Posts de MeteoPineda

    Bona nit,

    Dimecres és probable que es formi un SCM " Sistema Convectiu Mesoescalar " afectant les Illes Balears, l'eix del solc en altura cap a l'est peninsular afavorirà una forta divergència al sector davanter de sortida.

    Vents a 300hpa pel matí, la situació és molt favorable a convecció profunda a l'entorn del Mar Balear, amb probables tempestes organitzades afectant la zona esmentada.

    xx_model-en-342-4-zz_moddeuhd_2024081318_15_14_449.png

    Situació explosiva i amb un mediterrani que posa a disposició la seva energia calorífica en forma de vapor d'aigua.

    Bona nit,

    Ja hem tingut aquest dimarts l'esperat canvi de temps, amb les primeres tongades tempestuosses afectant moltes comarques.

    I amb aquestes situacions les sorpreses es fan ben presents, com és les tempestes que han afectat zones costaneres de Tarragona.

    Per la jornada de dimecres entrarem de ple sota la influència del solc en alçada, les nuvolades es desenvoluparan amb facilitat i tornaran a descarregar xàfecs intenssos i amb tempesta.

    A destacar les temperatures excepcionalment càlides del mediterrani i això té repercussió amb els valors molt elevats d'aigua precipitable.

    Sequència animada en 64 hores fins divendres 14:00h, del contingut d'aigua precipitable en la columna vertical atmosfèrica i vents a 700hpa.

    Observeu l'increment mm un cop es formi la DANA en el Mar Balear de cara a dijous, situació adversa amb risc elevat aiguats e inundacions en especial Illes Balears 14/15/16 Agost.

    8a6fd17b-ef6a-43f6-9d27-73ad1e69bc2e.gif

    Activitat tempestuossa prevista a Catalunya per comarques, gran part del territori amb risc extrem i elevat.

    Tempestes localment intensses i amb calamarsa/pedra, també s'espera abundant activitat elèctrica.

    xb.jpg

    Situació emocionant amb aquest episodi de inestabilitat, que poc o molt acabarà precipitant a tot Catalunya.

    Bon seguiment i atents amb les tempestes que poden portar mala baba..

    Bona nit,

    Aquest dimarts mes inestabilitat tempestuossa, amb l'entrada d'aire fred en alçada.

    Aquí podem veure la evolució dels solc i posterior formació de una DANA en el mediterrani.

    01bac9f2-ba95-4d6a-90bb-279f7a7c1022.gif

    Per aquesta jornada el risc de tempesta extrem i elevat s'extén per mes comarques, preferenment zones interiors.

    Probable calamarsa acompanyant algunes tempestes, que tindran un cert desplaçament de SW a NE.


    tuesst.jpg

    Pel que fa el descens tèrmic, es començarà a fer-se evident allà on vagi descarregant els xàfecs..

    Emocionant seguiment el que ens espera les properes jornades, atents a les previsions que s'aniran comentant en el fòrum..

    Bona dia,

    Avui dilluns tenim entorns favorables a convecció cap al Pirineu i Pre-Pirineu.

    Diverses comarques es troben amb risc extrem de tempesta, especial atenció Ripollès, Berguedà, nord Osona, Alt Urgell i Solsonès.

    A la majoria del territori, segueix la calor infernal i xafogor sofocant cap a la costa.

    mon12.jpg

    Us informem que el ritme de nous foreros que es decideixen registrar-se en aquesta gran família de Meteoforum.cat, és molt elevat i ens està sorprenent sincerament, així que benvinguts a tots els amants de la Mèteo..

    Aprofitem per recordar que amb el nou sistema del fòrum, tenim un robot que controla si esteu actius en el fòrum, ja sigui donant un emitocono o fent post, si en 3 mesos no es dona senyals de vida automàticament es desactiva la vostra compte, això si us podreu tornar activar enviant un correu elèctrònic i esperar que s'activi la compte, tot plegat ajuda a la fluidesa i agilitza totes les prestacions que ens ofereix el renovat sistema del fòrum.

    Tanmateix recordem que si no esteu donats d'alta, no podreu veure els mapes interessants que vagin penjant els foreros, així que animeu-vos que ens esperen moltes emocions per gaudir aquest 2024.

