Posts de MeteoPineda

    Bona tarda,

    Festival de núvols alts i mitjans en la jornada d'avui.

    Espectacular posta de sol encessa desde Pineda Nord, quant faltàven pocs minuts per les 18:00h.

    Dues imatges separades amb un minut de interval, degut el moviment del sol per l'horitzó.

    P1140136.JPG

    P1140137.JPG

    Cel rogenc pluja o vent, i si efectivament ens anuncia els 2 factors, primer la pluja de matinada degut el pas de un front no gaire actiu, però que ens portarà ruixats a moltes comarques catalanes.

    I dimarts s'en tornem-hi amb el vent de ponent, especialment cap el centre-sud de Catalunya.

    Avui màximes disparades per alt maresme amb fluxe de l'oest rescalfat, un ponent que s'ha deixat sentir amb ràtxes de 60kmh a Pineda Nord, pel que fa els valors màxims s'han assolit 24ºC a Pineda i Malgrat, vaja de pre-estiu :unsure: tot i aquestes temperatures es veu força gent ben abrigada :whistle: :lol:

    Bon seguiment ;)

    Temporal marítim del sud a la platja de Pineda, aquesta tarda de diumenge.

    Una pressió atmosfèrica força baixa aquest matí voltant els 992hpa, és un factor que ha fet pujar el nivell del mar afavorint la notable alteració marítima, a més li hem d'afegir la forta corrent de garbí que s'ha barrejat amb la mar de fons del sud, el temut migjorn que diuen els vells mariners.

    Impressionant algunes onades que han arribat els 2'5m d'alçada.

    El búnker engullit pel mar i rebent impactes per onades extensses de gran potència.

    P1140065.JPG

    P1140085.JPG

    Un autèntic espectacle de la mar el que hem presenciat ;)

    Bona nit,

    Novembre un dels mesos més macos de l'any, el solet cada cop escalfa menys i l'ambient es va refrescant lentament que ja s'agraeix, ens anem apropant a l'hivern, enguany però sembla que la bonança tèrmica ens vol acompanyar els primers dies.


    Anomalies de la humitat del sòl en el continent europeu, últim cap de setmana de Octubre, sempre interessant per veure com tenim el panorama a nivell superficial.

    Zones humides cap a la península ibèrica, vessant atlàntica i nord Escandinàvia, per contra els terrenys es troben força eixuts a l'Europa oriental.

    EINVcYWWwAAJPtk.jpg

    En el seguent mapa veiem la precipitació percentatge del normal, en els ùltims 14 dies, s'aprecia un panorama força semblant en el mapa de humitats.

    Màxims molt per sobre del habitual cap el Cantàbric central, Catalunya però especialment Lleida-Tarragona i SE de França, valors notablement inferiors a la mitjana a gran part de l'est del continent.

    wean.png

    De moment els pròxims dies, situació marcada per fronts atlàntics arribant descafeinats a casa nostra.

    Bon seguiment ;)

    Bona tarda,

    Desde fa poca estona, s'han desenvolupat nuvolades convectives que descarregen ruixats locals, cumulunimbus o cúmuls congestus que arriben els 6-7 km d'alçada, dimensió vertical molt limitada per la ventada de NNW a capes superiors.

    Desde Pineda "alt maresme" s'han pogut observar algunes llampegades tant el nucli que ja es troba dins del mar, com el que afecta la zona del Gironès.

    El radar apunt d'arribar a les 19:00h, inestabilitat molt localitzada.

    catradar.png

    Bon seguiment ;)

    Bon dia,

    Despedim el mes de Octubre, amb la cua d'un front lliscant pel nord de Catalunya.

    Darrera seu deixarà pas a un Jet molt intens bufant per la vertical de Catalunya, vents a 300hpa del nord per la tarda fregant els 200kmh en una estreta franja viatjant cap el NE.

    STREAM.png

    No serà gaire efectiu pel que fa a precipitacions, però si que afavorirà l'entrada d'aire fred en alçada per les comarques del NE de Catalunya.

    A més li hem d'afegir un lleuger rebuf per la costa central i calma de vents cap a les rodalies del Montseny i serra transversal, seran aquests sectors a les proximitats de la fontera provincial de Barcelona i Girona, on s'esperen el creixement de nuvolades poc després del migdia, descarregant xàfecs irregulars que localment podran ser intenssos.

