Terratrèmols o més coneguts com a "messiquakes" B) detectats el dimecres al partit de semifinals de Champions en el que es van enfrontar el Barça contra el Liverpool.
D5kKZsRWwAIGbMP.jpg
@JDiazCusi
Terratrèmols o més coneguts com a "messiquakes" B) detectats el dimecres al partit de semifinals de Champions en el que es van enfrontar el Barça contra el Liverpool.
D5kKZsRWwAIGbMP.jpg
@JDiazCusi
El cicló tropical Fani aterra a l'Índia amb vents de fins a 195 km/h
D5nvgvvWkAIHatp.jpg
@metofficestorms
El cicló tropical Fani ha aterrat a prop de Puri, a l'estat d'Orissa, al nord-est de l'Índia. Hi ha més d'un milió de persones evacuades. Es tracta del sistema tropical més intens que arriba a l'Índia des del 1999.
El Departament Meteorològic de l'Índia (IMD) ha comunicat que el cicló ha tocat terra a les 8 del matí hora local, les 4.30 de la matinada a Catalunya. Hi ha una mica de ball de xifres pel que fa als vents. Segons l'IMD, s'han mesurat cops de fins a 195 km/h. Hores abans de tocar terra, el centre Joint Typhoon Warning Center havia reportat vents sostinguts de 250 km/h i cops de fins a 300 km/h. El cicló ha estat qualificat d'"extremadament sever".
Gairebé 800.000 evacuats a l'Índia per l'arribada del cicló 'Fani'
Es preveu que sigui el més perillós dels últims vint anys
Fani-definit-aquest-dijous-EUMETSAT_2226387568_62435107_651x366.png
Gairebé 800.000 persones han sigut evacuades a l'est de l'Índia de manera preventiva per l'arribada del tifó 'Fani', que s'espera que sigui "extremadament sever", alerta a Efe Bishnupada Sethi, el comissionat especial del Servei de Salvament del govern a l'estat costaner d'Odisha.
"Esperem que avui es completi l'evacuació d'unes 800.000 persones a prop de la zona on arribarà el cicló", explica Sethi. A l'estat d'Odisha gran part de la població viu en cases amb sostres de palla que es preveu que quedin destruïdes després del pas del cicló. El govern ha preparat 850 refugis per acollir les persones evacuades.
Les autoritats han desplegat equips d'acció ràpida de les forces de rescat i han enviat alertes meteorològiques als residents i pescadors de la regió, ha afegit la font.
El departament de Meteorologia de l'Índia ha afirmat aquest dijous en un comunicat que "és molt probable" que el 'Fani' toqui terra a prop de la ciutat de Puri, a Odisha. La borrasca tropical ha arribat avui a categoria 4 sobre 5 i ports vents associats de fins a 250 km/h segons dades del ' Joint Typhoon Warning Center'.
Infografia comparativa de diferents formes i tamanys de tornados
D5cWFv_XsAAM75Z.jpg
https://imgur.com/gallery/3rTa6PC
Nous records de temperatures mensuals a Islàndia :ohmy: 19.3°C à Þingvellir i 17.1°C à Reykjavik. Nou record mensual pulveritzant els 14.7ºC registrats el 30 d'abril de l'any 1965 i també el record més antic de 15.2ºC del 29 de abril de l'any 1942.
D5bv5NpW0AAVm2i.jpg
D5bwC8hWsAAnLMz.png
D5bwEonX4AAzZO9.png
Enorme tornado bicolor a Dragalina, Romania
Aquestes imatge s'han fet del tot virals durant les darreres 24 hores. Un majestuós tornado de dos colors amb aspecte aterridor.
El gran tornado es va veure a primera hora de la tarda de dimarts a Dragalina, al comptat de Calarasi. Només aparèixer, els conductors van gravar les imatges i van córrer per les xarxes socials com l'escuma, fins al punts que s'ha perdut la traça de la font original. Una de les primeres conseqüències de la formació del gran tornado la va patir un autocar. El fort vent associat al tornado va bolcar un autocar amb 39 persones, de les quals 8 van necessitar atenció hospitalària, cap de greu. A més, a una desena de cases els va volar el sostre.
https://www.ccma.cat/el-temps/enorm…oticia/2919437/
58749266_2506036026286150_5507499764104560640_n.png
https://www.facebook.com/severeweatherE…?type=3&theater
El ciclón tropical Fani se acerca peligrosamente a la India
el-ciclon-tropical-fani-se-acerca-peligrosamente-a-la-india-187742-1.jpg
El ciclón tropical Fani se encuentra sobre las cálidas aguas de la Bahía de Bengala y podría eventualmente representar una amenaza para el noreste de India y Bangladesh a primeros de mayo de 2019.Actualmente, Fani está centrado en la parte centro-sur de la Bahía de Bengala y tiene vientos sostenidos máximos que son equivalentes a una tormenta tropical.Se pronostica que las condiciones atmosféricas serán más favorables para el fortalecimiento en los próximos días, y Fani debería convertirse en un ciclón tropical fuerte esta semana.
