Posts de gracienc

    Bon dia.

    1.- Reialment impressionant el mapa del 1947, quina gran borrasca i tan ben situada.
    2.- En la situació actual sembla que novament l'Europeu marca la pauta i el GFS el segueix.
    3.- Curiosa la BFA del Golf de Cadis, que no vol endintsar-se per l'estret de Gibraltar.Potser el fet que la borrasca s'origini molt al sud i quedi com estancada fa que els seus condicionants físics facin que estigui més "comoda" pululant per l'Atlàntic, no sé.
    4.- Malgrat això té una clara acció tractora per l'aire fred centroeuropeu, el qual es situarà al Mediterrani Occidental amb inestabilitat, primer a València pujant després cap a Catalunya donant pluges moderades a la costa, que no seran un gran temporal però ja les signem, aquest any tan dolent pluviometricament es tracta de sumar d'allà on sigui. Queda l'incognita de si en les properes modelitzacions no s'enforteix l'inestabilitat a la mediterrània occidental.


    5.- En el llarg plaç l'aproximació d'una borrasca freda i activa baixant per Anglaterra i França podria portar un temps de tardor-hivern per la darrera setmana d'octubre, castanyada com ens agradaria?

    Val a dir que avui els models han donat un tomb al mig plaç que podria ser cap a bé :) . Veurem aquesta atracció que comentes si ens entrarà més agregalada o allevantada. Si succeeix la primera opció segurament serà el Pais Valencià qui s'endurà la palma. però encara està per veure i afinar. El que sembla clar , i aquest ha estat el canvi més significatiu, és que ha guanyat protagonisme la baixa europea. Sobretot això es pot apreciar en alçada doncs ja a primers de setmana els vents del quart quadrant seran els protagonistes, cosa que fins ahir predominàven els SW de la baixa del sudoest peninsular.

    Cert Joan ;) . Es evident que esmentes dos casos de grans freds podriem dir a nivell continental. Pocs racons europeus es van escapar de les fredurades. Molt ilustratiu amb la megallengua freda que veiem en el mapa que has penjat.
    Però també podem trobar força episodis de fredurades britàniques i que aquí no han acabat de quallar:

    UK.gif

    UK2.gif

    uk3.gif

    uk4.gif

    En aquest darrer mapa la temperatura absoluta enregistrada a Anglaterra al Segle XX, segons el MetOffice va ser el 10 de gener del 1982 amb −26.1 a la localitat de Edgmond, near Newport, Shropshire, de tot el Regne Unit, va ser el mateix dia a Escòcia: −27.2 a Braemar, Aberdeenshire. Curiosament aquells dies a Barcelona teníem els dies consecutius més suaus en un gener dels darrers 50 anys (dia rere dia arribàvem als 18-22 º, els que teniu dades repasseu-les i veureu).*Dades consultades del meu amic "enciclopèdic" Tempesta ;) .

    Però de ben segur que també podriem trobar molts episodis d'un "tot cap a Itàlia" i aquí a dues veles :lol: .Complexe tot plegat ....i apassionant ;)

    He trobat aquest article on diu: “Es multipliquen les alarmes per la previsió d’un hivern molt dur amb intenses nevades a la Gran Bretanya,…..tot sembla que provocat pel Nen. Sort que no ho dic jo, perquè em prendrien per boig, encara que reconec que una mica si que ho soc. Doncs aquí el teniu….
    https://freddofili.it/2015/10/16/gra…icate-continue/


    Doncs si, sembla que els Britànics van reforçant aquestes tesis. Però fixeu-vos lo complicada que és aquesta ciència, doncs això ni que fos veritat, tampoc seria garantia de fred rigurós a casa nostre. Quantes vegades no han tingut allà fred ben viu i aquí hem patit/gaudit d'un ambient força benigne?
    Típiques adveccions polars que resten aturades per un cinturó anticiclònic potent que s'exten per tota la Península abarcant tota la mediterrania d'oest a est.O bé configuracions en romb a més altes latituds on es mengen tota una advecció siberiana i nosaltres rebem aires més aviat suaus.
    Posat's a escollir i pensant en possibles consequències a casa nostre, llenço una pregunta a l'aire esperant que hi hagi disparitat d'opinions i es pugui crear debat :) . Què preferirieu que us garantitzesin un hivern fred a les Britàniques o un hivern fred a Itàlia?....Jo em decanto per Itàlia ;) . Penso que és el camí més "lògic" ( sempre entre cometes doncs la lògica atmosfèrica és molt relativa)perque ens arribi fred del bò. Tot i que també a l'hora és un camí més difícil i "menys natural" que el que ens prové de les Britàniques.

