.


    És broma, és broma.

    Bona tarda a tothom. Com és el meu primer missatge al fòrum faré una mica de presentació. Jo sóc d'aquesta majoria silenciosa que us llegeix de fa molt temps (ja del fòrum primigeni) però que escriu poc o res, de fet res fins ara. Trenco els veu vot de silenci per que la situació meteorològica que ens ocupa bé ho mereix i per altra banda per encoratjar a l'Alfred en la seva tasca al front del fòrum, l'hem vist avui un moment de dubte i que menys que agraïr-li la seva dedicació, el temps i diners per donar-nos un espai on poder gaudir de la nostra passió que ell tan i tan bé representa.

    Bé, dit això a gaudir d'aquest arc de tempestes tan majestuós que tenim a portes.

    Salutacions.