Imatges espectaculars del cicló Kenneth que ha tocat terra a Moçambic un mes després del pas del cicló Idai.
D5CMv3XWkAMS83r.jpg
D5CNKc9XoAAp4Ya.jpg
D5CR-CyWkAASNy8.jpg
Sense precedents
En 50 anys de dades, mai cap sistema tropical amb categoria d'huracà havia arribat a la província de Cabo Delgado, al nord de Moçambiq, ni tan sols un huracà de categoria 1.
El cicló tropical Idai ho va fer cap al sud, a prop de la ciutat de Beira, amb força equivalent a la d'un huracà de categoria 2. Aquest cicló va devastar moltes zones de Moçambic, Malawi i Zimbàbue. Va deixar més de mil morts i va causar danys estimats de 1.800 milions d'euros.
Mapa on es mostra el nombre tornados per estat registrats enguany als Estats Units.
57589834_1197311443783887_2365063650378514432_n.jpg
La sonda InSight de la NASA "detecta el primer Marsquake"
watch.png
DLBP-5KoSCc
Els científics diuen que la font d’aquest "Marsquake" podria ser un moviment en una esquerda a l’interior del planeta o el tremolor de l’impacte dels meteorits.
La sonda InSight de la NASA va caure al planeta vermell el novembre de l'any passat.
El seu objectiu és identificar múltiples terratrèmols per ajudar a construir una imatge més clara de l’estructura interior de Mart.
Temporal marítim notable el que estem tenint aquests dies. Us deixo algunes fotos del seguiment que he fet avui des de Sant Andreu de Llavaneres. Avui hi havia força surfistes gaudint de les onades :woohoo:
Diapositiva1-2.JPG
Diapositiva2-2.JPG
Diapositiva5-2-3-4.JPG
Diapositiva6-2-3.JPG
Diapositiva8-2-3.JPG
Diapositiva12-2-3.JPG
Bon seguiment!
Brutal el temporal de llevant al País Valencià! :ohmy: Moltes gràcies Jaume per mantenir-nos tan ben informats! ![]()
D4tbtj8WsAAmLeZ.png
Bon seguiment i compte amb el vent!
Hidruro de helio: la NASA detecta la primera molécula que se formó en el Universo (y por qué es importante)
_106509948_cell.jpg
La detección de esta molécula confirma una parte clave de la comprensión que se tiene de la química del universo primitivo y de cómo evolucionó a lo largo de miles de millones de años hasta la química de hoy.
"La falta de evidencia de la existencia misma de hidruro de helio en el espacio interestelar fue un dilema para la astronomía durante décadas", afirmó Rolf Guesten, del Instituto Max Planck de Radioastronomía, en Alemania, y autor principal del artículo.
Un terratrèmol de magnitud 2,3 es deixa notar al Maresme
D3y0BrEWAAE8Xjf.jpg
Un terratrèmol de magnitud 2,3 s’ha deixat notar lleugerament a primera hora d’aquesta tarda al Maresme. El sisme no ha provocat danys materials.
L’epicentre ha estat damunt del mar, a un quilòmetre, aproximadament, de Sant Pol de Mar. Segons l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, el terratrèmol ha estat a dos quarts de tres de la tarda.
Una imatge per a la història. Així és un forat negre.
20190410-78m-4000x2330.jpg
L'anunci fet avui, dia 10 d'abril de 2019, en vàries rodes de premsa simultànies arreu del món, marca un abans i un després en el món de l'astrofísica. Per primer cop, s'ha fotografiat un forat negre.
En concret, s'ha obtingut una imatge del forat negre súper massiu que viu al centre de la galàxia M87, situada a uns 53 milions d'anys-llum de distància.
Recordem ràpidament què és un forat negre. I ho farem amb el meu exemple favorit.
Imaginem una tela elàstica, que simularia l'espai (temps). Si sobre aquesta tela hi col·loquem una bola pesada, la tela s'enfonsarà al seu voltant, creant una depressió. Si un objecte passa per allà a prop, tindrà tendència a caure-hi. Se'n podrà escapar si es mou a molta velocitat, això sí, sortint amb una trajectòria desviada. Doncs bé, segons la relativitat general de l'Einstein aquesta deformació de l'espai (temps) seria, en realitat, el que anomenem gravetat.