    Salutacions equip de Moderadors

    Bon dia,

    Semblava que podíem fer descansar els mapes que poc ens agraden, però el que està passant aquest dies és realment excepcional a nivell peninsular i àmplies zones del continent. Onada de Calor de gran extensió geogràfica..

    Anomalies tèrmiques en superfície per les 14:00h, avui Diumenge 11 Agost i Dilluns 12 Agost.

    xx_model-en-343-4-zz_modez_2024081100_12_15828_295.png

    xx_model-en-343-4-zz_modez_2024081100_36_15828_295.png

    Penseu que són anomalies respecte el periòde de referència 1991/2020, ja sota els efectes del Canvi Climàtic Antropogènic.

    Unes situacions que són cada cop mes frequents i que enguany no falta a la seva cita estival, acentuant-se si coincideix en periòde canicular..

    Hola:

    Seria posible afegir un enllaç al inici de un fil (per exemple, seguiment agost 2024) que te envii al final del fil, a lo més recent?

    Cansa bastant haber de localitzar el indicador de la pàgina on ets y haver de pulsar sobre la darrera per aconseguir-lo.

    Gràcies

    Bones,

    Això que dius tens moltes maneres de fer-ho desde el teu ordenador, si fas pel mòvil també es pot fer..

    Vas a seguiment Agost i cliques a la darrera pàgina, veuràs com et surt els darrers post..això has de anar porvant i ja veuràs que és molt fàçil..

    Bona nit,

    El post seguent descansa de mapes vermells i màximes previstes.

    La calorada encara li queden un parell de dies ben be, tot i que afluixarà respecte aquest dissabte.

    Per sort tenim un petit canvi a la vista, de la mà d'un solc en alçada i posterior formació de DANA en el mediterrani occidental.

    Evolució animada del Geopotencial a 500hpa pel que fa Anomalia, entre el diumenge i 16 Agost. ECMWF

    La dorsal càlida i estable al nivell de 500hpa, es desplaçarà a inicis de la setmana que ve cap al nord del continent, permetent l'arribada del solc en altura.

    20eadcb3-a8e1-4e19-bd80-2c3b50ad2a4a.gif

    Amb aquesta situació la inestabilitat es farà present amb les típiques tempestes d'Agost.

    Seguirem amb atenció el probable canvi i l'alivi tèrmic que tindrem en especial cap a zones interiors.

    Bona nit,

    Jornada infernal la que hem viscut aquest dissabte, amb valors molt elevats i vents febles.

    Un sol cremador caient foc del cel que no ens dona treva, en un Agost que porta una línia clarament de molt càlid.

    Les màximes ho diuen tot , en la situació adversa per Calor que no deixa dubtes..

    xx_obs-en-342-4-zz_2024_08_10_18_00_22717_2.pngxx_obs-en-342-4-zz_2024_08_10_18_00_22718_2.png

    Esperem que s'acabi ben aviat aquest malson, que s'està fent persistent dia rere dia..

    Bona nit de insomni,

    A Catalunya seguirem amb l'ascens tèrmic i el pic de calor a nivell general.

    Dissabte serà un forn amb valors màxims molt elevats i Humitats molt baixes.

    Temperatures previstes per les 16:00h, el mapa parla per si sol.

    xx_model-en-342-4-zz_modfrahd_2024080912_26_928_1292.png

    La causa de tot plegat és a la dorsal càlida i extremadament estable a 500hpa que afecta el SW del contient. Dissabte 14:00h

    Si li afegim vents febles, intenssa radiació solar degut a l'absència de nuvolositat i la pròpia península ibèrica realçant la massa càlida a caps inferiors, seran els factors de la calorada.

    xx_model-en-342-4-zz_modgbr_2024080912_24_15828_310.png


    Bon seguiment

    Bona nit,

    Probablement aquest cap de setmana 10/11 Agost, estem davant dels dies més càlids del 2024 a nivell general peninsular.

    ECMWF -. Spaghettis de la Temperatura a 850hpa per dissabte 20:00h, la isoterrma de 25ºC o mes s'extén per gran part del territori peninsular, arribant fins a les costes del Cantàbric, valors de >20ºC afectant al voltant del mediterrani occidental.

    xx_model-en-342-4-zz_modez_2024080912_30_15828_1336.png

    La península ibèrica sucursal del continent africà, tal com veiem en les temperatures previstes per aquest cap de setmana.

    Pulsacions càlides per les properes 48 hores, Onada de Calor afectant àmplies zones peninsulars.