    En hores de tarda, humitats força elevades a 850hpa cap a l'interior del quadrant NE , ens dona una idea on tindrem la zona més favorable per descarregar els ruixats, inestabilitat avançant cap a trams litorals.

    wimd8.png

    El risc de tempesta és baix, però no seria descartable alguna descàrrega elèctrica.

    Càmeres preparades per veure bons celatges i potents nuvolades en algunes coamrques.

    Bon seguiment ;)

    Després del fort temporal de fa 1 setmana, la mar porta uns dies ben plàçida.

    Avui amb la caloreta que a fet per Alt Maresme, aprofitant per fer els ùltims banys de la temporada, que com acostuma a passar arribem a Tots Sants amb bonança tèrmica.

    La temperatura de l'aigua volta els 19ºC a la platja pinedenca, fresca però molt agradable per l'època.

    P1140006.JPG

    Adjuntem com tenim els valors tèrmics de l'aigua del mar a 30 Octubre, entre la costa catalana i nord de les Balears.

    Costa brava 17/18ºC , Costa central 18/19ºC , Costa daurada 19/21ºC , anomalies positives de 1ºC a 2ºC en totes les zones.

    teseat.png

    Durant la matinada del passat dimecres 23 Octubre, teníem ingredients favorables amb probabilitat elevada de fenòmens tornàdics o esclafits en la zona afectada, degut alts index de helicitat rotativa a tempesta, cizalla de vents i MLCAPE amb valors superiors els 2000 J/kg.

    parameter.png

    El radar cap a les 01:42h mostra molt bé la zona més activa de precipitació, en el mar zones sospitosses tallades com un ganivet sense precipitació, la inestabilitat tempestuossa amb un lleuger desplaçament en aigues del mediterrani de SE a NW, en canvi en terra ferma viatjant de SW a NE.

    IMG_20191024_151235.jpg

    A Pineda i en el conjunt del Alt Maresme, no recordo un episodi com el que vam viure dimecres, de tempestes nocturnes amb continues llampegades cada segon, durant més de 2 hores seguides i sense sentir-se els trons, el que s'anomena tempestes silenciosses.

    Sembla ser que amb una situació de tempestes severes i amb un cert grau de organització, tal com ho van ser en l'àrea afectada , l'activitat elèctrica és molt intenssa dintre dels núvols convectius, però amb un percentatge ben baix de llamps núvol-terra, una de les raons pot ser els forts corrents ascendents mantenint la partícules de precipitació ben amunt i que es polaritzen electricament, tot i que a la part superior del cumulunimbus les llampegades són constants, degut a a la caiguda de precipitació afavorit per l'ascens permanent de vapor d'aigua desde nivells baixos, aquest factor pot dificultar les descàrreges de llamps en terra.

    A Pineda la pluja va ser moderada i horitzontal per la ventada de llevant, va caure calamarsa petita i el ja comentant esclafit en el passeig de mar.

    Bona nit,

    Horari de hivern és el que millor ens convindria i hauríem de mantenir tot l'any, hivern dies curts i nits llargues, estiu dies llargs i nits curtes, tardor-escurçament i primavera-allargament dels dies respectivament, quina manera d'alterar la llum natural amb l'horari d'estiu +2hores respecte UTC :unsure:


    Seguim analitzant les tempestes severes la matinada de dimecres 23 Octubre, que van afectar Alt Maresme, àrea del Montnegre i arribant a les rodalies del Montseny, en totes aquestes zones tenim constància de fortes ventades, esclafits i fenòmens tornàdics locals.

    La causa de tot plegat una mica per sobre; Tren convectiu de procedència marítima SE, alimentant-se de un ambient saturat en tota la columna vertical atmosferica, juntament amb una zona de mínim baromètric i convergències de vent per sobre la superfície marina.

    Zona potencialment inestable davant la costa central catalana, valors molt elevats MLCAPE, la massa d'aire a nivells baixos càlida i humida té condicions molt favorables per ascendir verticalment formant grans nuvolades.

    mccape.png

    Els vents en superfície mostren una àrea de sospitosa calma perturbada, que denota una extenssa línia convergent a banda i banda, s'aprecia un gir brusc en la direcció dels vents, en aquest cas de llevant a la part davantera.

    winarmoe.png

    Amb tots aquests ingredients li hem d'afegir la forta cizalla de vents a nivells inferiors, la vorticitat horitzontal és inclinada en la vertical dels cumulunimbus degut els marcats corrents ascendents rotatoris, afavorint la regeneració constant de tempestes molt actives degut a la convecció profunda.

    Efectes de l'esclafit a la platja pinedenca la matinada de dimecres.