Si ara sobre la tela hi posem una petita bola extraordinàriament pesada, podem visualitzar fàcilment una profundíssima deformació del teixit, tan pronunciada que res que hi caigui en podrà sortir, sense importar quina sigui la seva velocitat. Això equival a dir que el missatger més ràpid de la natura, la llum, tampoc no se'n podrà escapar.
http://estelsiplanetes.blogspot.com/2019/04/una-im…aixi-es-un.html
Un forat negre: l’abisme còsmic vist per primer cop
Les observacions de vuit telescopis d’arreu del món aconsegueixen una fita històrica per a l’astrofísica
primeres-imatges-confirmen-relativitat-Einstein_2213189001_61900498_987x929.png
Einstein s’equivocava, però la seva teoria no. Ha quedat clar un cop més amb la primera imatge d’un forat negre que va fer pública dimecres l’equip científic de l’Event Horizon Telescope (EHT), un projecte iniciat vint anys enrere amb l’objectiu de fotografiar aquests monstres còsmics. Els forats negres estan considerats pels astrofísics, i també per la cultura popular, els objectes més enigmàtics de l’univers. Tan exòtics i poc concebibles que fins i tot Einstein, tot i veure com les equacions que havia creat en predeien l’existència, no es va creure mai que poguessin ser reals. El físic suís va morir sense tenir la certesa que aquestes bèsties existien. Però la teoria de la relativitat general, una veritable simfonia intel·lectual que es va presentar el 1915 i que continua donant fruits d’inestimable valor científic, ha superat totes les proves a què s’ha sotmès. L’última es va presentar ahir.
El forat negre retratat és al centre de la galàxia M87, un cúmul el·líptic d’estrelles situat a 55 milions d’anys llum de la Terra i visible amb un telescopi senzill. Tot i que es tracta d’un forat negre supermassiu, és tan lluny que per veure’l fa falta un instrument capaç de detectar un rellotge a la Lluna a ull nu. Per aconseguir-ho, caldria un telescopi tan enorme com tot el planeta. Com que aquest telescopi no existirà probablement mai, astrofísics de tot el món van buscar fa vint anys una manera alternativa de fer l’observació. I la van trobar.
Almería abrirá al público en julio la geoda más grande del mundo
geoda_pulpi_thumb_690.jpg
El Ayuntamiento de la localidad almeriense de Pulpí confirma que la geoda descubierta hace 20 años en su término municipal se abrirá a los vistantes el próximo 1 de julio
La mayor geoda de Europa --ubicada en la localidad almeriense de Pulpí—ya tiene fecha para que los visitantes puedan disfrutar de este impresionante tesoro natural compuesto por cristales de yeso de hasta 2 metros de altura y una extraordinaria transparencia.
La cueva fue descubierta en 1999 por el Grupo Mineralogista de Madrid pero ha estado bloqueada durante años por seguridad y para evitar el pillaje. Después de ocho años de trabajo y una inversión cercana al medio millón de euros para asegurar y acondicionar la instalación, todo está previsto para que este próximo verano sea ya visitable.
La geoda visitable más grande del mundo
La gruta tiene unas dimensiones aproximadas de 8 metros de largo y 1,8 metros de ancho, y está situada a 50 metros de profundidad en la mina de plomo de Pilar de Jaravía, coincidiendo con el nivel del mar y a 3 kilómetros de la costa.
Se formó durante la Crisis Salina del Messiniense, hace unos 6 millones de años, cuando el mar Mediterráneo perdió la conexión con el Atlántico y prácticamente se evaporó dejando sedimentos de sal y yeso.
Con su apertura, la geoda se convertirá en la segunda por tamaño más grande del mundo y la primera en ser visitable. La Cueva de los Cristales en Naica, México, supera ampliamente en tamaño a la gruta española pero sus condiciones extremas (Una temperatura de 58ºC y humedad entre el 90%-99%) la hacen solo accesible a especialistas, y de forma muy limitada.
Atents a la primera imatge d'un forat negre
El supertelescopi virtual Event Horizon Telescope (EHT) anuncia els resultats de l'observació directa de dos forats negres
Des que el 1915, a les trinxeres del front rus, Karl Schwarzschild va escriure la famosa carta a Einstein en què li anunciava que havia descobert una solució esfereïdora de les equacions de la relativitat general, els forats negres han captivat la imaginació humana. Com deu ser un objecte tan dens que ni la llum se'n pot escapar? Fins ara, la resposta a aquesta pregunta s'havia basat en simulacions a partir de les equacions d'Einstein i en la detecció d'ones gravitatòries. Aquest coneixement limitat canviarà, molt probablement, avui.