    Recordo perfectament aquell dia perquè hi era a Barcelona, concretament a la Travessera de Dalt, a casa d'uns amics. No feia massa fred, però la humitat era molt baixa i van caure uns flocs molt grans i secs. La neu va quallar al balcó del pis. Fantàstica i inesperada tarda.

    La famosa nevada en que va començar a nevar amb 9ºC :woohoo: ...si, si, tal com dic.però és clar, amb una humitat baixa, i per tant el punt de rosada pel terra. A banda, i aquest va ser el quid de la questió, una bossa freda en alçada de quasi bé -40ºC creuava per tota Catalunya. Un gradient tèrmic bestial , baixos geopotencials i suicidi termomètric a l'hora de precipitar amb un desplom dels que fan època.
    Jo vaig entrar amb el cotxe per la boca sud del Tunel de la Rovira i començava a precipitar alguna cosa sòlida...al sortir per la boca nord els llençols eren considerables.Aquella tarda de diumenge el meu fill jugava un partit a un camp de futbol a tocar el Nus de la Trinitat. No el van suspendre. Ell s'ho va passar pipa...però jo el recordo com un dels dies on he passat més fred de la meva vida allà palplantat en unes minigrades on passava el vent per tot arreu (no era el Camp Nou precisament). Tot i que al acabar els meus peus ni els notava i em costava conduir, encara vaig tenir forces per tornar a casa fent un "petit" desviament com aquell que no vol la cosa . Ja podeu imaginar que el desviament cap a l'Arrabassada no el vaig passar de llarg :whistle: ;)

    Bona nit !!!!
    Veig que esteu una mica ensopits :blush: .
    Vinga va....No és cap muntatge. Es BARCELONA :woohoo:


    Contenido externo www.youtube.com
    El contenido incrustado de fuentes externas no se mostrará sin tu consentimiento.
    Mediante la activación de contenidos externos, usted acepta que se transfieran datos personales a plataformas de terceros. Hemos proporcionado más información al respecto en nuestra política de privacidad.

    No cal que us empasseu tot el partit :lol: :lol: ...però a partir del minut 20 és apoteòsic !!!!!

    Company Cristemps :) ...ya veo que empiezas a postear con asiduidad. Eres el mejor indicador de que aires hivernales empiezan a sacar la nariz :silly: :lol: .
    Te aseguro que pocos encontrarás a los que les guste tanto el frío como a mí ;) , però ya empiezo a ser "gato viejo" y si bien años atrás me empapaba de previsiones estacionales hasta artarme, de CFS idem etc...ya he entrado en fase de cierta relativización de tot plegat y he llegado a la conclusión que lo que tenga que venir ya vendrá.
    Ni me autoconvenzo de que "existen circunstancias que invitan a que seamos optimistas" (????) ni tampoco los del polo opuesto, que haberlos haylos.
    Si miramos previs estacionales de la NOAA es para darle a la X con el ratón y no volver a abrir la pestaña hasta primavera :unsure: . En cambio los británicos del The Weather Outllok, por poner un ejemplo, son de la opinión de un invierno megafrío, eso sí para un campo de previsión estríctamente de las Británicas.
    Si buscas encontrarás versiones de un bando y de otro. Con que nos quedamos?...me niego a elegir :whistle: ;) . Lo que tenga que venir ya lo iremos viendo.
    salut

    Bon dia, ara 8.4C i 66% humitat. Mínima fa una estona de 8.1C, per primer cop d'un dígit, aquesta tardor :) Fins ara no hi havia baixat de poc més d'11 graus (ahir la mínima al matí fou de 13.2C, a la nit ja era d'11.5C).