    El que m'ha sorprés una mica és el trencament arran de superfície en diversos pins, a que pot ser degut ja que la majoria estan tombats amb les arrels, el tronc es veu ben sa i no s'aprecia que estiguin en mal estat..

    P1130754.JPG

    En aquests dos pins, veiem un arrancat de socaarrel i l'altre trencat.

    P1130761.JPG

    A veure si el nostre expert Jordi Roca, ens pot dir si té una causa concreta aquesta diferència, gràcies..

    Temporal marítim de curta durada però força imponent a la platja pinedenca, dimecres 23 Octubre.

    Onades que van arribar els 3 metres d'alçada, amb una barreja dels temuts llevant-xaloc.

    Cortines de pluja i tímids raigs de sol, amb una onada impressionant impactant a la platja de la riera.

    P1130816.JPG

    Ja en hores de tarda el temporal anava a la baixa, però encara arribant alguna onada considerable.

    P1130924.JPG

    La mar mostrant la seva potència, amb els típics temporals de tardor.

    Bona nit,

    I si efectivament, cap a les 01:45h la imatge satelital realçada amb infraroig amb els tops freds dels núvols convectius, es pot apreciar molt bé, una estreta franja per Alt Maresme que resalta per sobre la resta, són precissament les tempestes més violentes i actives provinents del mar, que han portat associades esclafits a la façana marítima del Maresme nord.

    irmax.png

    Pels volts d'aquesta hora 3 poblacions donàven la ràxta màxima de vent, Pineda centre 70kmh a 300 metres de la platja, Malgrat més propera el mar 91kmh i Calella estació més pròxima el mar 134kmh.

    Més de 50 arbres tombats en la mateix direcció a la platja pinedenca , l'esclafit venia de llevant.

    La farola metàlica retorçada com si fos plàstic.

    P1130800.JPG

    Alzina de un bon grapat d'anys, arrancada de socarrel.

    P1130787.JPG

    Panorama que impressiona el fer un tomb pel passeig de mar, per la gran quantitat de destrosses sobretot en l'arbrat.

    Ja mostrarem més imatges.. hem tingut una jornada ben entretinguda a Pineda per veure els efectes del temporal.

    Bona nit,

    Petit anàlisis de la situació d'aquesta passada matinada, pel que fa a la formació de tempestes violentes amb esclafits a la façana marítima del Alt Maresme.

    Tornem a recuperar el mapa de vents en superfície entre les 02:00h i 03:00h, que vam penjar pels volts de la mitjanit, ja que la zona més favorable a convecció profunda es troba en el sector davanter de la petita borrasqueta, juntament on convergeixen els dos fluxes de vents.

    wineu-2.png

    S'aprecia perfectament el mínim baromètric instalat davant la costa central catalana i principal factor per gestar el tren convectiu amb carrussel de tempestes embegudes i agrupades.

    gfs-2-3.png

    Intenssa activitat elèctrica acompanyant les violentes tempestes, en la zona esmentada entrant per la comarca del Maresme, amb ventades fortes de llevant i esclafits inclossos.

    blitze-2.png

    La matinada que hem passat per alt maresme, feia esgarrifar a qualsevol, la mar bramant d'una manera impressionant, pluja horitzontal, ventades i llampegades constants sense treva..per recordar

    Bon dia,

    Situació explosiva la que hem tingut la passada nit-matinada, tempestes molt actives descarregant xàfecs intenssos i amb un festival impressionant de llampegades.

    A Pineda molts arbres tombats, tendals arrencats, etc..ja feina a fer en les pròximes hores.

    Hem tingut ràtxes a 70kmh de llevant i 58mm recollits de matinada.

    Diversos vehicles obstruint la riera de Canet el seu pas per la N-2 aquesta matinada. Font tempscanet

    EHijhC5WkAE1OuQ.jpg

    La persona desapareguda Arenys de Munt arrossegat per la riera, s'ha trobat sense vida a la platja de Caldes d'Estrac.

    Toca fer balanç de tot plegat d'aquest episodi extraordinari, per la bona notícia de regada general i abundant, però lamentant de tot cor les víctimes humanes causades pel temporal :unsure:

    Bona nit,

    I déu n'hi do quina zona de convergències que es pot gestar pels volts de les 03:00h, enfront la costa central.

    Una àrea de baixes pressions s'instalarà amb petits moviments entre la costa catalana i Balears, lleugera circulació ciclònica de vents el voltant dels mínims baromètrics.