    6443b919-001c-4f84-b0ca-fc3ab79426ef.gif

    Bon seguiment

    Bona nit,

    Divendres ens espera una jornada molt càlida, partint de valors mínims molt elevats.

    Es poden superar els 40ºC al plà de LLeida i àmplies zones interiors >35ºC.

    Temperatures previstes aquest 9 Agost, per detectar les zones mes càlides a travès del model AROME.

    e3358805-2ff4-426f-a6fc-bda5b39f8c60.gif

    Nova jornada infernal que s'accentua, en una situació adversa per Calor.

    Bona nit,

    Segueix la calor intenssa i xafogor sofocant en zones costaneres.

    Màximes d'avui 7 Agost, en algunes contrades han baixat lleugerament i en d'altres han pujat.

    xx_obs-en-338-4-zz_2024_08_07_18_00_928_2.png

    Calorada persistent pels propers dies e inicis de la setmana que ve.

    Evolució animada Anomalies tèrmiques a 850hpa del 8 al 14 Agost, a travès del model ECMWF.

    Gran part del continent tampoc s'escaparà de les altes temperatures.

    6fccd122-490b-4c65-a29e-c8108cdc6dad.gif

    Bon seguiment

    Bona nit,

    Màximes d'avui dimarts 6 Agost, fa calor si perquè estem en la canícula estival, però els valors màxims clarament estant per sobre de les normals per les dates, en zones interiors tenim anomalies de +3ºC a +7ºC.

    xx_obs-en-342-4-zz_2024_08_06_18_00_928_2.png

    I els propers dies s'han d'anar configurant una dorsal anòmala a 500hpa, que farà accentuar les altes temperatures cap a l'entorn peninsular. 9 Agost

    Amb aquest panorama, de nou ens fa pensar amb un notable episodi càlid a Catalunya i àmplies parts del continent europeu.

    ecm_f78.png

    Recordeu un episodi càlid en aquesta època de l'any, pot ser mes advers per la seva persistència en els dies, que tenir 3 jornades infernals amb valors mes extrems, en aquest cas podría ser la persistència la que es veu mes probable, el periòde de calor intenssa es podría iniciar el 8 Agost i perllongar-se com a mínim fins el 15 Agost.

    Atents a les previsions i en la probable situació adversa per Calor, aquí en el fòrum tindreu tots els detalls amb mapes explicatius al respecte.

    Bon seguiment

    Bona nit,

    Dimarts es tornaran a repetir els xàfecs tempestuossos cap al Pirineu i zones pròximes.

    En alçada tindrem una miqueta d'aire fred 500hpa, que serà el detonant a la convecció diurna juntament amb la orografia.

    xx_model-en-342-4-zz_modezswiss_2024080512_20_924_447.png

    Una situació que no evita, la calor intenssa que passarem..

    Bon dia,

    Penso que una cosa és el fòrum, el grup de whatsapp o el meteocat i una altra són mitjans de comunicació que només cerquen el clickbite amb titulars alarmistes (sigui en hivern, en estiu o quan sigui), "canvi de temps total", "brutal onada...", "el gurú X adverteix a tothom el què ningú espera ....". Per exemple, ho solia fer el del temps del Nacional, com a mínim abans que el Mestre hi col·laborés -. Ara, tants caps, tants barrets.

    Segons Meteoclimàtic, a Sants som a 28 graus i 75 % d'humitat. Els pobres obrers que estan asfaltant la carretera passaran un dia feixuc.

    Així és company, si ens mirem aquests titulars apocaliptics evidenment s'ha exagerat la Onada de Calor i altres situacions meteorològiques, són experts d'alarmar i crear confusió al públic en general.

    Amb aquests titulars es desacrediten per si sols i perden tot tipus de credibilitat, però el problema és que els seus missatges arriben a un públic fàçil i aquí és on sorgeix l'alarmisme descontrolat en el món de les xarxes.. tenim un problema de informació i el mes greu que surt gratis per mes disbarat que es digui.. com deia aquell avui dia "todo vale" :/