    Sent from my iPad using Tapatalk


    Ja tinc ganes de saber la mínima del company de Les Planes :) ...tot i que ell encara en te per un parell de dies amb mínimes més baixes ;)

    Bon i fresc/fred dia !!! bones mínimes avui arreu del Pais.Encara però amb molta influència del vent i per tant amb típica disbauxa termomètrica en funció d'estar més o menys exposat.La propera nit matinada amb un lleuger encalmament d'aquest encara promet més extensió de les glaçades a tot el que és interior del Pais.A alta muntanya i zones costaneres serà difícil assolir valors més baixos doncs és avui el dia amb el pic d'advecció freda.
    Passeu un bon dia !!!

    A veure com es comporta la nit-matinada i fins i tot fins ben entrat el matí a zones litorals :huh: . No hauriem d'esperar grans aiguats però no es pot baixar la guàrdia. Sembla que poc a poc les precipitacions aniran virant la seva direcció i ja deixarem enrera el sentit SW a NE per anar-se imposant poc a poc un sentit més de NW a SE. Molts models apunten a una certa estela sortint pel Garraf-Baix Penedés. Estarem atents a veure si el camp d'acció s'enxampla.

    Per molts anys Tramontana!!

    Adjunto imatge del satelit i de precipitació. Quina franja més potent, llàstima que a sobre del mar...
    1_2015-10-13.jpg

    2.jpg

    Doncs si....i a vegades el blanc i negre malgrat que ens pugui abocar a temps passats, segueix estan molt d'actualitat !!!!
    Sense tantes coloraines, mostra de manera molt fidedigne el que teniem avui a migdia:

    brac1.gif

    Per cert...Moltes felicitats company TRAMONTANA !!!!!!! y que cumplas muchos máaaaaaaasssssss

    Per altra banda observant aquests dos propers dies val a dir que la cosa fa de molt mal predir :huh: . Sembla clar que mantindrem una atmosfera força inestable on la nuvulositat serà abundant i si bé no cal esperar cap temporal de pluges ( en el benentés de grans extensions de precipitació organitzades), no seria d'extranyar alguns nuclis potents i a més podria entrar qualsevol punt del Pais, doncs d'entrada no es veu cap zona en concret que es pugui dir que serà la més beneficiada.
    Certament aquesta linia potent que ha emergit de l'Aragó endintsant-se a hores d'ara per la Noguera i que continua el seu cami cap a l'oest-oestnordest en el mapa de linies de corrent quedava força simbolitzada per una linia de convergència molt marcada.
    Si veiem en alçada fins i tot de cara a demà a les hores centrals del dia , una baixa tancada secundària ens denota que a comarques de ponent podrien tornar a sogir bons nuclis tempestuosos.Però en cap cas hem de menysprear possibles nuclis que es puguin formar a zones prelitorals o fins i tot litorals aquestes properes hores.

    alada.gif
    Fins ben entrat dimecres restarem a la part devantera del solc, malgrat que en superficie ja s'aniran imposant tramuntanes i mestrals ( molt vent creuat aquestes properes 48 hores). I si anem als isobàrics, veiem com fronts de diferent mena els tindrem molt propers...

    brac1.gif

    brac2.gif
    Serà a partir de dimecres on aleshores si , el N-NO penetrarà amb força a totes les capes i amb ells una baixada clara termomètrica. A hores d'ara els models subestimen molt el possible rebuf que a vegades es dona en aquestes circunstàncies....veurem si poc a poc li donen algo més d'importància . Jo encara ho veig factible.

    Bona nit !!!! després d'un parell de dies per la Ribagorça aragonesa, amb frustració boletaire inclosa :angry: , però amb un ambient ja plenament tardorenc, i uns celatges força interessants que denotàven canvis més o menys importants.I val a dir que tot ha estat marxar, i veig que aquest vespre els hi ha creuat una bona linia de tempestes. Ahir no vem passar d'alguna gota.

    DAVIDS VILAFRANCA, jo no veig vents del sudoest per enlloc,catalunya estarà dominada per l'entrada de vents del nord a tots els nivells..