    Una extenssa zona convergeixen el llevant càlid i humit, amb el mestral de poc recorregut arrancant desde la costa daurada impulsat per la pròpia baixa mediterrànea.

    En aquesta zona pròxima on conflueixen els 2 vents oposats, es pot gestar un notable arc de precipitació molt actiu i acompanyat de intenssa activitat tempestuossa, probablement anirà viatjant lentament cap a les comarques gironines, mantenint força energia per seguir produint importants precipitacions.

    wineu.png

    Temporal de primera categoria, pel que fa els registres pluviomètrics que s'acumularan de manera general a Catalunya.

    Bon seguiment ;)

    Bona nit,

    Impressionant la imatge satelital amb infraroig IR, dels tops freds de les nuvolades convectives.

    Poques vegades podem veure tal situacions a casa nostra, sistemes convectius mesosescalar entre el Mar Balear i Catalunya.

    satelite.png

    Activitat elèctrica notable acompanyant aquests monstres tempestuossos.

    strike-2.png

    Es presenta una matinada ben moguda amb un bon festival de llamps i trons.

    Bona nit,

    Les precipitacions amb tempestes que afecten el sud de Catalunya desde fa hores, són causades principalment per la baixa mediterrànea i sobretot pel canal superior a nivells alts bufant a tot gas, en aquesta zona de les comarques lleidatanes i tarragonines, és on tenim el fluxe més intens del JET provocat per la DANA, la divergència és molt marcada afavorint convecció profunda en superfície fent elevar les masses d'aire verticalment desde capes baixes.

    diverg.png

    A nivells baixos notable convergència de vents a 850hpa, el fluxe molt humit inestable del ESE, topa amb un lleuger fluxe del SSW, la convecció està servida el voltant de la línia assenyalada.

    coverg.png

    El llarg de les properes hores i de matinada, el jet divergent a capes altes s'accentuarà a la vertical de Catalunya, fent augmentar la inestabilitat convectiva cap a les comarques de Barcelona i Girona.

    Bona nit,

    Seguim amb un context de notable inestabilitat, l'arc de precipitació més activa que s'esperava cap el litoral central endinsant-se terra endins de SE a NW, finalment s'ha desplaçat 100km més el sud, la mèteo no és exacta i per tant no ens ho hem d'agafar tant el peu de la lletra, sabem que la província de Barcelona és on concentra la màxima població i té més resò mediàtic, però ens hem d'alegrar que la pluja hagi regat força la zona més seca de Catalunya, potser ja amb registres massa desbocats tal com ens comenten companys de la zona.

    Tenim àreas de precipitació estàtiques i persistents cap el camp de Tarrgona i sud de Lleida, en aquestes zones plou sobre mullat i probablement tindrem inundacions.

    Durant la jornada d'avui l'activitat tempestuossa s'ha manifestat a gran part de Catalunya, exceptuant alguna raconada.

    I de nou per aquest dimecres i especialment en hores nocturnes de la propera matinada, atenció amb les tempestes que poden portar mala baba amb aiguats i anar acompanyades de fenòmens adversos com esclafits, fortes ventades, calamarsa i notable activitat elèctrica, probables tempestes organitzades i embegudes provinents del mar.

    Adjuntem el Mapa Previst Risc de Tempesta.

    La majoria de comarques Barcelonines i totes les de Girona amb risc extrem.

    sto23o.jpg

    Acumulacions previstes de precipitació per tota la jornada de dimecres, concentrada la màxima inestabilitat en hores nocturnes, en algunes zones serà la primera tongada de pluja amb cara i ulls, en d'altres més aigua acumulada provocant incidències amb inundacions.

    ac23.png

    Seguim comentant aquesta situació tant favorable per precipitacions generals i en algunes zones amb registres acumulats molt abundants.

    Bon seguiment ;)

    Bon dia,

    La convecció es retrasa unes hores i de moment la pluja és pausada arreu.

    Imatge satelital amb els tops freds de les masses nuvolosses.

    La DANA ubicada el SW peninsular i la baixa mediterrànea afavorint inestabilitat convectiva cap a l'est peninsular i Mar Balear.

    En les pròximes hores l'activitat tempestuossa acompanyada de un notable festival de llamps i trons s'anirà reactivant i acabarà afectant la majoria de comarques catalanes, risc que es formin tempestes organitzades, avançant de marina cap a terra ferma.

    satir-2.png

    De moment 6mm recollits a Pineda Centre i fortes ventades del nord 40/60kmh.

    Bon seguiment ;)