    Bon dia. Voldria polemitzar respecte el paper dels mitjans de comunicació respecte si exageren o no els avisos a la població de l'onada de calor i si s'ha exagerat aquesta onada de calor. Per això escric el que he dit a Facebook "Si, tot és relatiu, no ha estat tan càlid aquest juliol a Catalunya com a Roma (Ciampino) 28,5ºC o els Balcans on s'han superat tot els rècords benvolgut amic de Canet, però vaja, en alguns indrets si que han tingut rècord, i ahir a TV3 en Francesc Mauri deia que dels últims 12 rècords mensuals a Barcelona-Fabra 8 eren dels 2 últims anys i 10 dels últims 5, el rècord més antic és el del setembre del 25 de setembre de 1983 quan a Girona vam arribar a 37º (1911, 37,2º encara és el rècord vigent) i al mes de març de 2001 quan van tenir rècord el dia 23, 33º a Salt, 31,7º a Girona. Molts llocs ha sigut dels juliols més càlids, a Girona el 7è més càlid des de 1911, amb 26,9ºC de mitjana al carrer Sèquia, a Terrassa el 6è més càlid des de l'inici de la sèrie, a Lleida el 4t més càlid des de 1939. I no és un efecte de l'illa de calor urbana ja que en el mapa d'anomalies tèrmiques del Meteocat del passat juliol molts indrets d'alta muntanya han tingut anomalies positives de +2,5-3,0ºC, en canvi a l'Escala +1,4º (25,9º) i Girona-Sant Daniel 24,9ºC (+1,4ºC), sèrie 2002-2024, a Salt 26,2º a la meva estació, +1ºC respecte la sèrie 1999-2024". Fins aquí li dono raó a l'amic de Canet de Mar, en Ton.

    Quins mitjans de comunicació han exagerat la Onada de Calor ? vam fer precissament una enquesta si creiem convenients fer avisos el passat dilluns a Catalunya.

    La majoria de foreros van optar amb majoria 86 %, que els avisos per dilluns d'AEMET estàven mes en concordància respecte METEOCAT amb els valors que estàven previstos.

    No podem posar en dubte que fregar o superar els 40ºC és una situació normal i sense perill per la salut humana.

    Un altre tema és les fonts de informació que consultem, aquí ni han de tots colors..

    En la meva humil opinió, no s'ha exagerat en cap cas la Onada de Calor, crec fins i tot que s'ha menyspreat segons algunes opinions que he sentit.

    No podem agafar de referència els darrers episodis càlids 2023/2022 ja que van ser excepcionals, no per això s'ha de treure importància i gravetat en aquestes calorades molt notables, nomès per posar uns exemples entre altres 40ºC a Barcelona Fabra o fregant els 43ºC el passat dimecres en punts de Girona.

    Evidenment no ho podem comparar amb l'estiu passat, però no per això hem de treure gravetat en aquests episodis extrems com l'actual, o ens ho hem de agafar amb normalitat com diuen " en Verano siempre hace calor " ? en mèteo sempre amb rigor i realitat, almenys és el meu punt de vista.

    Per cert una situació que s'anat explicant en tot detall en el fòrum i sense exageracions almenys és el que crec personalment, és senzillament la realitat del present agreujat per l'escalfament global que estem vivint en especial a casa nostra.

    Diumenge per palpar la opinió dels foreros, farem una enquesta al respecte..

    Bona nit,

    Resum de les precipitacions estimades del passat divendres, on diverses raconades van superar els 60mm.

    La Catalunya central la mes beneficiada en aquest episodi tempestuòs.

    GUDChufWsAAh1rK.jpg

    Benvinguts a tots els nous foreros que es van animant a participar en aquesta gran família de la mèteo, un racó per apendre i estar informat en tot moment del passat, present i futur de les situacions meteorològiques.

    A banda de enquestes perquè pogueu participar de tot el que fagi referència al món del la mèteo.

    Bona nit,

    Tempestes violentes aquesta tarda de divendres, després de tenir una notable calorada una jornada mes..

    Un dels moments a travès de la imatge del radar de precipitació, quant descarregava la impressionant pedregada a St Pere de Torelló i Vidrà (Osona ), eren les 17:25h.

    descarga (1).png

    Previsió Mapa Risc de Tempesta i Activitat elèctrica registrada del METEOCAT.

    La inestabilitat finalment s'anat concentrant en forma d'embut per la costa central sud, tal com podem veure amb la distribució de llamps.

    fri2.jpgCaptura de pantalla 2024-08-02 233319.png

    Bona refrescada allà on han tingut la sort de rebre la pluja, en d'altres segueix l'ambient caldejat com els darrers dies..