    Les mínimes de dijous a diumenge seran bastant baixes per l'època, després ja veurem com evoluciona tot plegat..però vaja la refrescada és contundent encara que sigui per 3-4 dies...millor això que res :P

    SALUT company ;)

    Encara no està clar però a hores d'ara segueix la lluita entre ambdues masses. I si fem cas dels mapes d'avui, el nord a totes les capes troposfèriques a mig plaç encara no està clar ;) .

    alada1.gif
    Aquí podem apreciar com en alçada estariem en zona de lleuger "pantà" però amb lleger predomini de SW. Un SW amb clara difluència que podria portar-nos les delicies d'uns quants...però encara queda lluny i veuem com evolucina tot plegat ;)

    Caram com està la cosa per la propera setmana !!!! em penso que continuarem entretinguts. Com ja han comentat alguns companys sen's presenta una configuració molt suggerent i a l'hora no se si molt habitual per les dates.Sembla que seguim amb certs aires de retrogessió :blush: ( aiii que no ens haguem d'empenedir més endevant per a cremar abans d'hora tants cartutxos "retros" :unsure: ).
    Tot apunta que començarem setmana, o finalitzarem l'actual per a ser més precisos, amb una lluita titànica de dos centres d'acció de característiques molt dispars...

    titans.gif
    Una baixa amb fonts manantials "tropicals" que s'instalarà a l'oest peninsular i un altre que circularà de manera retrogressiva provinent de l'Europa sudoriental alimentada per aire fred continental.Si bé no seran nuclis d'excessives baixes pressions en els seus centres, per altra banda força lògic en centres depressionaris circulant per baixes latituds hemisfèriques en aquestes dates,sí que tindran suficient entitat com per a remoure l'atmosfera pels nostres contorns.La sequència més lògica és que ambdos centres acabessin confluint, tal i com està la seva disposició, en immediacions de la Mediterrània occidental( almenys ni que sigui un nucli secundari potent). I per altre banda també és molt possible que la part càlida, i per tant més inestable, acabi centrifugant l'aire més fred cap a més altes latituds. Malgrat que podrà restar latent aire fred suficient com per engegar bones tempestes.
    Crec que estarem distrets ;) . Tot i que com sempre , forces reserves doncs son dates en que l'atmosfera es mostra molt "belluguedissa" i els canvis sobtats no són descartables.

    centrif.gif

    P.D. Company JMSA...el "ponti de Woejkoff" són paraules majors :lol: :lol: . Això millor deixem-ho per l'hivern ;) :cheer:

    M'agrada molt la manera en que analitzes normalment les situacions a mig termini ;) . Al vespre si tinc més temps ho comento amb calma :)

    Bones !!!!Deu n'hi do quins anàlisi tant i tant currats que us marqueu alguns ;) .Molt interessant sobretot, les explicacions que acompanyen als vostres grafismes( el dia que aprengui a fer algo similar ja estaré jubilat :P ).Es com més s'aprén ,donant causalitats de possibles episodis inestables. El resultat final serà el de menys ( aquí no som cap mitjà de comunicació), i més tractant-se de centres inestables que podriem anomenar de microescala, on la majoria dels casos ni els mesoescalars més atinats donen amb la resposta correcta. Sembla clar que avui, sobre el paper, les condicions són força similars a les que vem tenir ahir, però ja sabem que MAI hi ha dues situacions calcades. L'atmosfera flueix constantment i aquests fluxes, a vegades tan volàtils, encara no ha arribat l'hora d'estar a l'abast del raonament humà. A Deu gràcies ;) .Està molt bé que ens atrevim a concretar al màxim, sobretot quan es tracte de zones demogràficament tant poblades. D'aquí també l'interés fins i tot sobredimensionat. Però és inevitable...i si a sobre Gràcia està en el Top ten, ja ens encarreguem els de Meteogràcia d'esbombar-ho :lol: :lol: . Coi per un dia que podem fardar d'algo :P :cheer: .
    Pendents doncs a veure si torna a sonar la flauta avui .
    Salut !!!