L'equip científic de l'Event Horizon Telescope (EHT) anunciarà a les 15 h (hora catalana) els resultats de les primeres observacions directes que s'han fet mai de forats negres. Les observacions es van fer l'abril del 2017 i fins ara se n'han estat processant les dades. Com que es tracta d'una observació tan precisa com ara detectar un rellotge a la superfície de la Lluna, ha calgut la construcció d'un telescopi virtual que integra les observacions de vuit radiotelescopis distribuïts per tot el món.
L'EHT va observar dos forats negres, el del centre de la nostra galàxia, anomenat Sagitari A*, i el que hi ha al centre de la galàxia M87, visible amb un telescopi senzill. Sagitari A* es troba a una distància de 26.000 anys llum de la Terra i es calcula que té una massa de més de quatre milions la del Sol. El forat negre de M87 és un dels anomenats forats negres supermassius, amb una massa estimada de sis mil milions la del Sol, i es troba a 50 milions d'anys llum.
Els resultats que es presentaran avui permetran confirmar si la teoria de la relativitat general d’Einstein, que fins ara és la millor explicació que hi ha de la gravetat, és correcta en entorns on la gravetat és tan intensa com al voltant d'un forat negre. Val a dir que aquesta teoria s'ha comprovat àmpliament i amb una precisió astronòmica.
Máxima expectación por la primera fotografía de un agujero negro de la historia
Todo apunta a que el consorcio global del Event Horizon Telescope presentará dos imágenes del horizonte de sucesos de dos agujeros negros supermasivos, uno en el centro de la Vía Láctea y otro en la galaxia M87
Nunca hasta ahora se ha visto uno de estos objetos. El hallazgo es clave para confirmar las predicciones de la relatividad de Einstein y estudiar estos cuerpos, fundamentales en la evolución de las galaxias
Todo apunta a que faltan poco más de 24 horas para que la humanidad presencie, por primera vez en la historia, la fotografía de un agujero negro. Este podría ser el motivo por el cual este miércoles astrónomos de todos los rincones del mundo han convocado una docena de ruedas de prensa para anunciar los primeros resultados del consorcio del « Event Horizon Telescope», EHT, cuya finalidad es tomar una instantánea del horizonte de sucesos de un agujero negro. Aunque la existencia de estos objetos es aceptada de forma universal, gracias a sus efectos gravitatorios sobre cuerpos cercanos, nadie ha visto uno hasta ahora.
A las 15.00 de la tarde, hora peninsular española, los 200 astrónomos del proyecto EHT presentarán los resultados de su campaña de observación de 2017. Habrá ruedas de prensa en Bruselas, Lyngby, Santiago de Chile, Shanghai, Tokio, Taipei y Washington. En Bruselas, la rueda de prensa se celebrará en el edificio de la Comisión Europea, el Berlaymont, y, en Madrid, el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) ha convocado a todos los medios.
5è Concurs fotogràfic Ferran Pou de meteorologia
En homenatge a l'entranyable meteoròleg figuerenc
Un any més l’Ajuntament de Figueres convoca una nova edició, la cinquena, del Concurs Fotogràfic Ferran Pou de Meteorologia.
La meteorologia forma part del nostre dia a dia. Ben sovint depenem del temps que farà per saber la roba que ens hem de posar al matí, per si hem d’agafar el paraigües en cas de pluja, per si cal avançar la collita o si convé protegir els conreus en cas de possibles pedregades o gelades, per si podrem fer aquella excursió amb l’escola, etc., i també la meteorologia ens regala imatges i instants molt fotogènics.
El Concurs pretén apropar la gent a la meteorologia a través de la fotografia, compartir les fotos i divulgar els fenòmens meteorològics i la seva diversitat.
1554557090887.png
Bona nit,
Fantàstica la jornada d'avui, amb una gran variabilitat de fenòmens. :woohoo: :woohoo: :woohoo:
Avui de ruta pel Garraf he pogut seguir l'evolució i maduració d'aquest cumulonimbus matinal que ha estat fotografiat des de molts indrets diferents. Realment espectacular! :woohoo: Us penjo unes quantes fotos aprofitant que ara el fòrum està més tranquil.
Diapositiva5-2-3.JPG
Diapositiva6-2.JPG
Diapositiva7-2.JPG
Diapositiva8-2.JPG
Diapositiva11-2.JPG
Enhorabona pel seguiment que s'ha fet, grans aportacions!!! ![]()
Bon seguiment!